NBT Magazine nr.1 2018

NB T M a g a z i n e n r 1 2 0 1 8 49 en te ontwikkelen, maar qua recepten, huisstijl en winkel is alles wel een beetje bij hetzelfde geble- ven.” “Er hoefde ook niet veel te veranderen”, geeft Jeroen aan. “De Knollentuin is al veertig jaar een begrip in en rondom Nijmegen. We hebben een succesformule overgenomen. Het assortiment staat als een huis met vele soorten gist- en desembrood, waaronder volkoren-, spelt-, mais-, noten-, vruch- ten- en witbrood. Ook maken wij een grote variatie zoet - met en zonder suiker - en hartig banket. Onze specialiteiten zijn onder meer volkorenbroden, desembrood, Panforte, Seitanbroodjes – een vegetarisch saucijzenbroodje – en Sachertaart.” PUUR In de bakkerij vertellen Jeroen en Bas ons verder over het assortiment. “Al onze producten zijn bio- logisch. We maken alles zelf, met zo min mogelijk grondstoffen. Water, meel, zout en gist of desem. Meer is het niet. Ons graan wordt gemalen op molenstenen en dat zorgt voor een hele hoge kwali- teit. We doen geen concessies daarin. Het moet biologisch zijn, dus ook onze leveranciers dienen gecertificeerd te zijn”, aldus Bas. Jeroen: “Je vindt hier niet het standaard assortiment dat je bij een gewone warme bakker vindt. We onderscheiden ons met het productaanbod, maar dat moet ook wel. Concurrentie komt steeds meer van supermarkten, zeker nu biologisch een hot item is, en als je wilt dat mensen je blijven bezoeken, moet je iets anders doen.” CREATIVITEIT Het werken in een biologische bakkerij is ook anders dan bij een gewone bakkerij, zo vertellen Jeroen en Bas. Bas: “Ik kom uit een gewone bakkerij, maar hier gaat het echt anders aan toe. Hier kan het zo zijn dat er iets niet op voorraad is, wat natuurlijk ondenkbaar is bij een gewone bakkerij. Het vergt iets meer van je creativiteit.” “Daarbij kun je je eigen karakter in je producten terug laten komen”, geeft Jeroen aan. “Je bent vrijer om je eigen stempel te drukken. Geen brood is hetzelfde. Dat maakt het werk ook zo leuk. Dit is voor mij de reden dat ik ooit bakker ben gewor- den: zelf de mooiste producten creëren. Je hoort de laatste tijd vaak dat bakkers teruggaan naar de basis, maar voor ons is dit al de basis. We gebruiken geen toevoegingen en gaan al veertig jaar uit van dit princi- pe. We hebben op een gegeven moment ook gekeken naar de kostprijs van het maken van bijvoorbeeld ons eigen bladerdeeg en wat bleek: we waren stukken goedkoper dan een leverancier. Daarbij is de kwaliteit beter, wat je terugziet in het eindproduct en uiteinde- lijk zie je het ook terug in de kassa.” VOOR IEDERE PORTEMONNEE Maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaam produceren, biologische producten: het is allemaal van toepassing op de Knollentuin. “Alles is voor ons daarin even belangrijk. We bieden biologische, lekkere producten aan en produceren op een duurzame manier. Op sociaal gebied proberen we ook onze rol te spelen. Iedereen kan hier zichzelf zijn bijvoorbeeld”, vertelt Jeroen. Bas vult aan: “Maar we proberen voor iedere portemonnee biologische producten bereikbaar te maken. Natuurlijk zijn biologische broden duurder door de hogere kostprijs, maar als we brood overhouden, vriezen we het in en verkopen we het met korting. Zo hoeven we niks weg te gooien en zorgen we ervoor dat families die wat minder te besteden hebben en toch graag biologisch willen eten, dat zich ook kunnen veroorloven.” DERDE KANAAL Nu Jeroen, Anke en Bas hun eerste jaar hebben afgesloten als eigenaren van de Knollentuin, kun- nen ze ook voorzichtig naar de toekomst kijken. “We zien dat er meer vraag is naar biologische producten en de omzet in ons eerste jaar was heel goed. We zouden wel graag nog ons aandeel in het derde kanaal zien groeien met bijvoorbeeld een grote partij die we onze producten mogen leveren. Maar al met al zijn we heel erg tevreden over vorig jaar en zien we de toekomst met veel vertrouwen tegemoet.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4