NBT Magazine nr.1 2018

C o l u m n Neemt u wel eens de tijd om afstand te nemen van uw bedrijf en, om in plaats van louter het hier en nu, ook eens naar de toekomst te kijken? Mij werd onlangs gevraagd om een filmscenario te bedenken over hoe mijn bedrijfstak er over tien jaar uit zou zien. Je kent het wel, een mooie locatie, zaaltje, tien ondernemers bij elkaar, twee van die net iets te zweverige discussieleiders… Vaak laat ik dit soort bijeenkomsten aan me voorbij gaan, maar om de een of andere reden werd ik hierdoor aangetrokken. Functievrije tijd werd het genoemd. Tijd binnen onze “normale werkweek”, waarin je niet alleen maar bezig bent in de waan van de dag, maar tijd waarin je vanaf een afstandje kijkt naar jouw bedrijf en jezelf de vraag stelt; hoe kan het anders, beter, efficiënter, nog meer klantgericht etc. Zo probeer ik me nu jullie branche tien jaar vooruit in de tijd te zien. Hoe ziet de bakkerij er in 2028 uit? Het mooie van jullie vak, vind ik althans, is dat er echt iets gemaakt wordt. Een product waar jullie trots op zijn. Er moet wel vraag blijven naar dat product, anders kun je er wel trots op zijn, maar een lege kassa doet toch pijn. Persoonlijk denk ik dat er altijd behoefte blijft aan jullie producten. Ik kan me niet voorstellen dat ik over tien jaar geen lekker brood of een lekker taartje meer wil eten. Nou ja, misschien iets minder taartjes in mijn geval. Hoe ziet de medewerker van de toekomst eruit? Mensen blijven mensen. Daarom denk ik dat beleving in de winkel alleen maar belangrijker wordt. Niet zozeer de inrichting (dat is smaakafhankelijk) maar hoe word ik benaderd door het personeel en voel ik me welkom? Als het antwoord daarop “ja” blijft, blijven de mensen komen. Daar ben ik van overtuigd. Ik kan me wel voorstellen dat er veel verandert in het bakproces. Nu alles “smart” wordt: hoe ziet het bakproces in de toekomst eruit? Kan er nog meer geautomatiseerd worden? Vast wel. Hoe zit het met de medewerkers die actief in het bakproces zijn? Zijn het nog echte bakkers of worden het computernerds die het geautomatiseerde proces kunnen beheren? Neem nou de automonteur; vroeger kwam de diesel uit hun poriën, nu lopen ze de hele dag met een laptop rond. Al met al toch weer een mooie gelegenheid om op de komende Bakkersvak weer eens te gaan kijken naar al het moois dat er te halen is. Inspiratie opdoen om volle kracht vooruit te gaan richting 2028. Dat er ook in mijn vak van alles staat te gebeuren is duidelijk. Ondernemers als we zijn, zullen we met de tijd mee veranderen. Zodat we jullie niet alleen nu, maar ook over tien jaar nog steeds van het juiste advies kunnen voorzien. Welke risico’s we dan zullen tegenkomen? Dat ben ik nog aan het uitwerken in mijn eigen filmscript. Zweverig of niet, mijn discussieleiders Joep en Patrick, hebben mij toch mooi aan het denken gezet in dat zaaltje op die mooie locatie samen met die negen andere ondernemers. Eskes & Partners Assurantie Adviseurs Tel. + 31 (0)24 397 38 37 www.eskespartners.nl Jos Alma JOS ALMA VAN ESKES & PARTNERS IS ALWEER EEN JAAR ALS VASTE COLUMNIST VERBONDEN AAN NBT MAGAZINE EN ELKE UITGAVE VERRIJKT HIJ ONS BLAD MET EEN COLUMN OM ZIJN VISIE OP ONZE BRANCHE EN DE SAMENLEVING TE GEVEN. ZIJN COLUMN GAAT DEZE KEER OVER DE TOEKOMST. BACK TO THE FUTURE NB T M a g a z i n e n r 1 2 0 1 8 50

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4