NBT Magazine nr 1 2019 Online

NB T M a g a z i n e n r 1 2 0 1 9 50 De Bakkersvak komt er weer aan. Een mooie manier om even wat tijd in te ruimen om uit het bakproces te komen en u te laten inspireren door de nieuwste innovaties. Een goed machinepark moet u helpen om uw ambacht beter en daar waar mogelijk makkelijker uit te oefenen. Het zou mij verbazen als niet iedereen daarbij uiteindelijk hetzelfde doel heeft; een mooi, lekker, voedzaam, gezond, niet te zout of te zoet product op de planken te brengen. De vraag is echter of dit voldoende blijft om uw consument te blijven boeien. Het consumentengedrag verandert en de vraag is of u als ondernemer hier voldoende in mee verandert. De meeste ondernemers weten wat ze maken of verkopen. Sommige weten ook hoe ze het zo goed mogelijk moeten verkopen. Veel bedrijven hebben echter nooit echt nagedacht waarom ze eigenlijk doen wat ze doen. Het klinkt misschien een beetje zweverig en we staan graag met beide voeten op vaste grond, maar als deze vaste grond onder ons weg geslagen kan worden moeten we soms een beetje zweven om te overleven. De komende tien jaar gaat er in onze branche ook gigantisch veel veranderen. Ik moet dit jaar nog veertig worden, dus mijn horizon ligt nog wel wat verder. Wij hebben daarom onlangs zelf ook maar eens nagedacht over de vraag waarom we doen wat we doen. Wat is de essentie, de missie van ons bedrijf? Uiteindelijk waren wij er redelijk snel uit. Wij willen ondernemers een goede nachtrust bezorgen in een fijne woonomgeving en ondersteunen op weg naar een onbezorgde oude dag. Niemand wil wakker liggen met de vraag of het allemaal wel goed verzekerd is. Wij adviseren veel ondernemers bij de zoektocht naar die hypotheek die het best bij hun situatie past, maar eigenlijk zijn we niet op zoek naar de beste hypotheek. Nee, we willen in een fijn huis wonen en daar hebben we vaak een hypotheek voor nodig. En niemand wil sparen zonder doel. Door onszelf de “waarom” vraag te stellen, kunnen wij beter bepalen hoe we dit in het nu en in de toekomst kunnen verwezenlijken. Wij moeten ons “waarom” toetsen aan de huidige tijdsgeest en proberen te projecteren op de toekomstige tijdsgeest. Dit geldt misschien ook wel voor u, als bakkende ondernemer, van klein naar groot. Hoe gaat u ervoor zorgen dat uw bedrijf en uw product relevant blijft en op de juiste manier aan de man gebracht wordt? Ik hoor verschillende geweldige initiatieven. Welke de juiste is? Geen idee! Ik weet alleen wel dat wij deze reis graag samen met onze relaties maken. Ik zou u in ieder geval willen adviseren om eens goed om u heen te kijken en mensen uit uw omgeving te betrekken bij uw reis. Samen weet u meer dan alleen. Eskes & Partners Assurantie Adviseurs Tel. + 31 (0)24 397 38 37 www.eskespartners.nl JOS ALMA VAN ESKES & PARTNERS ALS VASTE COLUMNIST VERBONDEN AAN NBT MAGAZINE EN ELKE UITGAVE VERRIJKT HIJ ONS BLAD MET EEN COLUMN OM ZIJN VISIE OP ONZE BRANCHE EN DE SAMENLEVING TE GEVEN. ZIJN COLUMN GAAT DEZE KEER OVER WAAROM WE DOEN WAT WE DOEN. Jos Alma Waaromdoen we wat we doen? C o l u m n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4