NBT Magazine nr 2 2018

NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 1 8 40 NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 1 8 41 R e t r o De rit naar Garderen brengt ons over de Veluwe. Er zijn niet veel mooiere stukjes Nederland dan deze omgeving. Als we de winkel betreden is het betrekkelijk rustig. “Het is nog niet het hoogseizoen voor ons”, zo begint Sander. “Dat start rond april en eindigt in september. Straks is het hier één groot vakantiedorp. Dan moeten we onze omzet gaan maken. Van oktober tot en met februari is het rustiger, maar we hebben ook veel Garderenen die hun brood bij ons kopen.” OPLEIDING Sander mag dan pas 28 jaar oud zijn, hij is al sinds zijn veertiende werkzaam bij Bakkerij Schuiteman. “Schoonmaken, helpen in de bakkerij en dergelijke: zo begon het voor mij. Ik vond het werken in de bakkerij heel leuk en heb later dan ook gekozen voor de opleiding brood- en banketbakkerij, waar ik na drie jaar ook nog een jaar management gevolgd heb. Al die tijd ben ik werkzaam gebleven bij Bakkerij Schuiteman en na mijn afgeronde studie kreeg ik in 2012 een fulltime baan aangeboden als brood- en banketbakker.” OVERNAME Na twee jaar als medewerker in dienst te zijn geweest, kreeg Sander de mogelijk- heid om de bakkerij over te nemen. “Ik werd door de vorige eigenaar op zijn kan- toor geroepen. Dat was al heel wat. Hij vertelde mij dat hij wilde stoppen en vroeg mij of ik niet de bakkerij wilde overnemen. Dat wilde ik wel, maar je moet het Bakkerij Schuiteman OPENT ‘DERDE FILIAAL’ BAKKERIJ SCHUITEMAN UIT GARDEREN HEEFT ONLANGS EEN DERDE VESTIGING GEOPEND. DAT WIL ZEGGEN DAT DE WEB- SHOP VAN DE BAKKERIJ ONLINE IS GEGAAN, WANT EEN WEB- SHOP IS HEDEN TEN DAGE GEWOON EEN EXTRA FILIAAL. HET IS NIET ZO GEK DAT BAKKERIJ SCHUITEMAN HET NU OOK IN ONLINE BESTELLINGEN ZOEKT GEZIEN DE EIGENAREN: SANDER EN MARTINA VAN DEN TOP. ZIJ ZIJN SINDS 2014 VERANT- WOORDELIJK VOOR DE BAKKERIJ EN HAAR TWEE VESTIGINGEN (GARDEREN EN VOORTHUIZEN) EN ZIJN DE DERTIG JAAR NOG NIET EENS GEPASSEERD. SANDER: “WE WILLEN MET DE WEBSHOP EEN JONGERE DOELGROEP AANSPREKEN. ONLINE BESTELLEN IS TEGENWOORDIG ZO MAKKELIJK EN WE DOEN HET ZELF OOK, DUS WAAROM ZOUDEN WE ONZE KLANTEN DEZE EXTRA SER- VICE OOK NIET GAAN BIEDEN?” ook kunnen natuurlijk. Ik en Martina waren net gestart met ons leven samen en hadden een huis laten bouwen. We hebben er lang over nagedacht, maar uiteindelijk hebben we besloten het toch samen te doen. Martina gaf haar baan in de zorg op en zodoende werden we op 1 januari 2015 de eigenaren van Bakkerij Schuiteman.” VERANDERINGEN Dan ben je 25 jaar oud en eigenaar van een succesvolle bakkerij. “Mijn ouders hebben een eigen accountantskantoor, dus ik dacht wel te weten wat een eigen bedrijf inhoudt. Het bleek allemaal toch wat anders te zijn dan ik met had voorgesteld. Je bent toch ineens ‘de baas’ in plaats van collega en dat van ongeveer dertig mensen. Er komt nogal wat op je pad en daar kun je je niet echt op voorbereiden. Je moet het ondervinden, maar het is allemaal goed gegaan. Er is ook niet veel veranderd qua personeel. De kern is geble- ven, maar voor hen ben je geen collega meer, maar de werkgever. Dat is de enige omschakeling. We proberen onze mensen ook directer te betrekken bij beslissingen die gemaakt moeten worden. Dat is denk ik de belangrijkste verandering geweest.” Op productgebied probeert Sander samen met zijn andere bakkers wel eens wat te vernieuwen, maar de behoefte van zijn doelgroep licht niet zozeer bij spannende brood- en banketproducten, zo geeft hij aan. “Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Dat geldt denk ik voor onze klanten uit Garderen en omstreken. We proberen tijdens het hoogseizoen – als er veel toeristen zijn – zeker wat spannendere dingen en die verkopen we ook goed, maar nu in het laagseizoen, houden we het bij de basis. Desembrood is een hype in de rest van Nederland, maar hier krijgen we daar momenteel bijna geen vraag naar. Dan hoeven we het dus ook niet te proberen te verkopen. Dat wordt straks weer anders, met de vele toeristen die we mogen verwelkomen.” TOERISME “De komende periode is voor ons weer heel belangrijk”, zo doelt Sander op de maanden waarin veel toeristen richting de Veluwe trekken. “Dan gaan we klappen maken. Er zijn in onze omgeving veel campings, hotels en restau- rants die we beleveren. Dat is de afgelopen jaren weer wat meer geworden. Bij onze winkel in Garderen hebben we verder een koffiehoek en een terras die in de zomer vol zitten. We hopen dat de toeristen ook veelvuldig gebruik gaan maken van onze webshop in ieder geval.” WEBSHOP De webshop – oftewel het derde filiaal van Bakkerij Schuiteman – ging eind vorig jaar online. “We willen een jongere doelgroep aanspreken en onze afzet vergroten. Je moet tegenwoordig ook gewoon een mooie webshop hebben als bakker. Het is een extra service richting onze klanten die niet in de mogelijkheid zijn om naar de winkel te komen. Ons hele assortiment dat in de winkel te koop is, vind je ook terug in de webshop. Je kunt makkelijk online bestellen en betalen en vervolgens kiezen om het zelf op te halen of het te laten bezorgen tussen 09.00 uur en 11.00 uur.” Met de webshop weten Sander en Martina ook een nieuwe doelgroep aan te spreken. “We wonen zelf in Putten in de wijk Bijsteren en daar hebben we geflyerd toen onze webshop online ging, naast natuurlijk de ruchtbaarheid die we gegeven hebben aan de opening van de webshop via social media en lokale media. Speciaal voor onze buurtgenoten hebben we op donder- dag ‘Bijsterendag’. Dat wil zeggen dat ik zelf de bestelling aflever tussen 16.00 uur en 18.00 uur. Uw bakker aan huis dus! Daar wordt heel leuk op gereageerd en we zien al vaste bestellers. We zitten natuurlijk wel nog in de aanloopfase en zijn pas net gestart, maar we onderscheiden ons op deze manier wel.” GROEI Uiteindelijk draait het allemaal om geld verdienen, zo beaamt Sander ook. “Daar hoeven we niet omheen te draaien. Hiermee vergroten we gewoon ons afzetgebied. Het doel is ook om de komende jaren te groeien. Meer derde kanaal afzet en meer filialen. Ik zou het mooi vinden als we uitgroeien tot dé bakker van de noordwest Veluwe. Dat zijn echter nog dromen voor de toekomst, maar we hebben de tijd. De eerste stap hebben we in ieder geval gezet met ons derde filiaal”, zo doelt Sander tot slot op de webshop.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4