NBT magazine nr2-2020 Online

NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 2 0 42 Het bleek echter wel iets meer te zijn dan een griepje. Ons kantoor, en dus ook onze medewerkers, is gelegen in een van de zwaarst getroffen regio’s van Nederland. Al snel werd ons pijnlijk duidelijk dat dit niet zomaar een griepje is. Om vanuit eerste hand te zien wat dit virus ook met fitte mensen doet is ontnuchterend kan ik u vertellen. Daarom zien wij de huidige maatregelen ook als een terecht noodzakelijk kwaad. Hoewel de maatregelen noodzakelijk zijn, is het economisch leed enorm. Wij krijgen dan ook terecht veel vragen over hoe nu verder. Een verzekering heeft als primair doel om uw financiële risico’s af te dekken. Bij brand moet de boel herbouwd worden en deze lasten kunnen de meeste ondernemers niet zelf dragen. Vandaar een verzekering. Dit geldt uiteraard ook voor de wettelijke doorbetaling van het loon bij een zieke werknemer. 104 weken loon doorbetalen zonder dat daar arbeid tegen over staat is een behoorlijke strop. Laat ik beginnen bij de verzuimverzekering. Deze verzekering biedt dekking tegen de financiële gevolgen van medewerkers die hun arbeid niet kunnen verrichten als gevolg van een ongeval of ziekte. Daar zit ook meteen de crux. Om voor verzekeringsdekking in aanmerking te komen moet uw medewerker ziek zijn. In de eerste dagen van onze “intelligente lockdown” werden verzekeraars geconfronteerd met bedrijven die hun gehele personeelsbestand ziek melden. Het is echter onwaarschijnlijk dat uw gehele personeelsbestand ziek is. De voorwaarden zijn hierin duidelijk: ziek is ziek. Mensen die dus verplicht thuis zitten, maar niet ziek zijn, komen dus niet voor verzekeringsdekking in aanmerking. De overheid heeft hier de NOW voor in het leven geroepen. Binnen deze regeling kunt u maximaal 90% van loonkosten vergoed krijgen vanaf 1 maart 2020. U kunt uw aanvraag indienen op de website van het UWV. Wij krijgen ook veel vragen of er dekking is op een verzekering voor de gederfde winst die is ontstaan als gevolg van deze crisis. Op deze vraag is het antwoord duidelijk: nee! De meeste ondernemers beschikken over een bedrijfsschadeverzekering. Deze verzekering vergoedt uw vaste lasten en gemiste netto winst over een bepaalde periode van bijvoorbeeld 52 weken. Er moet echter een gedekt evenement aan vooraf gaan om op deze verzekering aanspraak te kunnen maken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld brand. Schade die is veroorzaakt door het coronavirus is niet gedekt op deze verzekeringen. De aangekondigde steunmaatregelen kunt u terug lezen op de website van de rijksoverheid. Waar in eerste instantie de hele bakkersbranche buiten de boot dreigde te vallen voor de TOGS-regeling (Tegemoetkoming schade COVID- 19) is deze, ten tijde van het schrijven van deze column, wel beschikbaar gekomen voor “Winkels in brood en banket” (SBI-code: 47241). Heeft u echter als hoofdactiviteit “Verwaardiging van brood en vers banketbakkerswerk” (SBI- code: 1071), dan komt u helaas nog niet in aanmerking voor de regeling. Het loont echter om zelf even op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland te kijken. Met uw KVK-nummer bij de hand kunt u eenvoudig controleren of ook u in aanmerking komt voor deze regeling. Er is dus in zeer beperkte mate een verzekeringsoplossing, welke u financieel compenseert voor de schade die u oploopt tijdens deze crisis. Louter uw medewerkers, welke zelf getroffen worden door het virus en als gevolg hiervan ook echt ziek worden, komen voor de verzuimverzekering in aanmerking. Dit houdt echter niet in dat de meeste verzekeraars niets willen doen. TOEN EIND FEBRUARI HET NIEUWS VAN DE EERSTE MELDINGEN VAN CORONA IN NEDERLAND OOK ONS BEREIKTE HADDEN WE NOG DE HOOP DAT HET ALLEMAAL WEL MEE ZOU VALLEN. EEN GRIEPGOLF HEBBEN WE VAKER TE VERWERKEN GEHAD, DUS HOP SCHOUDERS ERONDER EN DOOR. Jos Alma Corona en verzekeringen: HOE KOMEN WE SAMEN DEZE CRISIS DOOR? C o l u m n JOS ALMA VAN ESKES & PARTNERS VERRIJKT ELKE UITGAVE ONS BLAD MET EEN COLUMN OM ZIJN VISIE OP ONZE BRANCHE EN DE SAMENLEVING TE GEVEN. De helpende hand welke wordt uitgestoken is erop gericht om u te voorzien van extra tijd om aan uw betalingsverplichting te voldoen. Normaliter vervalt uw verzekeringsdekking namelijk als uw betaling langer dan 30 dagen openstaat. Als u per 1 maart 2020 een premie diende te voldoen, vervalt uw dekking als u niet voor 1 april 2020 betaald had. Omdat veel ondernemers nog zitten te wachten op de beloofde gelden van de overheid hebben de meeste verzekeraar de betalingstermijn opgerekt naar 90 dagen. Dit zou in bovenstaand voorbeeld inhouden dat uw premiebetaling van 1 maart 2020 uiterlijk op 1 juni 2020 betaald moet zijn. U dient zich hierbij wel te realiseren dat uitstel van betaling geen afstel van betaling is. U blijft de premie onverminderd verschuldigd. U krijgt alleen langer de tijd om aan uw verplichting te voldoen. Laat uw liquiditeit het momenteel niet toe dat u uw premies kunt betalen, neem dan contact met uw adviseur of met uw verzekeraar. Naast alle ellende zien wij ook mooie dingen ontstaan. De creativiteit van ondernemers is een bijzonder goed. Ook de mooie initiatieven om anderen een hart onder de riem te stoppen en kruisbestuivingen die hieruit ontstaan geven ons hoop op betere tijden. Wij wensen u, uw naaste en uw medewerkers veel gezondheid toe in deze moeilijke tijden. Met hartelijke groet, En het team van Eskes & Partners

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4