NBT Magazine nr2-2021 Online

NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 2 1 41 Ik ben in 2011 al gestart met een webshop voor mijn eigen klanten en mensen verklaarden mij toen voor gek. ‘Er is toch niemand die zijn brood online gaan kopen’, was toen de gedachte van velen. Maar we hebben vol gehouden en vorig jaar zelfs een landelijk platform gelanceerd met brood-shop.nl. Dat viel toevallig net samen met de uitbraak van corona, maar dat heeft ons natuurlijk geen windeieren gelegd. Ik kan je de cijfers laten zien: we hebben in een jaar tijd een omzetverdubbeling van onze online verkopen gerealiseerd. Dat is voor veel bakkers een héél goed lopend filiaal. We groeien dus heel hard met onze online verkopen, maar we zijn beperkt door de productiecapaciteit van onze bakkerij.” NIEUWE PRODUCTIELOCATIE Op dit moment verkoopt Paul per week dus maar een fractie van het aantal pakketten dat zou kunnen met een gemiddelde besteding van 25 euro per pakket. “We hebben veel geïnvesteerd in Google Ads en daardoor echt een boost gekregen. Als je het rendement ziet van die investeringen, zouden we echt nog veel meer moeten kunnen bereiken. Maar we zijn beperkt door de capaciteit. Langs de A18 heb ik nu een stuk grond gekocht en de plannen voor de nieuwe locatie zijn al een jaar gaande. De potentie is echt groot, maar ik moet toch ook nog wel investeerders vinden om alles te realiseren. Maar dat dit voor ons de toekomst is, is voor mij een gegeven. En dan gaan we ook zeker pas vanaf 05.00 uur produceren. Nu is het zo dat mensen bij ons bestellen en het de volgende avond bezorgd wordt. Dus wij moeten de bestelling 13.00 uur klaar hebben om vervoerd te worden om de pakketten op tijd bij de consument te krijgen. Dat geeft de ruimte om de productie naar de dag te trekken.” BAKKERSGRONDSTOF Het is altijd leuk om met een bevlogen ondernemer als Paul te spreken. Hij spring van de hak op de tak en laat zijn gedachten de vrije loop. Maar het allerbelangrijkste: hij zit boordevol ideeën en is niet bang om deze in de praktijk te brengen (lees dus niet bang om op zijn bek te gaan). Eén van die ideeën ontstond vijf jaar geleden toen Paul een oplossing zocht voor het overtollige brood dat hij bakte. Met het oog op circulair ondernemen bedacht de bakker vervolgens een innovatieve manier om zijn oud brood en gebak te verwerken tot een nieuwe bakkersgrondstof. Samen met Jos Veltmaat en Sebastiaan Hetterschijt (die we ook in Didam troffen tijdens ons gesprek) is Paul nu aan het ontdekken hoe ze Bakkersgrondstof tot een winstgevende formule voor de hele bakkersbranche kunnen maken, maar daarover vertelt Paul in een later stadium alles. GESTEUND DOOR HARDE CIJFERS Voor nu richt hij zich vooral op zijn online activiteiten. “We groeien hard online en het potentieel is enorm, waarbij we niet alleen gebonden zijn aan de Nederlandse landgrenzen. De wereld wordt kleiner en Duitsland en Belgie lopen achter qua webshops en online verkoop. Wellicht dat daar ook wel mogelijkheden liggen. Ik zie altijd kansen, soms zonder na te denken over eventuele obstakels, maar gelukkig word ik daar ook wel eens gewezen. Maar in het geval van de online verkoop word ik gesteund door harde cijfers, waardoor ik overtuigd ben van de toekomst van de webshop. Als wij het als bakkers niet doen, doet een Picnic of een andere partij het straks en klagen wij weer steen en been over de oneerlijkheid ervan. Als we dit groeiden marktaandeel willen hebben, moeten we het zelf veroveren. Ik ga er in ieder geval voor.” Paul Berntsen en Sebastiaan Hetterschijt met hun Bakkersgrondstof

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4