NBT Magazine nr2-2021 Online

NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 2 1 42 U i t h e t v e l d Neusovergangen EN FRICTIEREDUCTIE Binnen bakkerijen zijn er veel kleine producten, zoals koekjes. Dat betekent diverse soorten vochtig deeg. Hoe zorg je voor een goede lossing en/of een mooie overgang tussen de verschillende transportbanden? Het uitlijnen van producten is één van de zaken die belangrijk zijn binnen het proces. Problemen treden over het algemeen op bij de overgang van de ene naar de andere transportband. Koekjes en andere producten kunnen breken, vervormen en tussen de banden komen te zitten. Ook komt het voor dat de producten niet recht meer liggen of te ver van elkaar af glijden. Problemen te over! Gebruikmaken van overgangen door middel van glijstrippen kunnen een oplossing zijn. Helaas is dit een statische oplossing en kunnen er dus alsnog opstoppingen, verplaatsingen en het blijven hangen van producten in de hand werken. Hoe dan wel? De oplossing zit in het creëren van een zo klein mogelijke overgang. Ik hoor u denken: dat snapt iedereen. Maar toch blijven we tegen de problematiek aanlopen. Plaats assen zo dicht mogelijk tegen elkaar en gebruik een diameter van 6 mm en maak hiermee een neusovergang van 3 mm. Dit maakt de overgang zó klein dat kleine producten en deeg veilig naar de overkant kunnen. Positionering wordt een stuk makkelijker en verschuiven tot een minimum teruggebracht. Dat kan op een aantal manieren. Door middel van een weefselband, maar ook door middel van een kunststof modulaire band! Als er sprake is van een korte lengte en grote breedte kunnen modulaire Micropitch banden dé oplossing zijn. Je maakt gebruik van tandwielen waardoor je ontsporen voorkomt en de overdracht soepel kan laten verlopen. Kleine neusdiameters met een minimum van 6 mm (inclusief banddikte is dit 12 mm) zorgen dan voor een soepele overgang. Wij hebben meerdere mogelijkheden op het gebied van transportzijdes zoals: vlak, open structuur (flush grid), diamant top en conus. Bijkomend probleem bij banden met neusovergangen is dat deze vaak heel compact gebouwd zijn en daardoor moeilijk zijn te reinigen. Oplossing is dan een zogenaamde Saniclip. Hiermee maakt u met één simpele beweging met duim en wijsvinger de band los zonder gereedschap en zonder kans op beschadigen van de band. Je bent dus meteen klaar om te reinigen! Uiteraard kunnen er ook veel oplossingen geboden worden met de standaard weefselband. Ook hier kun je de neusovergang zeer klein maken. Een radius van 2 mm tot 4 mm is geen uitzondering. FRICTIE Neusovergangen zorgen wel voor extra frictie en ze zorgen voor een hoger verbruik van vermogen in vergelijk met gelagerde pulleys. Ook krijgen we vaak vragen over slippende aandrijvingen bij weefselbanden of motoren die het niet meer aankunnen. Dit kan allemaal door frictie komen van statische overgangen. DEZE FRICTIE GROTENDEELS BEPERKEN KAN OP DE VOLGENDE MANIEREN: - Neusovergangen maken van hard en glad materiaal (RVS, gepolijst oppervlak) - Neusovergang met een radius van minimum 3 mm en maximum 6 mm - Hanteer een kleine contactboog, des te kleiner des te minder frictie - Neem een band met een lage k1% waarde (in verhouding lagere spanning) - Kies voor een geïmpregneerd weefsel aan de onderzijde en hiermee een laag wrijvingscoëfficiënt - Gebruik rolbekleding op de aandrijving en een zo groot mogelijke omslagen hoek Producten die te maken hebben met een neusovergang of zoals boven omschreven zeer kleine overgang of een andere kwaliteit hebben die voor een uitdaging zorgt, hebben meer nodig dan alleen een kleine overgang. De band moet goed lossen! Hierover zullen wij in de volgende editie graag meer vertellen. Uiteraard lopen we u graag even persoonlijk door dit verhaal. Ik kom graag eens bij u ‘in het veld’ kijken. Meer informatie: Habasit Netherlands Tel. +31 (0)33 247 20 30 | www.habasit.com HABASIT KRIJGT VEEL VRAGEN ‘UIT HET VELD’ OVER DE JUISTE KEUZE VAN EEN TRANSPORTBAND BINNEN BAKKERIJEN. IN DEZE TERUGKERENDE RUBRIEK ‘UIT HET VELD’ GEEFT HABASIT ANTWOORD OP PRANGENDE VRAGEN UIT DE BAKKERSBRAN- CHE MET BETREKKING TOT TRANSPORTBANDEN. VOOR DEZE UITGAVE HEBBEN WE ONZE CONNECTIES OP ONZE LINKE- DIN-PAGINA GEVRAAGD NAAR HET ONDERWERP WAAROVER ZIJ MEER INFORMATIE WILDEN. DAAROM GAAN DE VAKMEN- SEN VAN HABASIT – IN DIT GEVAL JERREMY DALMAN – NU DIEPER IN OP FRICTIEREDUCTIE OP TRANSPORTBANDEN.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4