NBT Magazine nr 2 2022

NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 2 2 22 J u b i l e u m Het hele leven van de familie Eversdijk speelt zich af in de bakkerij: van Peter zijn vader tot zijn opa en nu ook zijn zoons. “Ik ben natuurlijk onlosmakelijk met de bakkersbranche verbonden. Mijn vader was met Baktotaal leverancier voor de branche in grondstof- fen en zelf vond ik de technische kant ook heel inte- ressant. Zodoende ben in ik in 1992 al gestart met het coaten van bakblikken. Daar zag ik toekomst in en nadat Baktotaal was overgenomen door Beko, ben ik mij gaan richten op bakeware. De overname van Faber Metaalindustrie bracht mij in 2001 naar de polder en daar ben ik de afgelopen twintig jaar eigenlijk niet meer weg geweest. In 2006 werd de bedrijfsnaam veranderd in EverBake, mede doordat dit wat internationaler klonk. We hadden ambitie om onszelf over de grens te gaan profileren en dat hebben we zeker gerealiseerd.” OVERNAMES EverBake heeft zeker het afgelopen decennium flinke groei doorgemaakt mede ingegeven door een aantal overnames. “Dat begon in 2011 met Becker Bongard, waardoor we meer de technische kant op gingen en onze klanten nog meer konden bieden op het gebied van bijvoorbeeld ovens. In 2013 voegden wij een deel van de activiteiten van Capway Pan toe aan ons bedrijf en zodoende konden we internatio- naal nog meer voet aan de grond krijgen. Daardoor gingen we ons nog meer specialiseren in bakeware. Mede door licenties van Capway die later overgeno- men werden, gingen we ons richten op service-acti- viteiten en stap voor stap werden we een totaalleve- rancier. In 2018 werd Zela onderdeel van EverBake, waardoor we invet- en andere spraymachines voor de bakkersbranche toevoegden aan ons aanbod. Dat was wederom een technische uitbreiding en een toevoeging van heel veel kennis op dat gebied, waardoor we ons nog meer gingen focussen op innovaties. Inmiddels zijn we ook dealer van Heuft en in het verlengde daarvan IceCool, waardoor ons portfolio heel breed is. Met Creare bieden we klan- ten ook nog een oplossing voor het produceren van hoogwaardige oliebollen. We doen heel veel, maar we focussen ons echt op hetgeen we goed in zijn. Daarbij willen we de organisatie gaan opsplitsen in drie verschillende afdelingen: verkoop & productie, rental & leasing en een serviceafdeling.” REORGANISATIE Peter noemt zichzelf impulsief als hij terugblikt op de hectische jaren die hij achter de rug heeft. “Het is nooit saai geweest, maar soms haalde ik wel veel op mijn hals ja. Ik pakte gewoon iedere kans die voorbij kwam. Dan maak je niet altijd de juiste keuze, maar wel met de juiste intenties. Gelukkig heeft het mij nooit de kop gekost en staat er nu een heel gezond en krachtig bedrijf voor de volgende generatie. We hebben vorig jaar een reorganisatie doorgevoerd en we zijn verhuisd. Zodoende hebben we ervoor gezorgd dat de interne organisatie nu goed staat door de sales en productie van elkaar los te kop- pelen. Daarbij hebben we echt een heel goed team van mensen, die hart voor de zaak hebben. Daar ben ik heel trots op, want we hebben samen ervoor gezorgd dat we staan waar we nu staan.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4