NBT Magazine nr 2 2022

NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 2 2 36 R e p o r t a g e Het Bankethuis is een familiebedrijf waar de focus ligt op banketproducten. Mascha vertelt ons hoe zij samen met haar broer Ad in de voetsporen traden van haar ouders en opa. “Mijn opa is ooit begonnen met een bakkerij met een winkel erbij en bakte daarnaast ook voor bezorgbakkers. Mijn ouders zetten de bakkerij voort en hebben zich in 1988 op de huidige locatie in Est gevestigd. Ze kozen er destijds voor om voor derden te gaan bakken en dus te gaan leveren aan retailers en supermarkten. De laatste twintig jaar is het bedrijf verder gaan specialiseren en richten we ons alleen maar op banket.” HET BANKETHUIS REKENT OP INBRENG BART SCHUITENMAKER ALS HET GAAT OM PRODUCTVERBETERING EN -INNOVATIE PRODUCTINNOVATIE IS BIJ ELKE BAKKERIJ EEN BELANGRIJK ONDERDEEL VAN DE BEDRIJFSVOERING, EVENALS PRODUCTVERBETERING. BART SCHUITENMAKER IS OP DAT GEBIED EEN BEGRIP GEWORDEN DOOR ZIJN WERKZAAMHEDEN BIJ ONDER ANDERE V&D LA PLACE EN BIJ VOOR- AANSTAANDE BAKKERS ZOALS BAKKER VAN MAANEN. MET ZIJN WERK DAT ZICH VOORAL RICHT OP PRODUCTONTWIKKELING HEEFT HIJ DE AFGELOPEN VIER JAAR OOK BIJ HET BANKETHUIS IN EST EEN BELANGRIJKE ROL OP ZICH GENOMEN. BIJ DEZE BANKETSPECIALIST IS HIJ NAME- LIJK NIET ALLEEN VERANTWOORDELIJK VOOR INNOVATIE IN HET PRODUCTASSORTIMENT, HIJ HEEFT OOK ZIJN BLIK GEWORPEN OP HET REEDS AANWEZIGE AANBOD. MASCHA VAN MOURIK IS IN IEDER GEVAL HEEL TEVREDEN MET DE INBRENG VAN BART. WIJ TREFFEN MASCHA EN BART IN EST OM OVER HET BANKETHUIS TE PRATEN EN DE ROL DIE BART IN DE PRODUCTONTWIKKELING HEEFT GEHAD DE AFGELOPEN JAREN. DUIDELIJKE VERDELING Sinds 2011 zijn Mascha en haar broer Ad de eigenaren van Het Bankethuis. “We zijn beiden opgegroeid in de bakkerij, waardoor we er altijd mee te maken hadden en onbewust ook de liefde voor het vak hebben meegekregen. Ik heb wel – mede op voorspraak van mijn ouders – gekozen voor een brede opleiding en de HEAO gevolgd. Mijn broer is meer de technische kant opge- gaan. Ik heb na mijn opleiding gekozen om in de bakkerijbranche te gaan werken. Ik heb zeven jaar bij Bake Five gewerkt, op de marketingafdeling en als accountmanager. Inmiddels heb ik samen met mijn broer de leiding over de bakkerij, waar ik alle commerciële activiteiten op me neem en mijn broer verantwoordelijk is voor de technische en operationele kant.” KLANTEN Mascha en Ad staan nu meer dan tien jaar aan het roer van Het Bankethuis. “De basis waar wij op voort konden borduren was heel goed. We hebben ons gericht op het produceren van halffabricaten voor retail, collega-bak- kers en de groothandel voor ambachtelijke bakkers, waarbij je moet denken aan kapselwerk, gevuld of ongevuld, maar ook kletskopkoekjes in de vorm van hoorntjes. Dat laatste is onze specialiteit en het enige koekproduct dat we hier maken. Andere belangrijke productgroep voor ons is het seizoens- gebonden product appelbeignets. Retail vormt ook een hele belangrijke doelgroep voor ons. We produceren namelijk dagverse banketproducten voor Coop-supermarkten. Het hele pakket, van klein gebak tot schnitte en taarten en vlaaien, mogen wij leveren in consumentenverpakkingen. Daar wordt heel cijfermatig gestuurd, maar is er wel ruimte voor een hoge productkwaliteit. Daar is dus ruimte voor productverbetering en -innovatie. Daar komt Bart in beeld.” PRODUCTONTWIKKELING Het fenomeen productontwikkelaar is de bakkersbranche een bekend gegeven. Bij Het Bankethuis is het sinds vier jaar een nieuwe functie waar- voor ze iemand voor zochten. “Omdat we jaar op jaar groeiden, werd het noodzakelijk om ons meer te gaan richten op productontwikkeling. Ik ben in mijn netwerk gaan vragen naar productontwikkelaars en kwam zodoen- de bij Bart terecht. We zijn in gesprek getreden en wij hebben hem onze vraagstukken voorgelegd.” Mascha van Mourik en Bart Schuitenmaker

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4