NBT Magazine nr 2 2022

NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 2 2 37 ZELF MEER MAKEN “Zo kwam ik vier jaar geleden inderdaad hier binnen”, zo vult Bart aan. “Toen ben ik samen met Mascha gaan kijken wat ik zou kunnen betekenen voor Het Bankethuis. Er is hier in eerste instantie een commerciële belang, maar productkwaliteit staat ook heel hoog in het vaandel. Dat is voor mij het belangrijkste uitgangspunt, dus vandaar uit ben ik gaan kijken hoe we de huidige recepten zouden kunnen verbeteren. Dat heeft er onder meer toe geleid dat we onze bavaroises, purees en geleien tegenwoordig zelf maken met natuurlijke, verse ingrediënten, in plaats van uit poeders. Daarmee hebben we een kwaliteitsslag kunnen maken en weten we ons nog meer te onderscheiden op basis van smaak en aanbod. Daardoor kunnen onze klanten zich ook weer onderscheiden. Dat is een van de zaken waar ik mijn steentje aan heb mogen bijdragen.” SPANNINGSVELD Met een retailer als grote afnemer staan marges natuurlijk altijd onder druk. “Toch is er vanuit onze klanten zeker het besef dat er niet alleen maar op prijs gestuurd kan worden. “Coop bijvoorbeeld is een hele leuke klant, want we krijgen de ruimte om samen tot een mooi, smaakvol pro- duct te komen, maar wel tegen een scherpe prijs. Die scherpe prijs moet alleen niet koste wat kost bereikt worden. Tussen Bart als productverbete- raar en -ontwikkelaar en mij als degene die de commerciële belangen in het oog houdt, is er dan wel een spanningsveld, maar ons doel is hetzelf- de”, aldus Mascha. “Kwaliteit wint altijd”, zo vult Bart aan. “Dat besef is hier ook. En van onze klanten krijgen wij de ruimte om onze creativiteit te gebruiken. Dat maakt het leuk voor mij ook voor de vakmensen die hier in de bakkerij werken.” HOGE KWALITEIT “De productie staat hier ook als een huis, waardoor we makkelijker kunnen schakelen. Er vindt nog veel handwerk plaats, waardoor de kwaliteit heel hoog is. De goede ingrediënten zorgen voor de lekkere smaak, maar het oog wil ook wat. Daarom houden we de trends in de gaten en weten we wat de consument lekker en mooi vindt. In een private label verpakking is er vaak niet de ruimte om heel verhaal rondom het product te communiceren. We moeten er dus zorgen dat onze producten gelijk een goede indruk maken in het schap. Daarbij is het aanbod bij een supermarkt groot, dus moet je opval- len. Daar komt Bart zijn inbreng ook van pas.” GROEI Het Bankethuis is volop in beweging, zo merken wij in ons gesprek met Mascha en Bart. “We hebben door onze groei in 2016 onze productie- en vriesruimte uitgebreid en verder ingezet op automatisering, maar we hebben nog méér ruimte nodig. Automatisering betekent nu eenmaal meer vierkante meters, dus dat is een volgende stap voor ons. We willen meegroeien met onze retailklanten en we willen hen de gewenste diversi- teit kunnen blijven bieden. Daarom zullen we ook nog wel even gebruik willen maken van de expertise en ervaring van Bart. Zijn inbreng is voor ons zeker van belang.” WAARDERING VOOR HET PRODUCT Bart: “Ik houd van vernieuwing en verbetering. Mijn motivatie is dat we moeten stoppen met troep eten. Er is niks mis met een lekkere appeltaart gemaakt met goede roomboter. Maar beter eten is wel weten wat je eet. Daarom is transparantie in onze hele keten zo van belang en daar zijn we allemaal stappen in aan het maken. Daarbij ben ik een klassieke bakker en maak ik me toch ook wel zorgen over het wegvallen van vakkennis als mijn generatie bakkers er niet meer is. Ik ben 53 jaar en ik ken geen mixen. Het gemak waarmee veel bakkers bakken is in mijn ogen niet altijd gewenst of noodzakelijk. Qua kosten zeker niet, maar ook qua bewerkelijkheid niet. Waar ligt de grens? Mijn grens is duidelijk: als het product of het proces mij niks meer doet, stop ik ermee. Hier moeten we ook echt wel eens concessies doen, maar het eindproduct is lekker, smaakvol, kwalitatief hoogwaardig en iets waar wij als echte bakkers achter staan. Als het niet nodig is, gebruiken wij geen productverbeteraars of hulpgrondstoffen. We maken keuzes voor natuurlijke en eerlijke grondstoffen. Als het altijd maar goedkoper moet om de marges in stand te houden, dan houdt het op voor mij. Er moet waarde- ring voor het product zijn en voor de bakkers die het maken. De meerwaarde van Het Bankethuis is dat er hier veel vakmanschap aanwezig is en de pro- ducten die ze maken van hoge kwaliteit zijn. Daarmee onderscheiden wij ons hier echt en dat heeft alles te maken met de denkwijze en manier van produceren. Daar zullen geen concessies in gedaan worden.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4