NBT Magazine nr 3 2019 Online

NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 1 9 42 Toch verandert de wereld om ons heen. Een prachtig voorbeeld hiervan vind ik het inkoopproces van Schiphol. In plaats van op zoek te gaan naar nieuwe lampen hebben zij het omgedraaid en zijn ze op zoek gegaan naar leveranciers van licht. Beste leverancier: wij hebben een behoefte aan licht. Het is aan u om dit zo goed mogelijk te regelen. Hierdoor wordt het verdienmodel omgedraaid. Een kapotte lamp kost de leverancier nu geld in plaats van nieuwe handel, zoals het voorheen het geval was. Onlangs werd ik zelf ook verrast. Kantoormeubilair as a service! Geen grote eenmalige investering, maar een vast bedrag per maand per werkplek. Met daarbij een onderhoudsschema: vervangend meubilair als er iets kapot is en de mogelijkheid om op te schalen als het nodig is. Tegelijkertijd is afschalen ook geen enkel probleem. In tijden van lage rente zijn veel kapitaalkrachtige bedrijven op zoek naar een beetje rendement op hun vrije vermogen. Waarom geen turnkey bakkerswinkel tegen een vast bedrag per maand? Uw wagenpark niet meer als grote investering of een lease overeenkomst, maar een abonnement waarbij het gebruik, onderhoud en schadeafwikkeling voor een vast bedrag per maand geregeld is. Ik beschik uiteraard niet over een glazen bol, maar ik kan mij zo voorstellen dat we steeds meer gaan opschuiven van bezit naar gebruik. Zelfs bij mensen van de oude stempel! Nieuwe modellen komen echter niet zonder nieuwe risico’s. Als ondernemer wilt u weten waar uw risico’s liggen. Misschien gaat Mercedes wel heel anders om met vervangend vervoer dan Volkswagen. Of heeft uw interieurbouwer, bij schade, veel langer nodig om uw winkel weer opnieuw in te richten. Hierdoor is uw omzetderving hoger dan door u vooraf werd ingeschat, met alle gevolgen van dien. Hier ligt een rol voor uw adviseur. Een belangrijke pijler van onze missie is dat u als ondernemer rustig slaapt. Weten waar uw risico’s liggen, zodat u hier adequaat mee om kan gaan. Dit draagt bij aan rust in uw organisatie. Het zou zo maar kunnen zijn dat hier voor onze bedrijfstak een nieuw businessmodel uit naar voren komt. Wij staan graag naast onze relaties, waarbij wij deze eventuele transitie samen aangaan. Mijn advies aan u zou zijn om uw adviseur aangesloten te houden. Hou hem of haar op hoogte, zodat ze u optimaal kan blijven bedienen. Eskes & Partners Assurantie Adviseurs Tel. + 31 (0)24 397 38 37 www.eskespartners.nl NOG NET GEEN VEERTIG JAAR OUD, MAAR TOCH VOEL IK ME WEL EENS VAN DE OUDE STEMPEL. IK HOU ER VAN OM ZAKEN TE BEZITTEN MET ZO WEINIG MOGELIJK SCHULD. EEN NIEUWE AUTO? DIE KOPEN WE ALS WE DEZE KUNNEN BETALEN. NIEUW KANTOORMEUBILAIR? PAS ALS IETS KAPOT OF AAN VERVANGING TOE IS! ZO STA IK EEN BEETJE IN DE WEDSTRIJD. IK GEEF MIJN OUDERS HIERVAN DE SCHULD. IK BEN OPGEVOED MET DE GEDACHTE: EERST SPAREN, DAN PAS UITGEVEN. TOT NU TOE HEEFT DEZE LEVENSLES MIJ NOOIT IN DE STEEK GELATEN EN BEN IK MIJN OUDERS DANKBAAR VOOR DIT STUKJE OPVOEDING. DIT IS HET GESLAAGDE STUKJE ZAL IK MAAR ZEGGEN… Jos Alma Bezitten of gebruiken? C o l u m n JOS ALMA VAN ESKES & PARTNERS VERRIJKT ELKE UITGAVE ONS BLAD MET EEN COLUMN OM ZIJN VISIE OP ONZE BRANCHE EN DE SAMENLEVING TE GEVEN.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4