NBT magazine nr3-2022 Online

NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 2 2 23 buiten bedrijf moeten worden gesteld of moeten worden omgebouwd. Het lijkt er nu zelfs al op dat de wetswijziging eerder plaats gaat vinden, dus de komende jaren ga je zien dat het gebruik van chemische koudemiddelen hier aan banden gelegd wordt en je dus gedwongen wordt om natuurlijke koudemiddelen te gebruiken. Daarop zijn wij in ieder geval al ingesteld.” Het is slechts een van de vele voorbeelden van innovatie die op het conto van KOMA gezet mag worden. “We zijn ooit groot geworden met onze welbekende H-kasten, maar wat echt geleid heeft tot een revolutie was natuurlijk de introductie van de remrijskast. Nu hebben we met de CO 2 - booster een oplossing voor de branche waar een behoefte ligt en dat is altijd het uitgangspunt van onze kant om te blijven innoveren. Voorzien in een behoefte of een wens en met een passende oplossing komen. Daarom zetten we zo breed in op innovatie met ons R&D-team.” KLANTRELATIES Tot slot moet duurzame klantrelaties nog toegelicht worden. “We hebben klanten waar wij als koel- en vriesspecialist al meerdere projecten hebben mogen verzorgen en zij zeggen; ‘KOMA groeit met ons mee’. Zo voelen wij dat ook. We hebben klanten op alle niveaus, van kleine ambachtelijke bakkers, patissiers, tot semi-industriële bakkerijen. Het mooie bij die bedrijven is: het ambacht verandert niet, alleen de schaal waarop geproduceerd wordt en de behoeftes die bakkers hebben wel. Door ons aanbod op hun wensen te blijven aanpassen, groeien we met hen mee.” UNIFORM Nu het verhaal van KOMA goed vertelt kan worden, wordt er gezorgd dat dit via alle uitingen van het bedrijf verspreid wordt. Ronnie: “Zo hebben we een nieuwe website waarop alles terug te vinden is over KOMA, maar waarop ook white papers en case studies te lezen zijn. We gaan ons over het geheel, dus ook via onze buitenlandse kantoren, uniform uiten met een nieuw logo, een vastgelegd kleurenpallet en algehele uitstraling, ook op beurzen.” TOEKOMST De blik wordt ook nog even op de toekomst gericht. “Natuurlijk hebben we ook gekeken naar waar we naartoe willen als KOMA zijnde”, geeft Herco aan. “De behoefte om te blijven innoveren is en blijft aanwezig. Het kan gaan om kleine verbeteringen zoals een systeem dat gemakkelijker te reinigen of te bedienen is, of het kan een innovatie betreffen die de branche of de werkwijze van de bakker totaal verandert. Op de korte termijn wordt het een uitdaging om alle type installaties volledig over te zetten op natuurlijke koudemiddelen zonder dat dit enorme kosten met zich meebrengt. Maar ook de toekomstige techniek voor het nog sneller koelen en vriezen zonder kwaliteitsverlies van je product, zal voor uitdagingen gaan zorgen. Zo blijven we continu bezig om stappen te maken om leidend te blijven. KOMA is een A-merk dat willen we natuurlijk ook in de toekomst blijven.” Meer informatie: KOMA Sustainable Conditioning Solutions Tel. 0475-474700 www.koma.cominfo@koma.com sales@koma.com "ALS HET GAAT OM TOEKOMSTBESTENDIGE PRODUCTINNOVATIE IS VOORAL DE FOCUS OP NATUURLIJKE KOUDEMIDDELEN VOOR KOMA EEN BELANGRIJK GEGEVEN. KOMA ONTWIKKELT, PRODUCEERT EN LEVERT AL RUIM EEN DECENNIUM KOELSYSTEMEN MET NATUURLIJKE KOUDEMIDDELEN"

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4