NBT magazine nr3-2022 Online

NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 2 2 40 R e t r o Ronny van der Horst en zijn vrouw Esther overnamen, konden we meteen een andere supermarkt in Elspeet overnemen. Dat gaf ons een boost, maar ons hart en onze passie ligt toch ook bij het bakkersvak. Daarom besloten wij de bakkerij en de supermarkt te splitsen en richtten wij Bakker Piet op.” DERDE KANAAL In de beginjaren van de bakkerij ondervond Ronny veel hinder van de aanwezigheid van gerenommeerde collegabakkers. “Wij waren nieuw en moesten ons heel erg bewijzen, maar we hadden al snel door dat we ons vooral moesten gaan onderscheiden. Iedereen deed destijds een beetje hetzelfde, maar wij gingen ons richten op de horecaklanten en door voor hen speciale producten te maken, wisten we ze aan onze bakkerij te binden. Zo konden we ook onze creativiteit kwijt en mooie, kwalitatief hoogwaardige producten maken. Dat maakt het werk voor onze bakkers hier zo leuk. Het basisassortiment maken we al lang niet meer in de bakkerij, daar zijn andere grote bakkerijen veel beter in. Wij richten ons op onderscheidende producten, maar dan wel naar wens van de klant. Maatwerk dus met broodjes van 30 tot 150 gram per stuk en speciale broden. Ons derde kanaal is goed voor ongeveer 60 procent van onze omzet, dus daar ligt dan ook een groot deel van onze focus, maar met de nieuwe bakkerij, hopen we daar natuurlijk ook een omzetvergroting te realiseren.” APARTE BEDRIJVEN Nu de bakkerij verhuisd is, rijst de vraag in hoeverre de supermarkt en de bakkerij nog los van elkaar gezien kunnen worden. “Het zijn en blijven twee aparte bedrijven. De bedrijfsvoering is ook heel anders. Bij de supermarkt ben je onderdeel van een rijdende trein en heb je te maken met gekaderde grenzen waaraan je je moet houden als deelnemer van het concept. Bij Plus heb je dan nog relatief veel vrijheid om het als lokale ondernemer deels zelf op je eigen manier te doen, maar je moet je wel houden aan de franchiseformule, kleurstellingen, acties en dergelijke. Maar je leert ook heel veel van de manier hoe professioneel personeelsbeleid wordt uitgevoerd bijvoorbeeld. Dat kun je weer meenemen in je bedrijfsvoering voor de bakkerij. Daar kunnen we ook meer onze eigen creativiteit kwijt in de producten, de verpakkingen, de uitstraling. Dat maakt het zo afwisselend. De beide bedrijven versterken elkaar enorm. En het bijt elkaar niet.” NIEUWE DOELGROEP Die laatste opmerking klinkt opvallend, want je zou zeggen dat een bakkerij met hoogwaardige producten ten koste kan gaan van de verkoop van dergelijke producten in de supermarkt. “Dat is wonder boven wonder niet zo. Wij verkopen de basisproducten zoals pistolletjes, zachte bolletjes enzovoorts in de supermarkt, maar ook onze eigen ‘Bakker Piet- producten’. We zijn hier nu een maand open, maar de omzet daarvan is in de supermarkt niet gedaald. Sterker nog, we hebben meer klanten per dag, en we verkopen hier enorm veel. Dat zegt dus dat we een nieuwe doelgroep aantrekken en de mensen die dat gewend zijn, hun Bakker Piet-producten nog steeds in de supermarkt kopen. We merken ook dat vooral jongeren ons heel goed weten te vinden en hier lekker een pizza komen eten of iets dergelijks. Blijkbaar zijn we hip, iets waarvan we niet wisten dat we het nog in ons hadden. Dat vind ik wel het allerleukste om te merken trouwens. ” TENBA De realisatie van dit project had veel voeten in aarde en dat zie je ook wel. Gelukkig konden Ronny en Esther rekenen op de hulp en het advies van TenBa in de begeleiding van het hele traject. “TenBa heeft ons heel intensief begeleid en geadviseerd in het gehele traject van ontwikkeling tot realisatie. Daar waren we heel blij mee. Ik ben het ook wel gewend om ontzorgd te worden met verbouwingen, dus ook in dit geval wilde ik graag gebruikmaken van de expertise en kennis van een externe partij. Daar heb ik geen moment spijt van gehad. Sterker nog: ik ben van mening dat het inschakelen van een partij als TenBa je geld oplevert. Dat was bij ons wel al heel snel het geval doordat zij weten waar je op moet letten bij alles wat bij zo’n project komt kijken. Ze hebben voor ons een optimale routing en lay-out ontwikkeld, maar ook heel goed meegedacht over praktische zaken. Ze komen met slimme oplossingen, waar ik zelf nooit

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4