NBT magazine nr3-2022 Online

NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 2 2 41 aan gedacht zou hebben. TenBa heeft ook een groot referentiekader van klanten die heel tevreden zijn. Ze hebben mij in dit hele traject rust bezorgd.” AMBACHT CENTRAAL Het resultaat is prachtig, maar wat waren de basiswensen vanuit Ronny en Esther? “We wilden optimaal zicht vanuit de winkel op de productie van brood en banket en ook zicht vanaf buiten op de productieruimte. Het ambacht moest centraal komen te staan en hoe doe je dat nu beter door te laten zien wat je maakt? Nu hoor je ook hoeveel mensen nog steeds niet weten wat er zich afspeelt binnen een bakkerij. Dat er nog zoveel handwerk aan te pas komt bijvoorbeeld. Je voegt natuurlijk een groot deel beleving toe op deze manier. Versbeleving in eerste instantie, maar ook beleving voor de klant die zo te zien krijgt op wat voor een manier zijn product gemaakt wordt en de bakkers en koks letterlijk in actie ziet.” INGEBRUIKNAME Voor de opening op 15 maart, hadden twee brood- en een banketbakker al een aantal weken gewerkt in de bakkerij om alles voor te bereiden op de ingebruikname. “We hadden hen vrij gepland om alvast in de nieuwe bakkerij alles te installeren, ovens te programmeren, te ervaren hoe alles werkt en werkbanken in te richten. Dat zorgde voor een hele soepele start, want iedereen kon meteen onder hun begeleiding aan het werk. En we kwamen er zo achter dat we alles goed voorbereid hadden en dat alles goed doordacht was. Natuurlijk kan er nog wel wat geoptimaliseerd worden, maar de rust was er meteen.” HORECA Er is naast de brood- en banketbakkerij ook een prachtige nieuwe horecakeuken, waar versmaaltijden gemaakt worden. “Dat is voor ons een hele nieuwe tak van sport, maar het hoort er tegenwoordig bijna bij. Mensen eten niet alleen meer een versbelegd broodje, maar willen kunnen kiezen uit een bakje granola, een wrap, een pokébowl of salade. Daarbij gaan we ons richten op ontbijt- en lunchboxen en verse avondmaaltijden to go. Heel divers, maar ook heel hoogwaardig qua kwaliteit. Er zijn in Nederland een aantal verswinkels waaraan we ons willen spiegelen, zoals Landwaart Culinair. Dat is de top en daar willen we bij horen.” KOKS Het personeelsbestand van Bakker Piet is inmiddels ook twintig nieuwe medewerkers rijker. “We hadden natuurlijk een aantal nieuwe koks nodig met onze horeca-keuken, maar we hebben echt toppers gevonden die hele goede banen hadden bij vooraanstaande restaurants. Zij gaven aan dat het niet meer hoeven werken in het weekend voor hen echt de doorslag gaf. We werken hier voor de horecakoks van 7 uur ’s ochtends tot 19 uur ’s avonds, wat wellicht in de toekomst 20 uur kan worden, maar zeker niet op zondag. We willen ook naar andere werktijden toe voor onze bakkers. Nu is er vanaf 15 uur niemand meer in de bakkerij te vinden, maar het is een zichtbakkerij dus door binnenkort te gaan werken met remrijskasten willen tot 17 uur mensen in de bakkerij hebben. Dat zorgt voor hen ook voor gunstigere werktijden.” UNIEK Nu er na zoveel jaar plannen, ontwerpen, investeren en bouwen eindelijk het concept staat dat Esther en Ronny voor ogen hadden, hebben ze zelf pas in de gaten hoe uniek het is wat ze gerealiseerd hebben. “We mogen op zoveel belangstelling rekenen, dat het niet meer normaal is. Natuurlijk in eerste instantie van onze klanten, maar mensen komen echt van heinde en verre een kijkje nemen. Daarnaast zijn er al heel veel collega’s uit het supermarktwezen en uit de bakkersbranche komen kijken. Ze zijn stuk voor stuk laaiend enthousiast en complimenteus over wat we hier hebben gedaan. En tot slot is er ook heel veel belangstelling van de pers. Dat is enorm leuk allemaal, maar wij hebben nu pas echt door dat we iets unieks hebben neergezet. We zijn misschien een beetje te bescheiden in dit soort zaken, maar we zijn ook heel erg trots. Niet alleen wij trouwens, want het is ook een komen en gaan van familieleden en kennissen van onze werknemers die komen kijken naar het eindresultaat. Het is overweldigend en prachtig om mee te maken.” DOORPAKKEN Al met al is Ronny vooral heel erg verrast door de louter positieve reacties. “Je weet gewoon niet wat mensen gaan zeggen of hoe ze reageren. Verwachten ze bij een bakker wel een luxe assortiment en zijn ze bereid daarvoor te betalen? Of willen ze gewoon die tosti? Op voorhand overdenk je toch alles, maar iedereen is positief verrast door het aanbod. Het gaat echt als een speer. We hebben hier in de buurt veel vakantieparken en het seizoen moet nog beginnen, maar het kan niet anders dan dat het nog drukker gaat worden. We hebben ook al opgeschaald qua personeel. Nu willen we door gaan pakken. Nog meer to go maaltijden, misschien wel barbecue-producten, waarbij de mensen meteen in de supermarkt hun vlees kunnen halen. De mogelijkheden zijn legio in ieder geval.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4