NBT Magazine nr4 2020 Online

NB T M a g a z i n e n r 4 2 0 2 0 42 C o l u m n B a r t S c h u i t e m a k e r GELUK De beweringen van Moers sluiten overigens geheel aan bij een eerder door mij geschreven column. Ik complimenteerde daarin Jaco Schippers van Kiss Bakery in Zaandam met betrekking tot zijn filosofie en servicebelofte. “We love to bake you happy” is zijn credo. Iedere ‘customer happy’ is een pijler waarop zijn concept draait. Jaco’s hogere doel is voor veel bakkers even wennen en wordt nog lang niet door iedereen begrepen. De servicebelofte van Kiss Bakery betreft de G van geluk. Zijn producten zijn hiervoor een middel om dat doel te bereiken, producten die daar goed bij aansluiten dat wel. GEMAK Het lijkt wel alsof de 6P’s uit de marketingmix meer en meer verschuiven naar de achtergrond, en langzamerhand plaats maken voor de 5G’s. Dit komt misschien ook wel door de opkomst van online shoppen. Online aankopen doen is veel gemakkelijker. Fysieke winkels zullen daardoor meer en meer uit het straatbeeld verdwijnen. Ik vind dat logisch, want bijna alles wat je jezelf wenst kan online besteld worden en de volgende dag al bezorgd zijn, hoe makkelijk is dat! We raken hier steeds meer aan gewend. Naast geluk is gemak één van de andere 5G’s. Consumenten willen dat. Sinds het coronavirus rond waard zijn online aankopen explosief gestegen. GEZOND Meer en meer mensen hechten waarde aan een goede gezondheid, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor dier en milieu. Men is hier steeds bewuster mee bezig van en de huidige pandemie versterkt dit gevoel alleen maar. Wat gezond en ongezond is? Dat bepaalt de consument zelf wel. Ze willen in ieder geval veilige producten die geen schade toebrengen aan de gezondheid of belastend zijn voor het milieu. Biologisch en veganistisch neemt daarom enorm toe. Als bakkerij kun je hier goed op inspelen, ook in combinatie met duurzaamheid. Denk daarvoor onder andere aan uw productontwikkeling. GENOT Lekker genieten wordt in de bakkerijsector helaas nog maar weinig serieus genomen, wel een beetje gek! We zijn inmiddels extreem verwend en we willen ook nog eens meer dan ooit verrast worden. De onlangs nieuw geopende “Banketbakkerij Het Koekemannetje” in de Amsterdamse Runstraat met een assortiment van jawel vier koeken heeft dat goed begrepen en in praktijk gebracht. Hier is het genieten, je wordt er zonder dat je het merkt geprikkeld om te kopen. Deze nieuwe prikkels en ontwikkelingen zijn hard nodig! GEWIN De laatste van de 5G’s, is een keiharde noodzaak om te overleven. De kunst is om veel van het eerdergenoemde in de praktijk te brengen, hierdoor nog meer waarde toe te voegen aan uw product en tegelijkertijd uw kosten onder controle te houden. Ik wens u goede zaken in goede gezondheid. ONLANGS LAS IK EEN STUKJE VAN PAUL MOERS: HIJ IS MERKENSTRATEEG, RETAIL- EN MARKETINGGOEROE ENZOVOORT. DOOR HET KRANTENARTIKEL DAT IK ONDER OGEN KREEG RAAKTE IK GEÏNTERESSEERD IN ZIJN VERHALEN EN BEWERINGEN, EN AANGEZIEN HET RETAILLANDSCHAP IN RAP TEMPO VERANDERT KAN IK U ZIJN BOEK MET TITEL ‘F*CK DE PRIJS, LEVE DE SERVICE’ VAN HARTE AANBEVELEN. HET IS WAT MIJ BETREFT ZEKER DE MOEITE WAARD OM TE LEZEN. 5G: product als middel BART SCHUITEMAKER STARTTE NA EEN CARRIÈRE BIJ O.A. V&D LA PLACE EN BAKKER VAN MAANEN 3 JAAR GELEDEN ZIJN EIGEN BUREAU VOOR PRODUCTONTWIKKELING. Bart Schuitemaker

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4