NBT Magazine nr4 2020 Online

NB T M a g a z i n e n r 4 2 0 2 0 41 Toen Lars vier jaar geleden in de bakkerij erbij kwam, zag hij de noodzaak in om een website en webshop te openen. “Daar is echt heel veel tijd in gaan zitten, maar ik zag het als een must. Er was nog niks, maar nu is er een mooie site en een goedlopende webshop. Dat ik van driehonderd producten de omschrijving heb moeten schrijven en alles heb gefotografeerd, dat was een hele klus, maar het zeker waard, als je ziet hoeveel bestellingen we nu via de site krijgen. Zeker in de coronatijd is dat aantal natuurlijk explosief gestegen, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat we qua omzet niet in de min zijn gegaan.” VERNIEUWDE WINKEL Een andere ‘verandering’ waar Lars zich al snel hard voor maakte, was het verbouwen van de winkel. “Binnenkort wordt er een supermarkt geopend een paar deuren verder en ik wilde heel graag die opening voor zijn met een nieuwe winkel van ons. Buiten het feit dat er echt wat moest gebeuren, wilde ik het ook vanuit praktische overweging. Zo hebben we nu voor een deel zelfservice gekozen om mensen sneller te helpen in de winkel. Ze hebben daardoor meer ruimte om zelf door de winkel te lopen en zelf broodjes te pakken, alvorens ze bij de het afrekenpunt kunnen betalen. Maar ik wilde ook graag wat meer versbeleving in de winkel realiseren en daarom is er een MIWE Condo winkeloven geplaatst. Daarin bakken we croissantjes, worstenbroodjes en dergelijke af en dat is toch ook iets wat ze in supermarkten tegenwoordig doen. Daarom wilde ik ze graag voor zijn en dat is gelukt, want drie weken geleden is de nieuwe winkel in gebruik genomen.” PRODUCTINNOVATIE Al met al heeft Lars de bakkerij die hij en Sabine over twee jaar willen overnemen aardig naar zijn hand gezet. “Er is inderdaad niet heel veel te wensen meer. Iets meer automatisering in de bakkerij wellicht met een kleinbroodstraat, een grotere vriezer maar dan ben je er ook wel. Mijn ouders hebben gewoon een prachtig bedrijf neergezet waar niet veel aan aangepast hoeft te worden wat mij betreft. Zijn werkwijze is ook gewoon goed. Ik zou graag iets meer willen doen met productinnovaties, maar dat gaat zeker goedkomen. Ik heb vorig jaar al een nieuwe desemlijn gepresenteerd, maar ik wil elk jaar wel wat nieuwe producten bedenken. Maar onze specialiteiten zijn nog steeds de Belgische koffiekoeken en de Belgische worstenbroodjes, maar daarnaast bieden we nog zoveel meer. Onze kracht is ook dat we een enorm divers aanbod hebben en daarbij een hoge ambachtelijke kwaliteit leveren. Daar wil ik ook niks aan veranderen en daarom is uitbreiding ook geen ambitie voor mij op dit moment. Ik wil graag de controle houden en snel kunnen schakelen. En het gaat ook nog steeds enorm goed en we groeien elk jaar gestaag verder. Waarom zou ik dan willen uitbreiden?”, zo vraagt Lars zich hardop af. TROTS Als we rondgeleid worden door de nieuwe winkel en de bakkerij, zien we vader en zoon nog even samen in actie. Er moet even snel wat deeg uitgerold worden. “Ik ben heel blij dat Lars de vijfde generatie wordt die de bakkerij runt”, zo is Gerard duidelijk. “Ik laat het ook met een gerust hart aan hem over, want ik weet dat het in goede handen is. Hij is een vakman en weet wat hij doet. Zijn opa zou heel trots zijn in ieder geval.” Dat het loslaten een proces is waarin zowel Gerard als Rina nu in zit, beaamt Lars meteen. “De winkel en de bakkerij is hun leven. Dat je nu niet op maandagochtend meteen hier naartoe moet, maar gewoon eerst even lekker kan sporten, dat is iets waar ze nog aan moeten wennen, maar dat komt vanzelf. Beetje bij beetje geven ze dingen uit handen en we vinden het ook nog fijn dat ze ons helpen op dit moment”, aldus Lars tot slot.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4