NBT magazine nr5 online

NB T M a g a z i n e n r 5 2 0 1 8 42 C o l u m n Ik sta niet graag aan de zijlijn. Ik heb een mening en die laat ik graag horen. Echter niet zonder te willen bijdragen. Zo wil ik een constructieve bijdrage leveren aan het best mogelijke basis onderwijs voor mijn kinderen. Vanuit deze gedachte ben ik beleidsmatig betrokken bij een stichting, welke overkoepelend is aan 29 basisscholen in onze regio. Op donderdag 20 september gebeurde het ondenkbare. Op één van onze scholen voltrok zich een drama waar heel Nederland van ondersteboven was. Vanuit mijn positie binnen onze stichting moet ik zeggen dat ik trots ben. Trots op de manier hoe het is opgepakt door de school en door de hele stichting. Wij zijn een nieuwe fusiestichting die de naam SAAM* draagt. Samen hebben de school en de hele stichting zich door de eerste dagen en weken geworsteld. Samen zullen we de komende maanden aandacht moeten houden voor de betrokkenen. Vanuit een rol als riskmanager binnen Eskes en Partners heb ik, op afstand, ook de discus- sie gevolgd rondom de Stint. Van wat ik er van mee krijg, is het ook voor dit bedrijf een oprecht drama. Ik wil uit de schuldvraag-discussie blijven. Ik ben geen expert dus heb ik daar oprecht geen mening over. Ook voor de eigenaren en medewerkers van dit bedrijf moet dit hun ergste nachtmerrie zijn. Mij lijkt het de grootse uitdaging om om te gaan met de continue druk van buitenaf om iemand de schuld te kunnen geven. Iedereen staat vooraan om met hun vingertje te wijzen. Ze stonden echter allemaal aan de zijlijn toen het apparaat op de Nederlandse markt kwam. Hoe ga je hier als bedrijf mee om? Het lijkt mij duidelijk dat dit product (of het nu wel of geen schuld draagt) door alle mediacommotie de nek om is gedraaid. Niet één wel- denkend kinderdagverblijf gaat nu nog zo’n ding kopen. Dat is de kracht van de media. Social media en de meer traditionele media hebben allemaal hun rol in dit verhaal. Heeft u echter wel eens stil gestaan bij zoiets? Een ontevreden klant die claimt dat er een muis in zijn brood zat? Voor je het weet staat facebook er vol mee, hangt Hart van Nederland aan de telefoon en heeft de Telegraaf al gepubliceerd dat het uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat het hygiëne technisch allemaal niet op orde was. Hoe ga je als bedrijf hiermee om? Heeft u een plan klaarliggen over hoe u hierop gaat reageren? Dit is het mooie van risk management. Het blootleggen van risico’s. Verzekerbare en onverzekerbare. Te vaak zitten we in de waan van de dag. Het is allemaal prima voor elkaar, hoor ik ook vaak. Risk management kost geld. Goed advies kan niet gratis zijn. Heb het er eens over met uw adviseur of accountant. Mocht het ondenkbare dan toch gebeuren, dan heeft u iets om op terug te grijpen. Jos Alma Eskes & Partners Assurantie Adviseurs Tel. + 31 (0)24 397 38 37 www.eskespartners.nl JOS ALMA VAN ESKES & PARTNERS IS ALWEER EEN JAAR ALS VASTE COLUMNIST VERBONDEN AAN NBT MAGAZINE EN ELKE UITGAVE VERRIJKT HIJ ONS BLAD MET EEN COLUMN OM ZIJN VISIE OP ONZE BRANCHE EN DE SAMENLEVING TE GEVEN. ZIJN COLUMN GAAT DEZE KEER OVER RISICOMANAGEMENT EN WAT JE KAN DOEN ALS HET ONDENKBARE TOCH GEBEURT. Jos Alma Hoe zou u reageren?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4