NBT Magazine nr 5 2023 Online

NBT MAGAZINE NR 5 2023 10 IBA 2023 Digitaal portaal: Baktec.Assist© De ontwikkelingen bij Baktec de afgelopen jaren hebben mede geleid tot de komst van Frank van Eck als managing director vorig jaar. Zijn aantreden was belangrijk om een volgende stap als bedrijf te kunnen zetten. “We hebben goed gekeken naar waar de behoeftes en uitdagingen liggen bij onze klanten”, zegt Frank. “De kwaliteit van onze Baktec apparaten is evident. Gezien de digitalisering die ook binnen onze branche plaatsvindt, zien wij mogelijkheden om stilstand tot een minimum te reduceren en oplossingen aan te dragen voor het constante tekort aan geschoold personeel. Om onze klanten nog beter te kunnen ontzorgen hebben we zodoende een portaal ontwikkeld waarin álles snel digitaal inzichtelijk is. Ons portaal is eenvoudig door middel van een QR-code op het apparaat te benaderen. In het portaal staan de antwoorden op veel gestelde vragen, waardoor we 75% van de vragen vooraf kunnen beantwoorden en onze klanten snel door kunnen met hetgeen belangrijk voor hen is: het bakken van de lekkerste producten. Daarnaast vind je het onderhoudsverleden van de apparaten terug en is in het portaal door middel van foto’s duidelijk welke onderdelen er per apparaat beschikbaar zijn, zodat klanten deze zelf snel kunnen bestellen. Iedereen kan hiermee werken en door goed informatie te geven vanuit ons als producent, kan iedere bakker ook zo optimaal mogelijk gebruik maken van onze water meng- en meetapparatuur en waterkoelers.” Video content “Door de duidelijke instructievideo’s die we voor alle apparaten hebben gemaakt en te vinden zijn op het portaal, is het voor iedereen mogelijk om met onze apparatuur te werken; van ongeschoold personeel tot en met professionele bakkers” vult Sabine aan. “Het vinden van goed geschoold technisch personeel is lastig en daarop moeten we allemaal inspelen. Onze video’s variëren van installatie van onze water meng- en meetapparatuur en waterkoelers tot video’s waarin de werking van de apparaten uiteengezet wordt. Baktec apparaten blijven zeer gebruiksvriendelijk, eenvoudig te installeren én eenvoudig te bedienen. Daarbij is ons doel altijd ontzorgen en stilstand voorkomen, maar als het toch gebeurt, moeten wij onze klanten snel kunnen helpen. Door dát met ons portaal inzichtelijk te maken, kunnen we 24/7 klaar staan voor onze klanten.” Preventive Maintenance programma Door de jarenlange ervaring en aanwezige expertise kan Baktec haar klanten nog beter adviseren over het onderhoud van hun apparaten. Sabine: “Door middel van ons digitale Preventive Maintenance programma neemt het risico op stilstand nog verder af. We hebben goed inzicht in de levensduur van onderdelen, waardoor we kunnen voorspellen wanneer deze vervangen moeten worden. Via ons digitale portaal kunnen wij klanten vooraf adviseren welk onderdeel aan vervanging toe is. Iets dat ze dus zelf kunnen doen aan de hand van onze servicevideo’s. Wij hebben ook de bouwwijze en leidingwerk van onze apparaten aangepast, zodat iedereen nu in staat is om onderdelen uit te wisselen. Eén plus één is in dit geval echt drie.” Taking service to the next level Met een nieuw bedrijfslogo en het thema ‘taking service to the next level’ gaat Baktec bezoekers op IBA laten zien welke mogelijkheden het bedrijf biedt bij het ontzorgen van de bakker. Dat is dus tweedelig, met Baktec.Assist©, maar ook met een vernieuwd assortiment water meng- en doseerapparaten. “We hebben nu in totaal drie lijnen met nieuwe functionaliteiten en een daarbij horende nieuwe uitstraling: Ceres, Univers en een volledige nieuwe lijn, Digital Touch”, aldus Frank. “We hebben voor alle lijnen een upgrade gebracht in de behuizing en de techniek aangepast. De IP-waarde van alle apparaten is verhoogd en de afmetingen zijn wel hetzelfde gebleven, zodat de apparaten één op één uitwisselbaar blijven met de huidige range.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4