NBT Magazine nr.6 2017

NB T M a g a z i n e n r 6 2 0 1 7 49 KERSTSTOL Gevraagd naar de prijs waar hij het meest trots op is, antwoordt Peter toch de beste kerststollen van Nederland van vorig jaar. “Toen ik het bedrijf van mijn vader en mijn oom overnam, wilde laatst- genoemde graag nog de kerststollen komen maken aan het einde van het jaar. Ik zag de hoge kwaliteit van de producten, dus besloot ons in te schrijven voor wedstrijden. We gingen ook oefenen en ik heb nu twintig jaar lang elke maandag en woensdag kerststollen gemaakt aan het einde van het jaar, om maar het beste resultaat te krijgen. De winst van vorig jaar was een kroon op het werk van mijn oom en mij.” ECHTE BAKKERSGILDE Peter is naast actief ondernemer, ook voorzitter van Echte Bakkers Limburg en met zijn collegabakkers van het Echte Bakkersgilde heeft hij goede contacten. “We proberen elkaar op alle mogelij- ke manieren te helpen. Ik ben dus al twintig jaar bezig met het perfectioneren van mijn kerststol, maar ik ben natuurlijk niet de enige. Ook mijn goede collega’s Echte Bakker Gommans en Echte Bakker Koolen werken hard voor de best mogelijke kerststol, maar we delen wel alle informatie heel collegiaal. Dat is ook een van de sterke punten van Het Echte Bakkers Gilde: collegialiteit. Ik heb Gommans ook een aantal keren een aantal tips gegeven en wat denk je? Drie keer op rij de beste kerststol! Gelukkig mochten wij vorig jaar de beker omhoog houden.” Chef patisserie Sjef Dormans aan het werk in de bakkerij OPROEP Iemand die zo veel onderscheiden producten in het assortiment heeft, hoeft zijn klanten toch niet op te roepen om lokaal de cadeaus, relatiegeschenken of kerstpakketten lokaal te kopen? Peter beseft dat hij er zelf belang bij heeft om bestedingen in eigen regio te houden. Zijn boodschap bedoelt hij echter heel serieus. “Het is me primair niet te doen om mezelf, het gaat me meer om de leefbaarheid in onze dorpen en steden. Leefbaarheid is een groot goed dat we met zijn allen moeten zien te behouden. Lokale ondernemers dragen enorm veel bij aan de leefbaarheid in hun omgeving en ik denk dat ook wel beloond mag worden. Of de beste- ding van brood en vlaai dan in onze winkel plaatsvindt of bij een van mijn ambachtelijke collega’s maakt me dan in eerste instantie nog niet eens zoveel uit. Het gaat mij erom dat lokale ondernemers steunen en de leef- baarheid van wijken hoog houden.” LOKALE HELD De reacties op zijn oproep zijn ook louter positief. “Het is heel veel gedeeld, ik heb media-aandacht gekregen en commercieel heb ik er ook wat uitgehaald. Ik heb er twee mooie opdrachten aan overgehouden. Ik ben altijd al actief in mijn marketinguitingen. Als we iets winnen of een mooie prestatie neerzetten, communiceer ik dat. Ik denk dat veel andere ambachtelijke bakkers te bescheiden zijn. Als je ziet dat onze ‘con- currenten’ (lees supermarkten) zich ook profileren met hun versproducten, moet jij je als ambachtelijke bakker ook laten zien. Dat is ook een beetje mijn boodschap: toon jezelf, je onderneming en je producten. We mogen trots zijn op de producten die we maken, maar je moet jezelf ook verkopen richting je klanten. Wees de lokale held voor je klanten. Ik vind het soms ook gênant weer met mijn eigen hoofd op de banners en de vlaaiendozen te staan, maar de klanten kunnen het waarderen. Daarom doe ik het en het werkt echt”, zo zegt Peter tot slot.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4