NBT Magazine nr.6 2017

R e p o r t a g e NB T M a g a z i n e n r 6 2 0 1 7 8 DE DUITSE PRODUCENT BIZERBA BIEDT OPLOSSINGEN OP HET GEBIED VAN WEGEN, LABELEN, SNIJDEN, TRACEERBAARHEID, CONTROLEMIDDELEN EN SOFT- WARE. IN ONS LAND IS HET BEDRIJF AL SINDS 2003 VERTEGENWOORDIGD MET EEN EIGEN DOCHTER- ONDERNEMING DIE GEVESTIGD IS IN ENSCHEDE EN WAAR INMIDDELS 55 MEDEWERKERS DE NEDERLANDSE MARKT ACTIEF BEDIENEN. VOORAL DE VLEESVERWER- KENDE INDUSTRIE KENT DE TOEGEVOEGDE WAARDE VAN BIZERBA, MAAR OOK DE INDUSTRIËLE BAKKERIJEN WORDEN MEER EN MEER EEN TARGETGROEP VOOR BIZERBA NEDERLAND. DAT HEEFT ALLES TE MAKEN MET DE AANSTELLING VAN PAUL TE VELTHUIS ALS DIGITAL MARKETING MANAGER ALWEER TWEE JAAR GELEDEN. “WE BENADEREN DE MARKT OP EEN VERNIEUWENDE MANIER”, ZO HOREN WE ONDER MEER VAN HEM. BAKKERSBRANCHE HEEFT TOPPRIORITEIT VOOR BIZERBANEDERLAND Bizerba heeft een indrukwekkende historie die teruggaat naar 1866. “We hebben vorig jaar ons 150-jarig bestaan gevierd”, zo start Paul te Velthuis. “Het hoofdkantoor van Bizerba, die al vijf generaties lang familiebezit is en wereldwijd 3.900 werknemers in dienst heeft, is terug te vinden in Balingen in Baden-Württemberg. Bizerba is in 120 landen actief en heeft een zeer goede naam op het gebied van snij- en weegtechnologie. Verder bieden we onze klanten een wereldwijd uniek product- en dienstenportfolio uit hardware, software en diensten aan.” RECALLS VOORKOMEN Waar Bizerba in Duitsland en een groot aantal andere landen marktleider is met haar oplossingen voor de industrie (zoals visie inspectiesystemen, röntgen inspectiesystemen, checkwegers, weeg- en etiketteersystemen, dynamische weegschalen, industrieweegschalen en software-oplossingen om de verschillende systemen te koppelen), is in Nederland nog een stap te maken om deze doelgroep actiever te bedienen. Daar ligt dan ook de komende tijd de focus. Het belangrijkste aan het aanbod van Bizerba, is dat met de verschillende hard- en software implementatie problemen voorkomen worden, zo geeft Paul aan. “Door de proces- sen in de productielijn te optimaliseren, worden recalls voorkomen. Dat bewerkstelligen we door bijvoorbeeld inline en end-of-line oplossingen met röntgentechnieken of checkwegingen met metaaldetectie te implementeren. We zijn vooral goed vertegenwoordigd in de vleesver- werkende industrie dus, maar ons doel is om ons ook meer en meer te profileren richting de industriële bakkerijen.” ONLINE MARKETING Dat wil Bizerba Nederland realiseren door zich te richten op online marketing, één van de redenen dat Paul ook aangesteld is als Digital Marketing Manger twee jaar geleden. “Het is een nieuwe manier van profilering richting onze doelgroep. Voorheen werkten we in Nederland op een traditionele manier, voornamelijk gericht op salesmensen op de weg. Nu is er gekozen om in Nederland en de UK potentiële klanten vooral via online marketing te benaderen op een zo prettig mogelijke manier, zonder te stalken. Het vergt een nieuwe manier van denken intern van onze mensen, maar het wordt goed opgepakt. We richten ons nu dus vooral op online kanalen om ons te profileren. Dat houdt in dat we goed vindbaar zijn op Google en bij bepaalde zoektermen bovenaan de resultaten komen. Mensen oriënte-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4