NBT Magazine nr 6 online

NB T M a g a z i n e n r 6 2 0 1 8 42 Samen met mijn vrouw heb ik het er wel eens over. Wanneer is genoeg, genoeg? We werken met veel passie hard aan onze toekomst, hebben een leuk huis in een fijne buurt, rijden in goede auto’s en gaan ieder jaar een paar weken met onze kids op vakantie. Toch bekruipt ons het gevoel wel eens waarom het altijd meer moet zijn. Naast die drukke carrière moet het huis schoon en opgeruimd zijn. Alle was moet gestreken en in de kast liggen. Het gras moet gemaaid zijn en het onkruid moet uit de perken zijn. Daarnaast moeten we in het weekend tijd hebben om bij de hockey en voetbal van de kinderen te gaan kijken. Ergens tussendoor moeten we wat vrijwilligerswerk doen (want dat hoort er ook bij!) en we willen ook nog tijd vinden om met vrienden die welverdiende zaterdagmiddagborrel te pakken. De zondag is gereserveerd voor boodschappen en familiebezoeken en onze eigen sportieve activiteiten. Onze agenda’s zitten vol! Begrijp me niet verkeerd, ik krijg heel veel energie van drukte om me heen. In deze tijd van het jaar is gigantisch druk in ons bedrijf, als bakker is dat voor jullie niet anders! Het creëert een prachtige energie binnen ons bedrijf waar ik oprecht gelukkig van word. Ik kan me echter wel voorstellen dat de druk die wij als maatschappij onszelf opleggen voor sommige mensen een last wordt. Burn-outs, overspannenheid, psychische klachten zijn aan de orde van de dag. De “coaching” industrie in Nederland is er druk mee. Ook als werkgever worden we hier allemaal wel eens mee geconfronteerd. Vaak is het niet eens “werk gerelateerd”. Uitermate frustrerend dat het werk dan als eerste sneuvelt. Thuis kun je niet “uit zetten”, dus ik snap het zeker wel. Het is in Nederland zo geregeld dat de rekening van de loondoorbetaling bij de werkgever komt te liggen. Daar kunnen we van alles van vinden, maar dat is nu eenmaal zo. Vanuit de ziektekostenverzekering is er in de meeste gevallen geen dekking voor psychische klachten zoals overspannenheid of een burn-out. Ook vanuit die kant vindt de overheid het dus een aangelegenheid tussen werkgever en werknemer, is mijn conclusie. De vraag die wij als werkgevers ons hierin wel moeten stellen is; wat voor werkgever wil ik zijn? Een verzuimende medewerker kost gemiddeld € 200,- per dag. Veel werkgevers hebben een verzuimverzekering, echter is de minimale eigen risicoperiode 2 weken. Los van alle frustraties hebben wij er dus verschrikkelijk veel baat bij dat wij onze medewerkers die hier last van hebben een helpende hand bieden. Om ze op een zo’n duurzaam mogelijke manier te laten re-integreren, zodat we kunnen voorkomen dat ze in een later stadium opnieuw uitvallen. Vaak voor nog een langere periode ook nog. Toch stuit ik vaak op een hoop weerstand bij werkgevers. Ik denk dat dit vooral komt vanuit frustratie en emotie. Los van goed werkgeverschap is het ook bedrijfseconomisch verstandig om rationeel naar het probleem te blijven kijken. Vergeet in dit proces niet om uw verzekeraar aan te haken. Veel verzekeraars hebben een budget beschikbaar om uw medewerker duurzaam te laten re-integreren. Ook uw verzekeraar heeft er absoluut baat bij dat uw medewerker niet opnieuw uitvalt. Maak hier dus gebruik van! Op deze manier kunnen de kosten breder gedragen worden en uiteindelijk is iedereen daarbij gebaat. Eskes & Partners Assurantie Adviseurs Tel. + 31 (0)24 397 38 37 www.eskespartners.nl JOS ALMA VAN ESKES & PARTNERS IS ALWEER RUIM EEN JAAR ALS VASTE COLUMNIST VERBONDEN AAN NBT MAGAZINE EN ELKE UITGAVE VERRIJKT HIJ ONS BLAD MET EEN COLUMN OM ZIJN VISIE OP ONZE BRANCHE EN DE SAMENLEVING TE GEVEN. ZIJN COLUMN GAAT DEZE KEER OVER ZIEKTEVERZUIM EN HOE JE DAAR ALS WERKGEVER MEE OMGAAT. Jos Alma Wat voor werkgever wilt u zijn? C o l u m n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4