NBT Magazine nr 6 online

NB T M a g a z i n e n r 6 2 0 1 8 41 DE START Wilfred start in 1994 met zijn vrouw Petra de bakkerij in Haren. “Petra komt uit een banketbakkersgezin, dus ze wist wel wat het inhield, dit bestaan. We zijn blanco begonnen en hebben alles van nul opgebouwd. Het beste resultaat leveren qua product is onze drijfveer, altijd weer. Inmiddels hebben we drie winkels, leveren we onze producten aan vier andere bakkers en hebben we een groot afzetkanaal gerealiseerd richting de horeca en dergelijke. Daardoor ben ik meer ondernemer dan bakker geworden, maar ik denk nog steeds voor honderd procent als bakker.” MEESTER BOULANGER Het hoogtepunt uit Wilfreds bakkerscarrière tot nog toe kwam in 2015, toen hij de titel Meester Boulanger verdiende en zich daardoor in een illuster rijtje vakmannen mag scharen. Wilfred vergelijkt bakken op meester-niveau graag met het bedrijven van topsport, want je moet net zoals bij topsport “er alles voor doen en er veel voor laten om het hoogste niveau te bereiken”, aldus de Meester Boulanger zelf. “Brood bakken is ook topsport. Je moet – als je het allerbeste niveau wil halen en je wil meten met de besten – trainen, trainen en nog eens trainen. Je moet je grenzen verleggen en altijd de beste willen zijn. Vandaar ook dat wij meedoen aan wedstrijden. Daar word je niet alleen scherp door gehouden, je kunt je niveau ook meten.” HET TEAM Dit jaar nam het Team van Bakkerij Haafs dus met groot succes deel aan de BakkersVakWedstrijden. “Ik heb de jongens en meiden gecoacht in het voortraject. Ik ben dus meer begeleider en probeer mijn kennis en ervaring over te brengen op het team. Ik ben opbouwend kritisch, zoals Hans Som dat ook altijd bij mij was. Ik wil de bakkers hier laten zien dat je als je het hoogste nastreeft, je kritisch moet zijn op je product, want alleen dan behaal je de beste kwaliteit. Als je snel tevreden bent, win je niks. Als ik dan zie hoeveel tijd en moeite mijn team gestoken heeft in de producten op voorhand van de wedstrijd, dan ben ik daar heel trots op. Zelfs op zondag stonden ze hier te trainen. Dan heb je er wat voor over en naar nu blijkt, wordt inzet beloond.” ‘HAAFS-GEN’ Dat Wilfred veeleisend is ten opzichte van zijn bakkers en van de producten die ze maken, onderkent hij meteen. “Dit is de Champions League van het broodbakken”, zo refereert Wilfred naar het werken in zijn bakkerij. “We hebben een hoge standaard en daar wijken we niet vanaf. Ik zeg wel eens ‘als je hier werkt, kun je overal werken’. Maar zo is het wel. Je wordt hier opgeleid zodat je het ‘Haafs-gen’ krijgt. Dat betekent dat je de processen snapt, je onder druk kan werken, maar ook hele mooie producten kan maken en gewoon een goede bakker bent. We hebben een groep jonge, leergierige mensen in de bakkerij die we voor een groot deel zelf opleiden, maar die straks ook de kneepjes van het vak kennen. Als je niet goed genoeg bent? Dan neem ik ook snel afscheid. Ik ga geen energie steken in iemand die het niveau niet aankan.” Wilfred spreekt als een trainer op topniveau, maar eigenlijk is hij dat ook. “Ik manoeuvreer mezelf steeds meer in een coachende rol. Ik ben nog bakker natuurlijk en elke dag in de bakkerij te vinden, maar ik zie er meer op toe dat alles goed loopt en dat de producten het hoge niveau houden. Op die manier breng ik mijn werk- en denkwijze ook over en geef ik het Haafs-gen door.” MERKNAAM Met een volledig nieuwe bakkerij en een talentvol team van bakkers is het dan wellicht ook tijd om te kijken naar uitbreiding? “Dat is iets waar we zeker mee bezig zijn. Mijn dochters Amber en Merel worden steeds meer betrokken bij de zaak en daardoor krijgen Petra en ik meer ruimte om Haafs nog meer als merk te profileren. De bakkers die wij beleveren moeten ook een keuze maken. Of de merknaam Haafs gaan voeren of geen producten van ons meer in de winkels. We zitten in een luxepositie om dergelijke eisen ook te stellen, maar we staan voor ons product en willen geen afbreuk doen aan het kwaliteitsmerk Haafs.” JUBILEUM Dit jaar is er flink geïnvesteerd in een vernieuwde bakkerij en daardoor is Haafs klaar voor de nabije toekomst. “De blik is hier al een beetje op 2019 gericht, want dan vieren we ons 25-jarig bestaan. Van maart tot 31 december volgend jaar gaan we allerlei leuke acties opzetten, zoals open dagen, productlanceringen en dergelijke. Het wordt echt een feestjaar met als grote afsluiter op 31 december een spetterend feest, waarbij we onze heerlijke oliebollen verkopen, champagne aanbieden en afsluiten met een grote vuurwerkshow. Daar kijken we nu al enorm naar uit”, aldus Wilfred tot slot. Britt Brukker en Wilfred Haafs poseren trots voor de bokalen die gewonnen werden tijdens de BakkersVakWedstrijden

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4