NBT Magazine nr6-2020 Online

NB T M a g a z i n e n r 6 2 0 2 0 42 DE MELKBOER Toen ik nog een klein jongetje was, werd bij ons thuis dagelijks of om de dag, dat weet ik niet meer zo goed, melk, karnemelk, yoghurt, vla en overige zuivel thuis bezorgd, door de melkboer. Zwagerman, zoals de beste man heette, had meer dan zuivel bij zich, hij deed ook in frisdranken, appelmoes en meer. Helemaal goed! Zwagerman reed rond in een aangepast bestelbusje. Emballage, de lege flessen, stonden op een speciaal gelast rek achter op de wagen, dat nam hij mee retour. Zijn voorportier was een schuifdeur die hij altijd open had staan. Zo kon hij snel in en uit de wagen, wel zo handig. Tegen het weekend had hij er nog een aanhanger bij voor extra zuivel. Mijn moeder werkte ook bij ons thuis in de bakkerij. Veel tijd om de boodschappen te doen had ze niet, dus ook zij maakte gebruik van zijn diensten. Trouwens de melkboer had in die tijd gewoon een ventwijk en bezorgde bij iedereen die dat maar wilde. Thuis bezorgen was toen heel gewoon, want de bakker en groenteboer gingen ook langs de deur. Communicatie van de bestelling ging middels een briefje wat mijn moeder vastzette met een wasknijper aan het flessenrek. Eens per week werd er contant afgerekend. Ook de bakker en groenteboer ventten op ongeveer dezelfde manier. Melkboer Zwagerman ging goed en kwam zelfs op een gegeven moment met een grote rijdende winkel voor rijden. Hij ging met zijn tijd mee en kwam met de zogenaamde S.R.V. wagen. Helaas voor hem heeft hij die niet lang gehad. Op de een of andere manier werkte dat niet. Een melkboer met groente, kaas en droge kruidenierswaren in een te krappe wagen. Gezinnen werden kleiner, per stop te weinig afzet, minder stops omdat moeder de vrouw uit werken ging. Ze was niet meer thuis om in de winkelwagen te komen en bestellen kon eigenlijk niet. In de supermarkt was alles te verkrijgen, het was goedkoper en verser van kwaliteit dan in de S.R.V. wagen van Zwagerman. Zwagerman gaf er de brui aan en stopte, net als veel andere S.R.V. wagens overigens. Het gemak van het briefje van weleer was weg, het concept te complex geworden en het moment van voorrijden sloot niet aan bij de behoefte. 2020 Tot maart van dit jaar bezocht ik graag de supermarkt, met name Jumbo foodmarkten en AH XL supermarkten die hoog inzetten op beleving. Beleving; daar ben ik wel gevoelig voor, dat zal ik niet ontkennen. Ik vind in zulke supermarkten boodschappen doen geheel niet erg, nog tijdverspilling. Ik word gelukkig van verse, smakelijke producten, het inspireert mij. Maar corona gooit roet in het eten, want door allerlei maatregelen is die beleving weg en heeft plaatsgemaakt voor irritatie. Ja dan ben ik weg! Ik bestel nu bijna al mijn boodschappen online met een app. Eerst bij jumbo, maar door drukte kon deze niet meer bezorgen op het moment dat het mij uitkwam. Tevens blokkeerde de jumbo bezorgbus de straat waarin ik woon tijdens het uitladen en vind ik het vervelend dat mijn buren last hadden van mijn shopgedrag. Als het niet goed voelt stop ik ermee. Tegenwoordig bestel ik bij Picnic, supergemakkelijk! Picnic bezorgt wanneer het mij uitkomt, met een klein bestelautootje. Voorzien van een makkelijk deurtje om snel in en uit te stappen, ze hebben bijna alles wat ik hebben wil, nemen de emballage mee retour, hebben een persoonlijke benadering en zijn verder niemand tot last. Bijna net als Zwagerman, maar dan in een nieuw jasje. Weet je wat nou zo leuk is, als je even de moeite neemt en goed online zoekt kun je zo veel specialiteiten en lekkers thuis bezorgd krijgen en dat wordt alleen maar meer, helemaal goed! C o l u m n B a r t S c h u i t e n m a k e r WAT IS ER TOCH ALLEMAAL AAN DE HAND? WAT GEBEURT ER TOCH ALLEMAAL! IK HOOR HET IEMAND ZEGGEN. JA WAT DENK JE, ZO IS DE REACTIE VAN DE ANDER, CORONA NATUURLIJK! MAAR ZO NATUURLIJK IS DAT NU OOK WEER NIET. NEE, ER GEBEUREN MOMENTEEL WEL HEEL VEEL OPMERKELIJKE DINGEN TEGELIJK, VAAK COMPLEX DAT ZAL IK NIET ONTKENNEN. HIERDOOR GAAN SOMMIGE ONTWIKKELINGEN RAZENDSNEL. OVER CORONA WORDT INDERDAAD VEEL GESPROKEN, MAAR IS DAT WEL DE OORZAAK? SORRY NEE, ER IS MEER AAN DE HAND WAAR WE LANG NIET ALTIJD BIJ STIL STAAN, UIT HET OOG ZIJN VERLOREN OF NIET OVER NADENKEN WAT ACHTERAF GEZIEN BEST WEL HAD GEMOGEN. Op zoek naar de verloren tijd! BART SCHUITEMAKER STARTTE NA EEN CARRIÈRE BIJ O.A. V&D LA PLACE EN BAKKER VAN MAANEN 3 JAAR GELEDEN ZIJN EIGEN BUREAU VOOR PRODUCTONTWIKKELING. Bart Schuitemaker

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4