NBT Magazine nr6-2020 Online

NB T M a g a z i n e n r 6 2 0 2 0 41 productie-uren, zonder dat mensen de winkel in hoeven te komen.” SUCCES! Als wij Martijn spreken staat de stroopwafelautomaat net een week. “Het loopt echt storm. Onze winkel was sowieso drukbezocht, maar dat is met de maatregelen die we niet kunnen nemen minder natuurlijk. Maar dan nog is het bijzonder om mee te maken hoeveel mensen al gebruik maken van de muur. Ze weten de weg goed te vinden. Wat daarvoor de reden is? Wat we uit de reacties tot nog toe vooral horen is dat men het handig vindt om ’s ochtends vroeg voor het werk, of ’s avonds als er onverwachts bezoek komt nog stroopwafels te kunnen kopen. Het gemak is daarmee voor hen de grootste uitkomst. We hebben als het ware onze openingstijden verruimd naar 24 uur per dag, zes dagen in de week. Op deze manier kunnen we tegemoet komen aan de wens van particulieren om op alle tijden een lekkere stroopwafel te kunnen krijgen." FIFO De zoektocht naar een geschikte automaat was ook mede door de wensen van Martijn en Martin niet makkelijk. “Gelukkig hebben we een leverancier gevonden die gespecialiseerd is in de zogenaamde boerderijautomaten, die aan onze wensen konden voldoen. Wij wilden niet een automaat waar je een vakje kiest, maar een automaat waarop je een product kiest, en we daarmee rekening houden met FIFO. Ook zijn er verschillende producten terug te vinden in de automaat, dus een wens van ons was om meerdere producten te kunnen selecteren en daarna pas af te rekenen, in plaats van te betalen per geselecteerd vakje. Dat kan met deze muur, die als het ware een winkelmandje aanmaakt met geselecteerde producten, waarna je pas afrekent en alle vakjes open gaan. Een geweldige oplossing voor ons, maar ik kan zo voorstellen dat dit voor meer ondernemers interessant is.” OMZETMAKER Hebben Martijn en Martijn stiekem al plannen voor meer automaten? “Nee, dat gaan we niet doen. Dit was een idee en een oplossing voor onze bakkerijwinkel en dat blijkt te werken. Maar zoals gezegd is dit voor andere bakkers ook prima te doen. Op een toegankelijke manier kun je buiten openingstijden ook je producten aan blijven bieden aan mensen die anders geen kans hebben om het te kopen. Het is een extra servicetool richting je klanten en een extra omzetmaker.” OVER MARKUS & MARKUS De naam Markus is onlosmakelijk verbonden met de stroopwafel. In 1965 begon opa Markus al met het bakken van de zogenaamde ‘siroopwafels’ (stroop is eigenlijk een verbastering van siroop) en in 1978 startten zijn zoons Jan en Leo Markus hun eigen stroopwafelbakkerij. Martin Markus nam in 2007 de leiding van de bakkerij over van zijn vader en oom en in 2019 trad ook zijn broer, Martijn Markus, toe tot het familiebedrijf. Markus & Markus bakt een ouderwets lekkere, met liefde bereide, verse stroopwafel voor de smaakbewuste consument.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4