Pakkracht nr 1 2024 Online

34 PAKKRACHT NR 1 2024 EVENT: HAS FOOD EXPERIENCE VERPAKKINGSINNOVATIES VAN DE TOEKOMST Het was een mooie en geslaagde dag”, blikt persvoorlichter Josephine de Vries terug. “De HAS Food Experience is er zodat het werkveld in contact kan komen met food- en packaging innovators. Professionals kunnen tijdens deze dag zien wat studenten voor hun bedrijf kunnen betekenen en het is geweldig om te zien hoeveel reacties studenten krijgen uit het werkveld.” Bij de aftrap van het event sprak voorzitter van het College van Bestuur Reggy van der Wielen de aanwezigen toe. “In de afgelopen jaren hebben we ervaren dat dit evenement een podium biedt voor de meest opmerkelijke ontwikkelingen in de verpakkingsbranche. Met meer dan 1.000 aanwezigen op dit event staat ondernemerschap centraal en het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om de sector te blijven voeden met frisse ideeën en talent.” Cacaovrucht onderbenut Wij spraken Tijn Wolters, die met zijn project ‘Antoon de Caocaoboon’ de eerste prijs won in de categorie afvalreductie en -preventie. Tijn maakte een gezonder alternatief voor ontbijtgranen, vervaardigd uit reststromen van de chocolade-industrie. "De chocolade-industrie produceert jaarlijks ongeveer tien miljoen ton afval omdat ze slechts 30% van de cacaovrucht gebruiken. Dit moet anders." Tijn wilde voor zijn opdracht één product kiezen en het zo goed als ‘op’ te maken. Hij wilde overal waar het kon de cacaovrucht gebruiken en zo een ‘compleet plaatje’ maken. "Ik wilde de cacaovrucht ook voor de kartonnen verpakking gebruiken. Ik deed eerst onderzoek naar de mogelijkheden om zelf papier te maken uit de vezels van de cacaovrucht, maar kwam erachter dat een bedrijf in Frankrijk, Chapelton Board, dit 'Cocoa-paper' al in haar portfolio aanbiedt. Verder wilde ik met mijn verpakkingsontwerp de duurzaamheid en gezondheid van het product benadrukken. Daarom liet ik de verpakking zo veel mogelijk onbedrukt, met enkele eyecatchers zoals de mascotte en de kleurrijke 'Antoons', een soort cacaosnoepjes die door het product gemengd zijn." Tijn kreeg veel positieve reacties uit het bedrijfsleven, en ook veel vragen. "Verpakkingsexperts wilden weten hoe mijn product voldoet aan de regelgeving rondom kindermarketing. Volledig, uiteraard. Producenten mogen schap-activatie toepassen voor de doelgroep 7 tot 12-jarigen, mits ze voldoen aan de regels van de reclamecodecommissie. Mijn mascotte mag bijvoorbeeld geen bekende figuur zijn van een tekenfilm, maar een fantasiefiguur zoals Antoon mag wel. Ik hoop dat mijn project het bedrijfsleven kan inspireren, dat producenten meer duurzame en gezonde producten op de markt durven te zetten.” Recyclen bevorderen Er wordt nog steeds niet genoeg afval gerecycled, vinden studenten Jim Jongmans, Wendy de Jong en Mitchell Basten. “Het recyclen van blikjes vinden veel mensen een vieze of lastige taak. Ze verzamelen de blikjes om ze in te leveren, maar houden er een shopper vol plakkerige drankresten aan over”, weet Jim. Hij ontwikkelde een oplossing: de ‘Drip free tab’, een nieuw lipje wat de consument na gebruik dicht Op 30 januari konden food- en verpakkingsprofessionals tijdens de zestiende editie van de HAS Food Experience in Den Bosch kennismaken met veelbelovende talenten die de arbeidsmarkt binnenkort gaan betreden. Onder het thema ‘Taste the Future’ werden ongeveer negentig vernieuwende voedsel- en verpakkingsprojecten gepresenteerd, bedacht door getalenteerde studenten van de HAS Green Academy. De Dop Erop van Wendy de Jong Eco GreaseTray van Mitchell Basten Drip Free Tab van Jim Jongmans No Mess Melasse van Iris Goense Hittebestendige verpakkingen van Julian Groensmit

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4