Pakkracht nr2-2023 Online

PAKKRACHT NR 2 2023 41 HET NO PACK PROJECT LOOPT GOED. WE HEBBEN AFGELOPEN JAAR MEER PAKKETTEN IN DE ORIGINELE DOOS VERSTUURD DAN HET JAAR ERVOOR Veel van deze verzenddozen worden dankzij het No Pack Project bespaard Klantbeleving Klanten die een verzending zonder verpakking kunnen verwachten, krijgen dit van bol.com vooraf te horen: “We sturen dagelijks een mail uit naar klanten die die dag een verzending zonder verpakking binnen zullen krijgen, om ze hierover te informeren”, vertelt Kiki. “Ook doen we op verschillende manieren klantonderzoek en daar komen heel mooie inzichten uit: op basis van eerste klantonderzoeken zijn klanten positief gestemd om artikelen zonder verpakking te ontvangen!” Duurzaamheidsambities waarmaken Het versturen zonder extra omdoos is binnen e-commerce een goede manier om direct het gebruik van verpakkingsmateriaal en de hoeveelheid getransporteerde lucht te verminderen. Zo gaan er meer artikelen mee per transportmiddel. Het verminderen van het verpakkingsmateriaal heeft ook een positief effect op de klantervaring. “In 2020 gebruikten we twaalf procent minder verpakkingsmateriaal dan in 2019, onder andere door artikelen op maat in te pakken met onze geavanceerde inpakmachines. Daarnaast versturen we driekwart van onze artikelen zonder opvulmateriaal. No Pack draagt ook flink bij aan de duurzaamheidsambities door het steeds verder reduceren van on CO2-uitstoot per pakket.” Kiki Verhagen vertelt: “Bij bol.com proberen we het elke dag beter te doen: van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het gebruik van honderd procent wind- en zonne-energie in al onze gebouwen. Vanaf 2022 is bol.com klimaatneutraal volgens de Climate Neutral Certification-standaard. Samen met het internationale adviesbureau Climate Neutral Group heeft bol.com de CO2-uitstoot van haar processen – vanaf het moment dat artikelen bij bol. com in een fulfilment center binnenkomen tot de bezorging aan de voordeur van de klant, en alles daar tussenin – in kaart gebracht en reductiedoelen opgesteld volgens de regels en richtlijnen van het Parijsakkoord. De uitstoot die overblijft, compenseren we. Voor de 51.000 verkooppartners die via het platform verkopen, compenseert bol.com ook de operationele uitstoot.” Kansen op het gebied van e-commerceverpakking Zoals gezegd, is het weglaten van de omdoos niet altijd mogelijk. “Niet iedere productverpakking is momenteel geschikt om zonder extra verpakking te verzenden. We blijven daarom natuurlijk ook zelf innoveren in onze eigen verpakkingen. Zo optimaliseren we de afmetingen van onze dozen en onderzoeken we de mogelijkheden van herbruikbaar materiaal. Naast innovaties binnen onze eigen verpakkingen zijn er ook kansen bij de leveranciers om meer in e-commerce geschikte verpakkingen aan te leveren”, besluit Kiki Verhagen. Meer informatie via duurzaamheid.bol.com.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4