Pakkracht nr3-2023 Online

PAKKRACHT NR 3 2023 10 INTERVIEW Voor de juiste kennis over en inzichten in consumentengedrag om acties te optimaliseren en impact te vergroten, moet je bij Julie de Vaan zijn. Zij is gedragsexpert en onderzoeker en leidde het onderzoek omtrent herbruikbare verpakkingen. Haar collega Mats Postema richt zich met expertise in gedrag dagelijks tot organisaties WAT KUN JE DOEN OM VAN HERBRUIKBARE VERPAKKINGEN EEN SUCCES TE MAKEN? om hen te helpen hun impact te vergroten. Samen runnen ze onderzoeks- en adviesbureau Changing Ways en verdiepen ze zich het liefst in duurzaamheidsthema’s. Julie vertelt: “Omdat we verwachtten dat herbruikbare verpakkingen op korte termijn een zeer belangrijk onderwerp zou worden binnen de maatschappij en bij (voedings) bedrijven, schetsten wij een onderzoeksvoorstel dat we hebben gepitcht bij een aantal van onze klanten, met de vraag of zij wilden meewerken aan het onderzoek. Onder andere Nederland Schoon vond het interessant en sloot zich aan. De afgelopen maanden hebben we ons dus volop verdiept in het hergebruik van verpakkingen en het bijbehorende consumentengedrag.” Keuzeproces van de consument Hier en daar wordt al de nodige tijd en moeite geïnvesteerd in innovaties op het gebied van herbruikbare verpakkingen. Bovendien staan veel consumenten er welwillend tegenover. Toch zijn dit soort verpakkingsoplossingen nog niet altijd succesvol. Dat komt volgens Julie en Mats doordat een heleboel initiatieven, innovaties en pilots niet goed aansluiten bij het keuzeproces van de consument. Maar juist dit blijkt doorslaggevend om van herbruikbare verpakkingen een succes te maken: pas wanneer je goed begrijpt hoe consumenten keuzes maken, kun je namelijk op de juiste momenten en manieren inzetten op herbruikbare verpakkingen om maximaal te profiteren van de potentie en de groeiende markt. “Middels een héél uitgebreide literatuurstudie hebben wij onderzocht hoe de keuzes van consumenten tot stand komen wanneer het gaat om herbruikbare verpakkingen, en welke factoren daarbij van invloed zijn”, aldus Julie. Waarom kiezen consumenten wel of niet voor herbruikbare verpakkingen? En wat kun jij als organisatie doen om het gebruik ervan te stimuleren en zo van jouw herbruikbare verpakkingen een succes te maken? De gedragsveranderingsexperts van onderzoeks- enadviesbureauChangingWayshebbendeafgelopen maanden hard gewerkt aan een innovatief gedragsonderzoek en de eerste inzichten zijn inmiddels opgedaan. Dus sprak de redactie van vaktijdschrift Pakkracht met gedragsonderzoekers Julie de Vaan en Mats Postema van Changing Ways: “Om van herbruikbare verpakkingen een succes te maken, blijkt het doorslaggevend om grondig te achterhalen hoe consumenten keuzes maken.” Gedragsmodel op basis van literatuurstudie Changing Ways

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4