Pakkracht nr3-2023 Online

PAKKRACHT NR 3 2023 11 WANNEER JE GOED BEGRIJPT HOE CONSUMENTEN KEUZES MAKEN, KUN JE OP DE JUISTE MOMENTEN EN MANIEREN INZETTEN OP HERBRUIKBARE VERPAKKINGEN OM MAXIMAAL TE PROFITEREN VAN DE POTENTIE Reuse Roadmap Op basis van alle informatie omtrent herbruikbare verpakkingen, algemeen consumentengedrag en consumentengedrag wanneer het gaat over duurzaamheid en verpakkingen hebben Julie en Mats een overkoepelend gedragsmodel gemaakt. Hierin wordt uiteengezet hoe keuzes van consumenten tot stand komen en waardoor die keuzes eventueel beïnvloed kunnen worden. “Denk daarbij ook aan factoren zoals om welke transitie het precies gaat. Wordt er overgestapt van een kartonnen koffiebekertje naar een porseleinen koffiemok (of koffiekop) of gaat het van een wegwerk plasticbekertje naar een hardplastic cup die kan worden hergebruikt? En zo zijn er nog vele factoren die meetellen bij het keuzeproces van consumenten. We hebben het visueel inzichtelijk gemaakt voor klanten en geïnteresseerden in een roadmap. Dit helpt organisaties om richting te geven aan hoe ze het inzetten van herbruikbare verpakkingen kunnen aanpakken. Wie de stap naar herbruikbare verpakkingen gaat maken en consumenten daarbij een extra duwtje in de goede richting willen geven, kan dat aan de hand van de roadmap doen. Zo weet je – op basis van gedegen wetenschappelijk onderzoek – waar je rekening mee dient te houden.” Stap voor stap In de roadmap zien we dat het keuzeproces begint met de bestaande houding van de consument ten opzichte van duurzaamheid en hergebruik. Dit kan leiden tot enerzijds bereidheid om verpakkingen opnieuw te gebruiken of onverschilligheid anderzijds. In geval van bereidheid wordt er een interne overweging gemaakt door de consument over of een herbruikbare verpakking wel of niet geschikt is in die specifieke situatie waarin hij of zij zich bevindt. Op dat moment ontstaat ofwel de intentie ofwel de terugval in gewoontegedrag en is het van belang om het intentionele gedrag te activeren of om het gewenste gedrag toch zo makkelijk mogelijk te maken, tegenover gewoontegedrag. Dit is het keuzemoment waarop mensen wel of niet gaan voor herbruikbare opties en daarna volgt de evaluatie. Wanneer het goed bevalt en ze het gedrag herhalen of aanleren zullen ze standaard ‘hergebruikers’ worden. “Goed om bij stil te staan is de twéé stappen tussen de initiële houding en het uiteindelijke gedrag van consumenten”, benadrukt Julie. “Het is niet zo dat wanneer consumenten ergens positief tegenover staan, ze het ook massaal uit eigen beweging doen. De ‘activatie en evaluatie’ zijn in dit geval dus heel belangrijk, want je verwacht een éxtra handeling van de consument: ze moeten zich een nieuwe handeling aanleren, namelijk de herbruikbare verpakking ook daadwerkelijk weer inleveren.” Toepassen in de praktijk Julie vertelt verder: “Organisaties die de roadmap willen toepassen, zullen nagaan om welk type of materiaal verpakking het gaat, welke doelgroep ze treffen, welk merk ze uitdragen, om welk product gaat het, et cetera. De antwoorden op deze vragen bepalen de ‘scores’ op de factoren uit de roadmap en op basis daarvan krijg je als organisatie inzicht over je situatie op het gebied van herbruikbare verpakkingen. Zo ontdek je ook wellicht waar mensen afhaken; misschien is je doelgroep heel bereid om over te stappen op herbruikbare verpakkingen maar blijven ze hangen op de activatie. Hier kun je dan op inspelen.” Maar hoe stimuleer je hergebruik in de praktijk? “Om daar achter te komen passen we de inzichten uit het theoretische onderzoek nu toe op een aantal specifieke situaties. Uiteindelijk willen we op basis van pilots en praktijkinzichten de roadmap in de vorm van een beslisboom uitwerken waarin heel behapbaar wordt weergegeven ‘als…, dan…’ zodat het voor bedrijven zo handig mogelijk is om het toe te passen en zo makkelijk mogelijk wordt om de meeste winst te behalen”, aldus Mats. “Dat doen we met partners zoals Nederland Schoon en natuurlijk kunnen ook andere geïnteresseerde partijen bij ons terecht om dit met ons onder de loep te nemen. Met de juiste gedragstechnieken, communicatie, inrichting en interventies zorgen we dat onze huidige en toekomstige klanten kunnen inspelen op het keuzeproces van de consument, zodat hergebruik aantrekkelijker, gebruikelijker en gemakkelijker wordt!” Meer informatie via www.changingways.nl. Julie de Vaan, Gedragsexpert & Onderzoeker en mede-eigenaar bij Changing Ways Mats Postema, Gedragsexpert & Relatiemanager en mede-eigenaar bij Changing Ways

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4