C
O V E R S T O R Y
BLUEPRINT AUTOMATION (BPA), AL SINDS 1980 ACTIEF
ALS VERPAKKINGSMACHINEBOUWER, MAAKTE DE
AFGELOPEN JAREN EEN SPECTACULAIRE GROEI DOOR.
HET WOERDENSE FAMILIEBEDRIJF DANKT DAT SUCCES
MEDE AAN ZIJN CREATIEVE INSTELLING. WAARBIJ
NIET OUT-OF-THE-BOX-, MAAR INTO-THE-BOX-DENKEN
CENTRAAL STAAT.
‘INTO-THE-BOX’ BluePrint
“Wat wij mij met onze machines doen, is producten zo goed mogelijk in dozen verpak-
ken”, legt BPA’s commercieel directeur Jos van Oekel glimlachend uit. “Think into-the-box
dus.”
Vreemd is dat motto van het bedrijf - dat verdeeld over productielocaties in Nederland en
de VS zo’n vierhonderd werknemers telt - allerminst. Origineel wel. Er klinkt iets in door
van de flexibele natuur van de verpakkingsmachinebouwer, die ook op andere vlakken vol
op wordt ingezet. Neem het nieuwe pand dat BPA in het eerste kwartaal van komend jaar
betrekt. Het bedrijf neemt zijn intrek in een onderkomen van 13000 m2 dat zo nodig uitge-
breid kan worden tot 27000 m2. Over flexibiliteit gesproken.
De verhuizing is geen overbodige luxe. Het bedrijf, binnenkort ook aanwezig op de
FachPack, groeit als kool. Algemeen directeur André Verkleij sprak van een verdubbeling
van de groeicijfers in de laatste vier jaar. “In het bestaande pand zijn we gigantisch uit ons
jasje gegroeid”, vult commercieel directeur Van Oekel aan. “We assembleren daarom in
Woerden nu op vier verschillende locaties. Om onze eigen groei bij te kunnen benen, is
deze verhuizing echt noodzakelijk.”
SYNERGIEVOORDELEN
In het fonkelnieuwe BPA-gebouw waarvan eind mei de eerste paal werd geslagen, is ook
plaats voor de medewerkers van Racupack uit Culemborg. Dat bedrijf werd in 2013 door
BPA overgenomen, waardoor de Woerdense onderneming nog meer verpakkingsoplossin-
gen op ‘into-the-box-gebied’ kan leveren.
UIT ZIJN
JASJE GEGROEID
P
A K K R A C H T
N R
4 2 0 1 6
22