Pakkracht 05-2020 Online

P a k k r a c h t n r 5 2 0 2 0 66 C o l u m n Plato beschouwde alles in onze wereld als een voorbijgaande, aan verval onderhevige kopie van een ideale vorm die we niet kennen. In de allegorie uitgelegd als gevangenen in een grot, die de echo’s horen van stemmen van buiten de grot en op de wand schaduwen zien van het licht en de beweging van hetgeen zich buiten afspeelt in de echte wereld. Mensen die van buiten kwamen om te vertellen wat er in die wereld gebeurde werden niet geloofd omdat de gevangenen in de grot alleen de taal van de echo’s verstonden en alleen het beeld van de schaduwen begrepen. Zo moeten de studenten op het Museumplein zich misschien ook voelen. De lessen die docenten moeten aanreiken door het scherm van Zoom en MS teams zijn onbegrijpelijk en onvolledig. Evenzo voelen de docenten zich onbegrepen wanneer ze tegen het duistere scherm praten, als een soort quizmaster praktijklessen proberen te geven en als lieftallige assistente de voorbeelden voor een camera omhooghouden. De coronabeperkingen maken dat er maar zeer beperkt fysiek onderwijs gegeven kan worden. Ik denk dat ik voor alle docenten spreek wanneer ik zeg dat ze hun uiterste best doen om het onderwijs werkbaar te maken. Ze willen het onderwijs tastbaar maken en studenten uit het duister halen. Ook ons brede vakgebied ‘verpakken’ kent daarom veel uitdagingen. Techniek, materialen, design, verpakkingsmachines, voedselveiligheid en laboratoriumtesten zijn allemaal onderwerpen die zich niet makkelijk en met de dezelfde duidelijkheid laten vertalen van de bestaande lessen naar een praatje met een plaatje. Ook excursies en bedrijfsbezoeken zijn niet altijd meer mogelijk. Bovenal willen we met het docententeam ook niets liever dan iets ontwikkelen dat veel méér is dan een praatje bij een plaatje. We zijn als docenten in het hoger onderwijs echter vooral inhoudsdeskundig. Dat we met een klap in de 21e eeuw zijn beland maakt dat de structuur van onderwijs geven uiteen is gespat. De talloze fragmenten van die inslag liggen om ons heen. En daarbovenop kwam een bombardement aan softwaretools, apps, hulpmiddelen en tips voor digitale didactiek. De een nog geavanceerder en veelbelovender dan de ander. Het onderwijs inrichten om daar goed mee te werken is een mooie, creatieve, arbeidsintensieve en uitdagende taak. Om mij heen worden momenteel tal van wielen uitgevonden en uitgeprobeerd omdat we nog niet weten welk wiel het beste is. Studenten zouden actief betrokken moeten worden bij dat uitvinden en uitproberen. Zoals dat ging zo’n 380 jaar voor Chr. in de academie van de oude Grieken. Akademia was de naam van het park waar Plato met docenten en leerlingen bijeenkwam. Ze leerden daar met en van elkaar, buiten, in corona-veilige omgeving de wereld beschouwen. In 2020 na Chr. zouden docenten en studenten bijeen, op het Museumplein, met elkaar vernieuwing van onderwijs kunnen gaan beschouwen. STUDENTEN PROTESTEERDEN OP HET MUSEUMPLEIN IN AMSTERDAM. ‘DE MAAT IS VOL, WIJ WILLEN NAAR SCHOOL’, WERD ER GESCHREEUWD. MET NÁÁR SCHOOL WERD BEDOELD FYSIEK LES KRIJGEN IN EEN SCHOOLGEBOUW. ONLINE LES KRIJGEN IS IN DE OGEN VAN DIE STUDENTEN GEEN LES. ZE ERVAREN DAT ALS EEN HEEL DURE STREAMINGDIENST WAAR JE PASSIEF KIJKT NAAR BEWEGEND BEELD. MISSCHIEN ZOALS IN DE BEROEMDE ALLEGORIE VAN DE GROT VAN PLATO. OUDE GRIEKEN Stefan Hermsen Docent Food Packaging HAS Hogeschool IN ELKE EDITIE VERTELT STEFAN HERMSEN, DOCENT FOOD PACKAGING OP DE HAS HOGESCHOOL, OVER DIVERSE ACTUELE ONDERWERPEN BINNEN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4