Pakkracht nr6-2023 Online

24 PAKKRACHT NR 6 2023 illusie van beweging. Het zorgt ervoor dat een verpakking opvalt als een klant langs de schappen loopt. Ze worden aangespoord om richting de beweging te lopen en het product in de handen te nemen. Zo vergroot je de kans op verkoop.” Vier technieken op een rij Er zijn verschillende manieren om met foliedruk te werken. De klassieke techniek is hot foil. “Je maakt een cliché en zorgt voor reliëf, waarop je de folie aanbrengt met warmte. Je kan er veel verschillende folies voor gebruiken: goudtinten, metallic kleuren, hoogglans of iets matter. Een van de pluspunten van hot foil is dat je ook ongestreken materialen zoals karton kan bedrukken.” De tweede techniek die Bart noemt is vrij nieuw: digitale hot foil. “Deze techniek gebruikt geen warmte of cliché, maar bedrukt verpakkingen met digitaal aangebrachte lak. De folie hecht zich aan deze lak. Zo kan je heel gedetailleerd en in kleine reeksen folie aanbrengen. Het is een goede techniek voor gepersonaliseerde verpakkingen omdat je bijvoorbeeld een naam op de verpakking kan drukken.” Een derde techniek is koudfoliedruk. “Op de eerste druktoren wordt de kleeflaag aangebracht. Via een standaard drukplaat wordt de lijm precies daar waar de folie moet komen op het papier gedrukt. Bij de tweede druktoren wordt het drukvel tegen de folie gedrukt. De folie hecht zich haarscherp aan de kleeflaag. Op deze folie, vaak zilver of goud, kan je dan verder bedrukken, zowel het onbedrukte als het gemetalliseerde gedeelte.” De laatste techniek die Bart bespreekt sluit mooi aan bij de koudfoliedruk: digital toner foil. “Eerst brengt men digitaal zwarte toner aan. Hier hecht zich folie aan. Je krijgt dan zilverfolie in detail op het zwarte beeld. Dit geheel kan je weer door de digitale pers halen, waardoor je het zilver opnieuw kan bedrukken in alle mogelijke kleuren en effecten." Er zijn dus verschillende manieren om een verpakking te laten bewegen in het winkelschap. En deze zijn allemaal een stuk haalbaarder dan een verpakking ontwikkelen met voetjes. Meer informatie Grafische Groep Matthys Tel: +32 (0) 14 42 27 26 E-mail: info@groepmatthys.com www.groepmatthys.com VERPAKKINGSVORMGEVING “FOLIEDRUK ZORGT VOOR AANDACHT EN AANDACHT ZORGT VOOR VERKOOP” “Hoe zorg ik ervoor dat juist mijn product opvalt tussen alle andere producten in het winkelschap?” Dat is de grote vraag van veel producenten. Volgens een theorie van Roland ten Klooster, professor Packaging Design en Management bij de Universiteit van Twente, draait het allemaal om beweging. Tijdens een seminar op Empack Mechelen, legde Bart Lauwaert van Grafische Groep Matthys uit hoe foliedruk beweging kan toepassen op verpakkingen. Volgens Bart heeft het allemaal te maken met ons instinct: “We letten op alles wat beweegt. Voor een verpakkingsontwerper is het dus de uitdaging om een verpakking te laten bewegen. Nu is het moeilijk om een verpakking voetjes te geven en door de winkel te laten wandelen, dus het moet op een andere manier.” Volgens Bart is foliedruk de oplossing. “Foliedruk zorgt voor reflectie. Het weerkaatst op verschillende manieren licht. Door allerlei kleuren en effecten zoals metallic reflectie toe te voegen aan een verpakking, ontstaat de Bart laat een voorbeeld van koudfoliedruk zien

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4