Second Skin nr2 2023 - online

SECOND SKIN NR 2 2023 58 ONDERNEMEN – ROND DE TAFEL Marjolein van Dreven (32 jaar, eigenaresse van Annebra) Ik wil al sinds mijn vijftiende in de lingerie werken. Ik riep destijds: “Als ik later groot ben, wil ik een eigen lingeriewinkel.” Die meisjesdroom heb ik sinds vijf jaar verwezenlijkt. Destijds heb ik de winkel overgenomen waar ik toen werkte. Het ondernemerschap spreekt mij dan ook aan doordat je alles naar je eigen hand kan zetten: het bedenken, brainstormen, de risico’s, het totaalplaatje. Ik gebruik social media om mensen te enthousiasmeren en ik zie dat het mensen triggerd om te komen. Ik wil het ook graag persoonlijk houden door mezelf en mijn team te laten zien, maar ook wat er achter de schermen gebeurt, dat versterkt je zichtbaarheid. Het advies en een kopje koffie geeft de extra beleving in de winkel, daar bokst een online winkel niet tegenop. Ik hou ook veel contact met de lingeriewinkels in de buurt, dat Noortje Traa (34 jaar, eigenaresse van Body Comfort) Negen jaar, zolang mag ik dit werk al uitoefenen als ondernemer in de lingeriebranche. De winkel heb ik overgenomen van de vorige eigenaresse, Bep. Direct dacht ik: 'dit is het, dit wil ik heel graag doen. Ik wist toen nog niet zoveel van lingerie en ben er blanco in gestapt. Bep heeft mij hierbij geholpen in het begin. Qua studie en werk kwam ik uit een hele andere hoek voordat ik hier begon. Toch ben ik ontzettend blij met de switch, het contact met mensen sprak mij aan. Ik ben van mening dat je lingerie moet voelen en passen, ieder model en materiaal heeft weer een andere pasvorm. En dat is onze kracht, ik en mijn collega’s kennen de modellen en pasvormen, waardoor wij in de winkel het beste kunnen adviseren. Daarom komen de mensen ook naar onze winkel, omdat ze goed geholpen willen worden. Daarnaast hechten wij waarde aan de pasbeleving, het verhaal kennen achter het product, en klanten op een respectvolle manier behandelen. Het blijft immers een intiem product, klanten geven zich in de paskamer letterlijk bloot, daar ga je voorzichtig mee om. Gelukkig zie ik steeds meer jongeren de winkel in komen en ik denk dat dat o.a. komt door social media. Ik denk dat veel jongeren zich online oriënteren en wij proberen daarom online ook goed vindbaar te zijn. Vernieuwing vind ik ook als ondernemer belangrijk en ik probeer veel inspiratie te halen uit bijvoorbeeld beursdagen en te kijken bij andere winkels in bovenmode en ondermode. Soms kunnen kleine veranderingen in de winkel al een wereld van verschil maken, zoals een andere kleur op de muur of de artikelen op een andere manier presenteren. Wij blijven de trends en de ontwikkelingen bij leveranciers in de gaten houden, daar komen soms weer nieuwe en jongere klanten op af. Om jongeren te stimuleren om de lingeriebranche in te gaan is het misschien een goed idee om te beginnen bij de MBO vakopleidingen. Wordt daar aandacht besteed aan het lingerie-vak in de Retail opleidingen? Daarnaast denk ik dat leveranciers ook een belangrijke rol kunnen spelen door bepaalde artikelen op een andere manier te fotograferen, iets meer van deze tijd. Het is uiteraard aan de retailers om de jongeren te blijven prikkelen. Lingerie shoppen (en verkopen) moet een beleving zijn, het moet goed aanvoelen en daar komen ook jongere klanten voor terug. HET ADVIES EN EEN KOPJE KOFFIE GEEFT DE EXTRA BELEVING IN DE WINKEL, DAAR BOKST EEN ONLINE WINKEL NIET TEGENOP

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4