Second Skin nr2 2023 - online

SECOND SKIN NR 2 2023 59 Jesse en Stephanie Léger (33 en 35 jaar, eigenaren van Sarneel Dessous) Wij zijn de derde generatie die Sarneel Dessous runnen, Stephanie haar grootouders zijn ooit in 1937 onder de naam Sarneel een textielwinkel begonnen. De ouders van Stephanie stonden vanaf 1983 in de winkel tot 2005, waarna de winkel een aantal jaren uit het straatbeeld was verdwenen. In 2014 hebben wij de winkel samen weer opgestart. We hebben allebei geschiedenis gestudeerd, dus helemaal niet deze richting op. Na de studie wilden we iets zelf beginnen, daarna kwam het idee om deze zaak opnieuw op te starten. Toen hadden we echter niet gedacht dat lingerie één van de leukste dingen is die je kan verkopen. De passie is echt gegroeid vanaf dat moment. Wat ons dan ook het meeste aanspreekt is het contact wat je hebt met de klanten, het is een heel sociaal beroep. Lingerie komt heel dicht bij mensen, omdat het je op de huid raakt. Het is dan ook een hele intieme branche, waarbij je veel kan betekenen voor iemand, omdat het doel is om iemand te helpen met een product waarin ze zich lekker voelen en waarna ze tevreden naar buiten gaan. Onze missie is dan ook om mensen met een goed gevoel naar buiten te laten gaan en de duurzaamheid van het klantencontact is belangrijk. Het imago van een oudere vrouw die zomaar het pashokje binnenloopt is echt een horrorbeeld van een lingeriewinkel, wat we heel jammer vinden. Zo’n ervaring hoeft het niet te zijn. Je moet respect hebben voor diegene die bij jou in de winkel komt. Mensen moeten vooral ervaren hoe het is om geholpen te worden in een lingeriewinkel. Wij denken dat het imago kan worden veranderd door jezelf te laten zien als ondernemer WIJ DENKEN DAT HET IMAGO KAN WORDEN VERANDERD DOOR JEZELF TE LATEN ZIEN ALS ONDERNEMER IN DE BODYFASHION BRANCHE, TE LATEN ZIEN WAT JE DOET, ONLINE EN OFFLINE in de bodyfashion branche, te laten zien wat je doet, online en offline. Als je online niet vindbaar bent, dan bereik je tegenwoordig geen mensen meer. Wij laten dan ook op social media zien wat er achter de schermen gebeurd, mensen hebben daar vaak geen weet van. Het draagt bij aan het beeld en de ervaring die oude en jonge vrouwen hebben bij een lingeriewinkel. Door deze stappen hopen wij het imago te veranderen. Wij zien ook dat er te weinig aandacht wordt besteed aan lingerie binnen bijvoorbeeld de Retail opleiding, omdat het een lastige branche is. Daarnaast is ondernemen niet voor iedereen weggelegd, het kost geld, je moet het willen en je moet het ook kunnen. Bij ons spreekt alles wat bij het ondernemen komt kijken ons aan, van inkoop tot etalage inrichten. We zien daarnaast dat er meer lingeriewinkels verdwijnen dan dat er bijkomen. Met andere lingeriespecialisten zijn we dan ook geen concurrenten, maar concullega’s. De samenwerking wordt steeds belangrijker, wat de branche ook sterker maakt. helpt elkaar. Als ik een item niet heb, dan vraag ik een andere winkel. Ik zit zelf ook bij een community, ‘de magie van de lingerie’, waar andere lingerie ondernemers bij aangesloten zijn en dat voelt goed. Mijn doelgroep omvat alle leeftijden. De dynamiek met de jonge meiden is heel leuk en voor de verzorgingscentra in de buurt verkoop ik bijvoorbeeld beha’s zonder beugel, dus het aanbod is heel divers. In deze branche is een moment bij de paskamer heel intiem, je hoort daar de meest persoonlijke verhalen. We zijn allemaal kwetsbaar en hebben allemaal zo onze onzekerheden, dat uit zich in het kopen van een beha, en ik vind het mooi dat je dat samen kan delen. De eerste ervaring is zó belangrijk, vooral voor die jongere meiden. Ik zie bij oudere vrouwen dat hun eerste ervaring hun zo is bijgebleven, en dat is niet altijd een goede ervaring geweest. Het zou fijn zijn als de jongere meiden met een goede ervaring dit juist delen met hun vriendinnen, of zelfs alle vrouwen. Het persoonlijk maken van het contact en de beleving in een lingeriewinkel lijkt me goed om van dat typische imago af te komen. Ook zie ik dat er vanuit de scholen weinig aandacht wordt besteed en weinig gestimuleerd richting lingerie. Ik heb zelf wel de opleiding detailhandel in ondernemen gekozen, maar zag dat veel stages zich richten op de grote winkelketens. Het is bijzonder dat er zoveel aandacht wordt besteed aan bijvoorbeeld bovenkleding, maar niet aan de lingerie die wordt gedragen, het is de basis. Ook het verschil in geld die mensen hiervoor neerleggen is apart. Je ziet dat ze wel honderd euro neerleggen voor een blouse met een merk erop, maar dragen dan een goedkope beha van de H&M eronder.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4