Second Skin nr1 2024 Online

40 SECOND SKIN NR 1 2024 ONDERNEMEN "HET ASSORTIMENT MOET NIET MEER SEIZOENSGEBONDEN ZIJN" Er komt heel wat bij kijken om als ondernemer succesvol te zijn in een sector waar trends voortdurend veranderen en klanten andere wensen en eisen vormen. Om je te ondersteunen, geven verschillende panelleden in de rubriek ‘Ondernemen’ hun visie op een stelling of vraag die verband houdt met een bepaald aspect van het ondernemerschap in de bodyfashionbranche. In deze editie luidt de stelling: ‘Het assortiment moet niet meer seizoensgebonden zijn’. In de afgelopen jaren zien je badmode steeds vaker al in de winter in winkels en op beurzen verschijnen. Maar is er daadwerkelijk vraag vanuit de klant naar deze producten buiten de traditionele seizoenen? Zijn er specifieke voordelen aan het inspelen op seizoensgebonden producten in plaats van het aanbieden van een geheel aanbod het hele jaar? Vaktijdschrift Second Skin ging in gesprek met Marjolein van Dreven, Alda Majoor en Kim Cuijpers. Marjolein van Dreven Marjolein is 33 jaar en is al meer dan vijf jaar eigenaresse van Annebra in Apeldoorn. "Ik kies ervoor om alleen badmode in de zomer te verkopen. Dit doe ik, omdat de vraag naar badmode in de zomer mega groot is. In de wintermaanden ruilen we de badmode in voor nachtmode. Mijn winkel is niet heel erg groot, vandaar dat wij de keuze moeten maken om de badmode om te ruilen voor nachtmode. Ik merk dat er in de winter zeker nog vraag naar badmode is, deze hebben wij dan gewoon achter hangen. Als dames bij ons in de winter binnen komen en op zoek zijn naar badmode, halen we alles wat we in hun maat hebben naar voren. We hebben deze keuze gemaakt omdat de vraag naar badmode in de winter te klein is om er ruimte voor te maken in de winkel. De klanten die s ’winters badmode zoeken, zijn vaak dames die op een zonvakanatie gaan of wekelijks zwemmen en toe zijn aan iets nieuws. “IK VIND DAT JE DE KLANT MAG ‘OPVOEDEN’ DAT BADMODE EN NACHTMODE SEIZOENSGEBONDENPRODUCTEN ZIJN” Ik kijk anders naar seizoensgebonden lingerie. Het maakt klanten niet uit of een bh van dit seizoen is of van een ouder seizoen, het gaat om de pasvormen en of de klant het mooi vindt. Wij hebben oudere seizoenscollecties op maat achter hangen, omdat ik de winkel netjes en overzichtelijk wil houden met de nieuwe collectie. Tijdens een sale hang ik alles in de winkel met een maximale korting van 30%, zodat ook de seizoensgebonden voorraad nog verkocht kan worden. Met mijn huidige winkel zie ik geen voordelen om het hele jaar door een totaalaanbod te hebben. Daarnaast vind ik dat je de klant mag ‘opvoeden’ dat badmode en nachtmode seizoensproducten zijn en dat er dus in de winter een minder groot aanbod aan badmode is dan in de zomer. Natuurlijk zit ik met mijn winkeloppervlakte. Als mijn winkel een grotere oppervlakte zou hebben, zou ik heel het jaar door een groot assortiment aan badmode en nachtmode willen hebben. Nu is het qua ruimte en (heel eerlijk ook qua financiën) niet te doen. Persoonlijk vind ik de afwisseling van seizoensgebonden producten ook heel erg leuk!"

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4