Second Skin nr1 2024 Online

SECOND SKIN NR 1 2024 41 Alda Majoor Alda is eigenaresse van Alda Bodyfashion in Maarssen en werkt al bijna vijftig jaar in de bodyfashionbranche. "Wij hebben het hele jaar door een totaalaanbod bestaande uit; lingerie, badmode, beenmode en nachtmode. Elke september hebben we twee maanden een kleinere collectie badmode, omdat er in december een nieuwe collectie binnenkomt. In de winter merken we dat de vraag toch echt groeit naar lingerie in donkere kleuren, warme hemdjes van wol of wol met zijde, basismode en shirtjes met korte of lange mouwen. De bijverkoop is dan vooral nachtmode. Het voordeel van een totaalaanbod het hele jaar door is dat de gemiddelde klant een paar keer per jaar binnen loopt en ziet dat er bijvoorbeeld badmode hangt en er op die manier toch onbewust aan herinnerd wordt. De klanten kunnen hier zelf hun voordeel uit halen of een ander een tip geven, zoals de mensen die in de winter de zon op gaan zoeken. Dit is ook hoe het gaat met de andere artikelen in ons assortiment. De dames zien het assortiment als ze voor iets anders binnenlopen en worden er onbewust aan herinnerd wat we verder nog allemaal aanbieden. Wij hebben niet echt een voorraad in een ‘magazijn’. Enkel alles in de winkel, wat echt seizoensgebonden is, gaat in de sale. Wij hebben slechts een paar weken kort maar krachtig sale. Wat dan nog overblijft gaat in dozen voor de jaarmarkt. Zo houden we weinig over. Kort gezegd verkopen wij het allerbeste vanaf maart tot en met september. Dit zijn dan ook de maanden met het breedste assortiment." Kim Cuijpers Kim is Commercial Director Pastunette & Rebelle bij Zetex. "De afgelopen paar seizoenen zien we een aantal veranderingen in de markt. Het weer verandert, waardoor we een verschuiving zien van de seizoenen. Zo hebben we nog warme zomermaanden in september en koude wintermaanden in januari en februari. In de verkoop betekent dit dat de vraag naar nachtkleding aan het veranderen is. De verkoop van zomerse nachtkleding kan langer doorlopen en de winterartikelen kunnen nog gemakkelijk in januari en februari verkocht worden, als het nog erg koud is. Naar mijn idee lopen hier de salesperiodes niet gelijk mee. Dat is iets wat echt moet veranderen in de retail, maar ook in de gedachtegang van de consument. In onze collecties hebben wij tal van mogelijkheden. Wij brengen twee keer per jaar een nieuwe collectie uit, waarbij we ons focussen op verschillende opties in lengtes en eigenschappen. Daarnaast zijn wij een voorraadhoudende organisatie. Dit betekent dat als de klant een specifiek product nodig heeft, deze vaak nog bij ons besteld kan worden. Een lekker warm huispak in januari, omdat het dan pas echt koud wordt, is hiervan een voorbeeld. Naast onze voorraad hebben wij een scala aan opties in ons NOS-programma die een aanvulling kunnen zijn op de seizoencollecties. We dienen als organisatie flexibel te zijn in het assortiment en onze voorraden, om in te kunnen spelen op de vraag in onze markt. Naar mijn idee dienen we zeker een seizoensgebonden collectie te hebben, om nieuwe kleuren en indrukken te creëren in de winkels, om op die manier de consument te prikkelen. Door een sneller wisselende collectie verandert ook het winkelbeeld regelmatiger. Vernieuwing wekt de interesse van klanten. Dit resulteert in meer bezoeken en verkopen. Daarnaast kan er met een seizoenscollectie gemakkelijker ingespeeld worden op de kleuren en trends die op dat moment in de mode zijn. In de zomer wil men vrolijke en frisse kleuren, waarbij men in de winter juist lekker een warm huispak of pyjama draagt om op de bank te vertoeven. Dit betekent voor ons als Pastunette dat wij flexibel dienen te zijn in de collecties die wij brengen. Voor ons betekent dit ook dat wij gedeeltelijk met de stelling eens zijn aangezien er vanuit de markt andere behoeftes ontstaan, maar tegelijkertijd is er verlangen naar een nieuw winkelbeeld."

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4