Previous Page  10 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 44 Next Page
Page Background

I

N T E R V I E W

“Ik ben acht jaar geleden in De Bijenkorf in Rotterdam begonnen als ver-

koopster op de lingerieafdeling van Simone Pérèle, toentertijd was ik de

eerste die dat mocht gaan doen. Later werd ik assistent van de vertegenwoor-

diger van Simone Pérele in Noord-Nederland en sinds vorig jaar heb ik het

stokje overgenomen van haar”, vertelt Mariska. “Daarnaast heb ik sinds april

ook de taak van retailmanager op mij genomen.

Van consumenten naar ondernemers

De overgang van de verkoopster naar vertegenwoordigster was voor Mariska

geen hele grote. “Ik had al heel veel productkennis van Simone Pérèle’s lin-

gerie en ik weet ook wat andere merken veelal in huis hebben. Dat is heel

handig om in te zetten bij de gesprekken met winkeliers. Maar het is wel een

andere tak van sport; je spreekt op een heel ander niveau over de producten.

Nu verkoop ik meer een merk en consumenten hebben meestal behoefte aan

één beha bijvoorbeeld”, zegt ze.

“Daarnaast wil ik ook een bepaald beeld van ons merk in een lingeriewinkel

neerzetten. Onze collectie moet in een winkel passen en qua kleuren en

stijl ook afgestemd zijn op de andere merken die in de speciaalzaak hangen.

Samen met de winkeliers kijken we goed naar ‘Welk beeld van Simone Pérèle

zetten we neer in de winkel?’”

Een nieuwe identiteit

In 2014 kwam het Simone Pérèle met een nieuwe ‘brand identity’: de stijl

werd vernieuwd en het logo kreeg een nieuwe vormgeving. Het logo kreeg

frisse kleuren, zoals grijs met wit en goud en het hele merk is nu omvat in vier

pijlers: een gedurfde stijl, moderniteit, sensualiteit en geraffineerd chique. “In

alles wat je bij ons ziet, moet je deze pijlers herkennen. Ieder seizoen komt

Simone Pérèle met drie à vier modeseries en bij de permanente lijnen komt

er ieder seizoen een modekleur bij. En in alle lijnen is minimaal één van de

pijlers sowieso terug te vinden”, aldus Mariska.

Toevoeging aan een speciaalzaak

“Ook als ik met klanten in gesprek ben, dan draag ik de pijlers uit. Doordat

ik vertel over de collectie, komt de stijl van Simone Pérèle aan bod en dan

kijk ik samen met de klant hoe dat in de winkel terug kan komen. Op basis

van wat de klant vertelt over zijn of haar speciaal-zaak, kan ik vertellen welk

onderdeel van de collectie een toevoeging kan zijn in de winkel. Ik kijk

samen met de klant naar de zaak en dan zorg ik dat Simone Pérèle goed

gepresenteerd wordt. Dat is heel anders dan bij De Bijenkorf. De inkoopster

van De Bijenkorf komt bij mij langs en dan stellen we de collectie samen.

Het is een andere manier van denken, want ik ben meer bezig met de Simone

Pérèle-wereld en het beeld wat ik in de shops van Simone Pérèle kan neer-

zetten.. Bij de winkeliers ben ik juist bezig met het geheel van de winkel.”

De bestlopende setjes

De vaste lijn ‘Andora’ is één van de goedlopende lijnen van het merk. De

techniek van de beha wordt bepaald door het materiaal dat ervoor is gebruikt.

Het 3D Spacer met Simplextricot zorgt voor de speciale touch aan deze serie.

“Iedere minuut van de dag verkopen we er daar één van op de wereld”, lacht

Mariska. “Simone Pérèle was de eerste die het materiaal voor de Spacer-beha

ontwikkelde, in 2006. Het is een voorgevormde cup die rekbaar is en ademt

en heel belangrijk; de cupmaat wordt niet vergroot.”

Maar de vraag naar niet-voorgevormde setjes neemt de laatste tijd ook toe in

Nederland, merkt Mariska. De collecties van Pérèle zijn de ideale uitkomst

voor deze vraag. Veel beha’s uit de nieuwe collecties zijn niet-voorgevormd

en veelal bewerkt met kant. “Het kantwerk, dat is waar we heel sterk in zijn.

We doen heel veel met bewerkingen, ook met borduursels en guipure. De

serie Envol in de lente/zomercollectie 2016 is daar een voorbeeld van. Het is

een hele technische beha, met een combinatie van visnet, tule en borduur-

sels.”

“Alle collecties van Pérèle sluiten goed op elkaar aan qua kleur en stijl, omdat

één designer alles ontwerpt. Katja Charle is de Creative Director en zij zorgt

ervoor dat de lingeriestijl en de patronen in het kant met elkaar matchen.”

‘Vrouwen moeten niet hoeven kiezen tussen aantrekkelijk zijn en comfort’,

is het motto van lingeriemerk Simone Pérèle. In 1948 begon een jonge kor-

settenmaakster genaamd Simone Pérèle een kleine winkel met korsetten en

nu, ruim 65 jaar later is de naam uitgegroeid tot een wereldwijd bekend

lingeriemerk. En het bedrijf wordt nog altijd gerund door familie: kleinzoon

Mathieu en kleindochter Stéphanie van Simone Pérèle staan aan het hoofd van

het bedrijf. In Nederland is Mariska van der Schans verantwoordelijk voor de

retail en vertegenwoordigt ze het merk in Noord-Nederland. In de vaste show-

room van het Franse merk in The Cube Centre in Almere vertelt Mariska over

haar carrière bij Simone Pérèle en over de ontwikkelingen binnen het merk.

“Lingerie van Simone

Pérèle is geraffineerd chi-

que, sensueel en gedurfd

voor de moderne vrouw“

S

E C O N D

S

K I N

N R

4 2 0 1 5

10

Fotografie: Maaike van Esch