Slagersvak nr1 Online

s l a g e r s v a k n r 1 2 0 2 0 34 R e p o r t a g e een breed klantenpakket voor één basisproduct”, vervolgt Blanken. “Met dat ene basisproduct worden mooie producten gemaakt die ontzettend smakelijk zijn. Veel worstproducten krijgen hun smaak juist vanwege dat kopvlees. Ook zijn er horecaslagers en sterrenchefs die met onze producten werken. Het gebruik van een varkenswangetje in de keuken hoef je in Spanje niet uit te leggen. Hier is dat nog een nicheproduct. Maar als een sterrenchef met ons product kennismaakt en het vervolgens op de kaart zet, dan is dat natuurlijk een prachtige promotie voor ons varkensvlees.” De volgende stap die F. Wellink Lekkerkerk wil maken, is het verder creëren van toegevoegde waarde aan producten. “Hoe kun je elkaar aanvullen of dieper in de markt komen? We hebben veel nicheproducten. Door veel service te bieden en door ons efficiënte productieproces kunnen we extra waarde creëren aan een product en marges voor onze klanten maken”, weet Blanken. Wellink: “Daartoe behoren ook producten die enorm op volume zitten hoor. Het gaat bij ons letterlijk van de levering van twintig kilo tot tweehonderd ton.” BREDE AFZETMARKT “Dat maakt ons werk ook zo leuk”, stelt Blanken. “Je komt namelijk met ieder type mens in contact, van de worstmaker om de hoek tot de grote industriële spelers. Superleuk toch? Vleesverwerkers en slagers die eenmaal met onze producten werken, zijn er enorm enthousiast over”, vertelt Blanken, die zelf zeven jaar actief is binnen het bedrijf en bij de aankondiging van de verzelfstandiging van het bedrijf eigen geld investeerde om aandeelhouder van Wellink te worden. “Ik ben in de praktijk begonnen en inmiddels ken ik het proces van inkoop tot aan de uitlevering. Je moet bij dit specialistische product precies weten waar je het over hebt. Van de grondstoffen tot aan de verpakkingen.” Blanken benadrukt dat het bedrijf te maken heeft met een steeds grotere afzetmarkt. “Vlees blijft de hoofdmoot, maar ook de vraag vanuit de farmaceutische markt neemt toe naar een aantal specialistische producten . Ook zijn er instanties die producten van ons afnemen voor hun opleidingen, allemaal heel divers dus. Om tegemoet te kunnen komen aan de vragen vanuit de verschillende industrieën, hebben we als bedrijf eerder al stappen gezet om het bedrijf helemaal klaar voor de toekomst te maken. Denk aan automatisering en robotisering. Al onze lijnen zijn semiautomatisch. Maar denk ook aan de inrichting van onze organisatie, met verschillende leden en samenwerkingspartners in het buitenland, die bekend zijn met de achtergronden, culturen en politiek in bepaalde landen. Zakendoen in Azië of Afrika is nu eenmaal anders dan in de EU.” “MET EEN BASISPRODUCT W GEMAAKT DIE ONTZE VEEL WORSTPRODUCTEN VANWEGE D

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4