Slagersvak nr1-2024 Online

SLAGERSVAK NR 1 2024 30 REPORTAGE: ABZ-ANLOO DERDE GENERATIE DIENT ZICH AAN BIJ ABZ-ANLOO: ‘ONDERSCHEIDEN ONS DOOR INNOVATIEF TE ZIJN’ ABZ-Anloo vierde eind vorig jaar zijn zestigjarig jubileum. De vleesfabrikant uit het Drentse Anloo werd opgericht door Arie Bos en wordt sinds ruim twintig jaar geleid door de huidige directeur-eigenaar Erwin. Ook de derde generatie-Bos, Erwins zoon Sander, is inmiddels actief in het familiebedrijf. “Mijn vader begon ooit met het maken van gehaktballen in een omgebouwde garage. Inmiddels zijn wij een volwaardige vleesproducent die de horeca belevert in heel Noord-Nederland. Wij onderscheiden ons door innovatief te zijn en dus continu nieuwe producten in de markt te zetten van hoogwaardige kwaliteit”, benadrukt Erwin. We treffen Erwin op het moment dat ABZ-Anloo nog niet zo lang is gestopt met het slachten van dieren. “Wij deden circa zes tot zeven koeien in de week”, vertelt hij. “Plus een aantal kalfjes, lammeren en varkentjes. Vooral huisslachtingen voor boerderijwinkeltjes in de buurt. We hadden hier een prachtige infrastructuur om te slachten en mooie stallen, maar waar je vroeger een waarschuwing of een dringend advies kreeg en je zodoende binnen een week bepaalde dingen kon aanpassen, schrijven ze nu boetes om niks. Met pijn in het hart heb ik deze beslissing genomen, maar ik had geen zin meer om elke keer met knikkende knieën naar mijn eigen bedrijf te rijden. Leveranciers die ik heb geïnformeerd reageerden allemaal begripvol. Ik heb vaker gehoord: ‘Jullie ook al?!’ Het is zonde, want door dit ontmoedigingsbeleid verdwijnt dit ambacht straks helemaal in Nederland.” Zoals klanten het wensen Het stoppen met slachten betekent overigens een minimale koerswijziging in het bedrijf, want ABZ-Anloo (‘dat staat voor Arie Bos Zuidlaren, de plaats waar mijn vader begonnen is’) gaat verder met wat het altijd al deed: uitbenen van grote stukken vlees, zoals bouten en beenderen. “We verwerken hier de technische delen tot verschillende vleesproducten die aansluiten bij de vraag vanuit de markt. We werken ook enkel met vaste leveranciers om de kwaliteit te garanderen. We streven naar zoveel mogelijk Nederlandse herkomst en kwaliteit, zoals voor ons kalfsvlees, kip en varkensvlees. Maar vanuit de horeca is er ook veel vraag naar Australisch en Iers rundvlees, dus dat bieden wij ook. Er is een rechtstreekse lijn met een veeboer en slachterij in Ierland.” Hij vervolgt: “We verwerken, portioneren, marineren en kruiden hier alles zelf. We tumblen niet en voegen geen soja’s toe. Ons vlees is 100% puur. En dat vlees bieden we zowel op smaak (gekruid) als gegaard, gevacuümeerd en diepgevroren of vers, precies zoals onze klanten dat wensen”, verduidelijkt Erwin, die aangeeft dat het voor hem een vanzelfsprekendheid was om in de voetsporen van zijn vader te treden. “Elk uurtje dat ik vrij was, zat ik hier. Op zaterdagen WIJ ZETTEN CONTINU NIEUWE PRODUCTEN VAN HOOGWAARDIGE KWALITEIT IN DE MARKT. DE MARKTVRAAG CREËREN WE DAARNA ZELF verdiende ik als kleine jongen wat bij door de auto’s te wassen en later doosjes te vouwen. Mijn vader begon met een Cash&Carry in Zuidlaren. Aanvankelijk richtte hij zich op shoarmazaken en kleinere supermarkten in de buurt. Nu zijn we echt een vleesfabrikant en groothandel voor de horeca in heel Noord-Nederland geworden. In de breedst mogelijke zin, van snackbars tot luxe restaurants. Ook hebben we in ons pand een eigen winkeltje: De Maolderij.” “Daar verkopen we de droge worst, waarom we in deze regio bekend staan, ons eigen vlees, maaltijden, vleesgerechten en barbecuepakketten. Maar ook lokale biertjes, schepsnoepgoed, streekproducten zoals Drentse jam en gelooide huiden zijn te koop in onze ambachtswinkeltje. Doordat steeds minder dorpen nog een slager of ouderwetse kruidenier hebben, wordt ons winkeltje steeds drukker. Mensen komen uit Assen of zelfs uit Hoogeveen rijden om vlees voor een week of zelfs een hele maand in te kopen. Dat mensen er speciaal voor omrijden, zegt iets over onze kwaliteit.” Blijven innoveren ABZ-Anloo vierde vorig jaar zijn zestigjarig jubileum en bracht een speciaal magazine uit (‘als cadeau voor mijn ouders’), waarin teruggeblikt werd op het verleden en ook veel klanten aan het woord kwamen. De persoonlijke touch en de liefde voor het vak spatten van de bladzijdes af. “Nadat ik het bedrijf had overgenomen, ben ik zelf de acquisitie gaan doen en heb daar een eigen weg in gevonden. Het ontzorgen van klanten en ze helpen om een succesvolle horecaondernemer te kunnen zijn, vind ik een van de mooiste aspecten van dit werk.” Tot dat ontzorgen behoort ook innovatie. “Wij zetten continu nieuwe producten van hoogwaardige kwaliteit in de markt. De marktvraag creëren we daarna zelf. Zo hebben we een nieuw type shoarmaburger gelanceerd en een zeer smakelijke pulled pork die in een marinadebadje – op basis van door onszelf ontwikkelde receptuur – wordt gelegd. Op basis van een unieke smaak en huisgemaakte kwaliteit vinden onze producten en maaltijden hun weg naar onze klanten. En voor Drie generaties Bos bij ABZ-Anloo: Arie, Erwin en Sander

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4