Slagersvak nr2-2021 Online

F r a n c h i s e s l a g e r s v a k n r 2 2 0 2 1 16 VOL FORMULEPAKKET ZONDER VERDIENMODEL Deelnemers aan de franchise biedt slagerijen een platform ‘om een vervolgstap te maken qua professionaliteit’. “Vaktechnische kennis vanuit de slagerij wordt gekoppeld aan kennis op het gebied van winkelverkoop, marketing en productkennis. Daarin leren we enorm veel van elkaar”, weet De Waal. “Wij komen bij meer dan 150 slagerijen over de vloer en leveren rund, vlees, kip en lamsvlees. Alle vragen over product en kwaliteit kunnen door ons beantwoord worden, maar slagers die deel (gaan) uitmaken van de franchiseformule kunnen op nog veel meer rekenen dan alleen een dagelijkse levering door onze groothandel”, stelt hij. Gelderblom legt uit: “Wij hebben het als noodzakelijk geacht om de formule voller en waardevoller te maken binnen onze huidige franchisefee en marketingvergoeding. Dat maakt dat we een waardevol formulepakket hebben, maar nog steeds de voordeligste slagerij franchiseformule van Nederland zijn. Ook de startfee is nog steeds hetzelfde bedrag, maar die wordt nu volledig ingezet om daarmee de winkel ‘meteen goed in de markt te zetten’. Naast financiële begeleiding door Winkelmanagement, doormiddel van de bedrijfsmonitor, een hygiëneaudit (0-meting) opstarten, een wekelijks reclamepakket en de inzet van ons digitale pakket (narrowcasting, website, e-mail) en onze kassasoftware, zetten we meteen de zaak goed neer. Door alles meteen in kaart te brengen en te monitoren, kan de ondernemer uit de startblokken schieten. Daarnaast communiceren we in de startweek een openingsmagazine waar we het verhaal van de ondernemer vertellen aan toekomstige consumenten. Deze troef zet meteen de koers en visie van de ondernemer neer. Dit is een van de belangrijkste troeven in de beginfase. Het magazine wordt dan ook huis-aan-huis verspreid. Kortom, ontzorgen en faciliteren op maat vanaf de eerste dag!” Voor de start wordt er zeer zorgvuldig geanalyseerd wat de financiële positie van de slagerij is, en wat deze wordt voor de nieuwe ondernemer. Zodra we het ondernemersrisico goed in kaart hebben, kunnen we voorspellen of vanaf de eerste dag een goede bedrijfswinst te behalen oor de ondernemer. Pas dan gaan we verder. Financieringen die de ondernemers nodig hebben, betrekken we bij de reguliere kanalen, want ook zij scannen de financiële slagingskans. Hoge rentes via externe financiers zijn wat ons betreft eigenlijk geen optie. Heeft de bank vertrouwen, dan hebben wij dat ook. Daarmee is het ondernemersrisico zo laag mogelijk. Je moet ook eens ‘nee’ durven zeggen tegen zowel een ondernemer als de locatie als dit twijfelachtig is. Dus zeker ‘ja’ om ten koste van alles te groeien. Die boemerang komt altijd terug. Altijd.” AMBITIEUZE SLAGERS GEZOCHT “We hebben het afgelopen jaar drie nieuwe vestigingen geopend en vijf nieuwe ondernemers hebben gekozen voor het Gelderblom-avontuur. Ondanks deze mooie groei, en na een turbulente periode, zetten we in op een organische groei, met gepassioneerde slagers die in de regio Midden- Nederland hun ambities kunnen waarmaken”, vervolgt Gelderblom, die het verhaal aanhaalt van een jonge slager die recent op weg is geholpen dankzij de vernieuwde Gelderblom Franchise. “Hij had zich bewezen als chef- slager en uitgesproken voor zichzelf te willen beginnen, op voorwaarde dat hij zijn tijd en energie vooral in de presentatie, de verkoop en het klantcontact kon steken. Administratie, financiën, website, audits… Daar had hij minder zin in. We hebben die jongen van A tot Z begeleid. Een heuse ondernemer-in-de-dop. We hebben een profiel opgesteld van hem en een risico-inventarisatie uitgevoerd, waaruit duidelijk werd dat er voor hem vanaf dag één een goede boterham te verdienen zou zijn. Wij begroten altijd voorzichtig en als we denken dat het financiële plaatje of vooruitzicht te fragiel is, beginnen we er niet aan. De ondernemer moet uiteraard zijn eigen winkel financieren, maar we helpen wel met de gesprekken met de bank en de onderhandelingen over huurcontracten en de lengte van contracten.” Dat ondernemers diedeelnemenaande franchiseformule, zeker starters, financieel worden begeleid, is een pré. Gelderblom: “Arbeidskosten zijn duur, dus het advies is zo min mogelijk arbeid. De winkels die de formule uitvoeren zoals hij bedacht is, halen het getal 35 ruimschoots. Dat getal is een soort van heilige graal, die Jan vroeger al toepaste. De 35+ regel is gebaseerd op de kengetallen brutowinst minus de personeelskosten.“ Ook merkt Gelderblom op: "Onze eigen worstmakerij (al sinds 1994 worstmaker Hans van Leeuwen) is hier een essentieel onderdeel van. Ambachtelijke kwaliteit vleeswaren uit onze eigen worstmakerij, is iets waar we ongelofelijk trots op zijn. Door de groei van de formule, hebben we sinds kort een productmanager die meerdaags actief is ter ondersteuning van onze worstmakerij, zicht hard maakt voor productverbetering en praktisch inzetbaar is bij onze ondernemers.” MEER VRIJHEID, MEER GARANTIES De vernieuwde franchiseformule biedt ondernemers zowel meer vrijheid als garanties. “Wij hebben een uitgebreid assortiment, waardoor de slager zijn toonbank goed kan invullen en de markt breed kan benaderen. Van oudsher hadden franchisenemers een 100% inkoopverplichting. Nu geven we ze de mogelijkheid om 10% vrij in te kopen bij leveranciers die voldoen aan Auke en Maarten de Waal

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4