Slagersvak nr2-2021 Online

s l a g e r s v a k n r 2 2 0 2 1 42 D i e r e n w e l z i j n De legkip kun je zien als een marathonloper: zo lang mogelijk dient ze zoveel mogelijk eieren te leg- gen. Vleeskippen zijn sprinters: ze dienen zo snel mogelijk zo hard mogelijk te groeien. In tegenstelling tot vleeskippen hebben legkippen maar weinig vlees op de botten. Dat maakt het vlees van de haantjes uit de eierwereld beduidend duurder dan dat van vleeskuikens. Legkippen consumeren in vergelijking tot hun soortgenoten uit de vleessector nu eenmaal meer voer om dezelfde hoeveelheid vlees aan te zetten. En meer voer betekent ook nog ’s meer druk op het milieu. OPLOSSING HAANTJESPROBLEEM De haantjes van Kipster eten voer dat gemaakt is van reststromen uit de voedingsindustrie, zoals gebroken beschuiten. Met dit circulaire voer verkleint Kipster de milieudruk van hun eieren en vlees. Kipsterkippen waarderen organische reststromen op tot hoogwaardige voedsel voor mensen. Zo leve- ren de hanen en de hennen een bijdrage aan de strijd tegen voedselverspilling, terwijl een reguliere vleeskip het circulaire voer in deze vorm niet of nauwelijks aankan. Kipster is de enige commerciële pluimveehouder ter wereld die erin slaagt een compleet reststromen-voer voor kippen te maken. De 3 Sterren Beter Leven kipballetjes, gemaakt van hanen- en hennenvlees, zijn bij Lidl verkrijgbaar. De Weerd: “We willen graag onze klanten kennis laten maken met innovatieve producten. Aan het ontwik- kelen van smakelijke vleesproducten uit de eiersector werkt Lidl Nederland graag mee. Ruud Zanders, oprichter van Kipster, is tevreden met deze praktische oplossing voor het haantjesprobleem. “Er wordt nu gebroed op alternatieven voor het doden van kuikentjes. Bijvoorbeeld door in het ei te kijken om vervolgens het leven van de mannelijke kuikens vroegtijdig te beëindigen. Kipster volgt deze ontwik- PRAKTISCHE OPLOSSING VOOR HAANTJESPROBLEEM: ALS GEHAKTBALLETJES BIJ DE LIDL WAAR LEGKIPPEN ZIJN, KOMEN EVENVEEL HAANTJES TER WERELD. HET IS GEBRUIKELIJK OM ZE DIRECT TE DODEN, WANT HANEN LEGGEN GEEN EIEREN. PLUIMVEEHOUDER KIPSTER LAAT BROERTJES VAN LEGKIPPEN WEL OPGROEIEN. NA EEN LEVEN VAN ZO’N 100 DAGEN GAAN ZE NAAR DE SLACHT. VAN HET VLEES, MET 3 STERREN BETER LEVEN KEURMERK, MAAKT KIPSTER GEHAKTBALLETJES. “DEZE INNOVATIE PAST IN ONZE CONTINUE ZOEKTOCHT NAAR HET TEGENGAAN VAN VERSPILLING”, ZEGT QUIRINE DE WEERD, MANAGER DUURZAAMHEID VAN LIDL NEDERLAND, DAT DIT VLEES VERKOOPT. kelingen uiteraard, maar dat ontslaat ons nog niet van de verantwoordelijk om nu iets te doen aan het haan- tjesprobleem. En als mensen kip willen eten, waarom dan niet gewoon het haantje? Consumeren we de kip- pen die toch al leven in de eiersector, dan hoeven er minder kuikens geboren te worden in de vleessector.” ‘GOED DAT HAANTJES EEN LEVEN KRIJGEN’ Frederieke Schouten, dierenarts en directeur Dier&Recht, is blij dat de haantjes niet langer worden vergast. “De veestapel bestaat uit specialis- ten. Een legkip is eierproducent, een koe of geit is melkproducent. Dat leidt tot ongewenste dieren die als hinderlijke bijvangst worden gezien: haantjes, kalfjes, bokjes. Hierin zijn we doorgeschoten en we zouden het moeten terugdraaien. Heel goed dat de Kipsterhaantjes een leven krijgen.” Meer informatie via www.kipster.nl ◀ De haantjes van Kipster eten voer dat gemaakt is van reststromen uit de voedingsindustrie, zoals gebroken beschuiten

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4