Slagersvak nr2-2020 Online

S l a g e r s V a k n r 2 2 0 2 2 3 Sinds ik in 2004 mijn studie journalistiek afrondde, heb ik meerdere journalistieke functies bekleed. Bij regionale kranten, instellingen en uitgeverijen van boeken en (vak)tijdschriften. Juist door (nog steeds) over dagelijkse actualiteiten te schrijven en binnen de branches waar ik actief ben goed te luisteren naar wat er speelt, hoop ik meestal niet overvallen te worden door bepaalde ontwikkelingen die ik heb ‘gemist’. Mijn kijk op politiek, sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen of milieuproblematiek wijkt af van die van twintigers en van zestigers. Logisch. Dat is inherent aan een generatiekloof. En toch word ik soms nog overdonderd. Zoals laatst bij een sollicitatiegesprek, dat ik namens mijn werkgever voerde op zoek naar een nieuwe redacteur. Het gesprek met een jongedame van eind twintig verliep positief en de verwachting was dat ik de juiste kandidate had gevonden om bij ons aan de slag te gaan. Twee dagen na ons prettige gesprek ontving ik een e-mail van haar. ‘Het lijkt me heel leuk om voor jullie te werken, maar ik heb zojuist jullie vakbladen Meat & Co (voor de vleesverwerkende industrie, red.) en SlagersVak gelezen en ik ben tot de conclusie gekomen dat de inhoud ervan dusdanig tegen mijn eigen principes indruist, dat ik daar zelf niet met een schoon geweten voor kan werken’. Los van het feit dat de jongedame in kwestie natuurlijk volledig in haar recht staat, was haar boodschap in zekere zin ook een eyeopener. Er is een generatie op komst voor wie het eten van vlees bijna als een misdaad voelt. Daar is natuurlijk een heleboel tegenin te brengen, maar soms is dat niet relevant. Soms is het vooral zaak om als versspeciaalzaak weet te hebben dat bepaalde ontwikkelingen niet meer te stoppen zijn. En dat hoeft ook niet, want deze minderheid ‘dwingt’ u niet te staken met uw vak als slager (zouden ze soms wel willen – lol). Wél is het goed om na te denken hoe u ook deze doelgroep goed kunt bedienen. Zeker nu het barbecueseizoen in volle gang is en vriendengroepen bij elkaar komen voor een biertje, wijntje en een goed stuk vlees, is het zaak om ook aan hun vegetarische of vegan vriend(inn)en te denken. Door oplopende kostprijzen zien retailers momenteel hun prijzen stijgen. Maar enkel de ambachtelijke vakspecialist ziet zijn of haar omzet ook daadwerkelijk omhoog gaan door met kwaliteit en onderscheid de consument iets te bieden waar 3+1-gratis nooit tegenop kan. Zelfs nu de coronacrisis erop zit, zien slagers hun clientèle niet kleiner worden (bron: GfK). Het zou toch mooi zijn als u als vakspecialist voortaan elke doelgroep kunt bedienen. Zie vegetariërs/veganisten in ieder geval niet als een doelgroep waar u niks aan kunt verdienen. U heeft al vele collega’s die dat dagelijks bewijzen. In deze uitgave van SlagersVak leest u verschillende inspirerende verhalen van ondernemers die dankzij hun samenwerking met een (online) leverancier nog meer service kunnen bieden en nog beter kunnen inspelen om de wisselende wensen van de consument. Verbaas u vooral over hoe breed deze wensen zijn, maar handel daar ook naar. Het zal u geen windeieren leggen. Veel leesplezier! C o l o f o n e n D e V i s i e Martijn Schwillens Hoofdredacteur vaktijdschrift SlagersVak m.schwillens@gpmedia.nl De Visie “ZEKER NU HET BARBECUESEIZOEN IN VOLLE GANG IS EN VRIENDENGROEPEN BIJ ELKAAR KOMEN VOOR EEN BIERTJE, WIJNTJE EN EEN GOED STUK VLEES, IS HET ZAAK OM OOK AAN HUN VEGETARISCHE OF VEGAN VRIEND(INN)EN TE DENKEN” Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.slagersvak.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Martijn Schwillens (hoofdredacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Sabine Weller (redacteur) s.weller@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters k.peeters@gpmedia.nl Emiel Bruning e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissements­ rechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift SlagersVak heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 24,- Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. SlagersVak besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. COVERSTORY: SPAKO FOOD MACHINERY ‘GEWELDIG MERK MET EEN GEWELDIGE GROEP MENSEN’ slagersvak Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (2590-082X) Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche|Juni 2022| 3e jaargang no. 2 Special SLAGERIJMACHINES &VLEES EN VLEESWAREN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4