Slagersvak nr 2 2023 Online

SLAGERSVAK NR 2 2023 17 Marian Lemsom is directeur van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). In elke uitgave laat zij haar licht schijnen over de slagersbranche. Marian Lemsom Directeur Koninklijke Nederlandse Slagers COLUMN Het is niet het tijdperk van verandering, maar een verandering van een tijdperk. Dat zie je bijvoorbeeld aan digitalisering. Online ontwikkelingen zijn de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt, zeker ook in coronatijd. Als je aan digitalisering denkt, komt de slagersbranche wellicht niet direct naar boven als voorbeeld. De associatie met de slager is natuurlijk vooral het ambacht en dan lijkt de stap naar ‘digitaliseren’ enorm. Maar dat is onterecht. Al leert de ervaring dat slagers snel denken: daar weet ik niets van of daar heb ik geen tijd of geld voor. Digitalisering is niet meer dan een middel om sneller of slimmer te werken, waarbij je een aantal zaken overlaat aan de computer. Een vorm van delegeren dus en dat is iets wat je als ondernemer dagelijks doet. Stiekem digitaliseren Er zijn veel kansen om als ondernemer digitaal te gaan. Dat bleek ook tijdens een KNS-webinar, waarbij slagerondernemers hun verhaal vertelden, ter inspiratie voor collega’s. Het kan niet alleen meer klanten en omzet opleveren, maar ook kosten besparen. Stiekem ben je waarschijnlijk al aan het digitaliseren zonder dat je het weet. Veel slagers hebben naast hun ‘gewone’ toonbank ook een digitale toonbank: de webshop. Die heeft weer koppelingen met digitale kassasystemen, boekhoudprogramma’s et cetera. En ook vanuit de traditionele toonbank zie je de koppelingen met weegschalen en kassa’s. Handig, toch? LEKKER DIGITAAL Had je vroeger een schoenendoos met bonnen waardoor je geen idee had wat de resultaten van jouw bedrijf zijn? Digitalisering geeft je dagelijks inzicht in de cijfers en dus kan je goed bijsturen. En wil je je boodschap over jouw onderscheidende producten aan meer mensen vertellen dan alleen de klanten die nu in je winkel komen? Sociale media is het antwoord. Zo breng je de boodschap over op veel meer potentiële klanten. Ook dat is digitalisering. Doe er vooral je voordeel mee en laat de computer het werk doen. Dat scheelt tijd en geld! ER ZIJN VEEL KANSEN OM ALS ONDERNEMER DIGITAAL TE GAAN. HET KAN NIET ALLEEN MEER KLANTEN EN OMZET OPLEVEREN, MAAR OOK KOSTEN BESPAREN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4