Slagersvak nr 2 2023 Online

SLAGERSVAK NR 2 2023 22 COVERSTORY: RIVAL FOODS kijken hoe we het proces konden opschalen en de producten aantrekkelijker konden maken qua look en feel. We hebben bij verschillende machinebouwers geïnformeerd naar de mogelijkheden, maar machines om onze producten te kunnen maken, zijn er simpelweg niet. Daarom hebben we de machines helemaal zelf ontworpen en gebouwd.” Deze machines zorgen ervoor dat vanaf de zomer de productie bij Rival Foods – met een hoofdkantoor en eigen kleinschalige productielocatie in Amersfoort – opgestart kan worden. Dekkers: “Wij hebben een uniek proces in-house ontwikkeld om de juiste textuur aan te brengen. Dit is een productieproces waarop we inmiddels allerlei octrooien hebben aangevraagd. Simpel gesteld gaat het om een afgesloten snelkookpan met een roterend deel, waarbij door verhoogde temperatuur de eiwitten in een bepaalde richting gestuurd kunnen worden. Door dit unieke procedé krijgen onze producten hun vezelige en vleesachtige structuur en mondgevoel.” Breel voegt toe: “We starten met 100 kilogram per uur, maar we hebben de mogelijkheid om verder op te schalen.” Groeiende behoefte bij consumenten Rival Foods heeft met enkele partijen (waaronder GFI en ProVeg), marktonderzoek gedaan en stelt dat consumenten ervoor openstaan om minder vlees te eten. “Het aantal flexitariërs neemt toe en er is een bereidheid onder consumenten om minder vlees te eten. Tegelijkertijd geven zij aan dat lastig te vinden omdat goede alternatieven ontbreken”, vertelt Dekkers. “De productkwaliteit is niet goed genoeg. Daarop zijn wij de uitdaging aangegaan om producten te ontwikkelen die qua mondgevoel overeenkomen met spiervleesvarianten. Verschillende typen consumenten zaten in ons testpanel en juist qua sensorische eigenschappen scoorden onze plantbased producten uitstekend”, weet ze. “Onze bedrijfsnaam is niet toevallig Rival Foods. Wij willen rivaliseren met een dierlijk product. Wij geloven daarin. Voor vlees zal altijd een plekje in de keten blijven, maar de manier waarom we vlees aan het produceren zijn, is niet houdbaar. De uitdagingen op het gebied van uitstoot van broeikassen, stikstof, dierenwelzijn et cetera zijn te groot, zeker in combinatie met een groeiende wereldbevolking. Dat vraagt om een nieuwe ratio dierlijk/plantaardig. Dus moet je goede producten ontwikkelen, die in smaak, sappigheid en structuur vergelijkbaar of zelfs beter zijn.” Eigen draai qua bereiding De plantbased producten van Rival Foods worden in eerste instantie niet verkocht via de retail, maar worden bewust ontwikkeld voor slagerijen, versspecialisten en de horeca. “Je kunt je vakmanschap kwijt in onze producten. Dat geldt voor chef-koks, maar zeker ook voor slagerijen die de marinades voor hun vleesproducten eveneens kunnen gebruiken voor onze producten. Ook zullen onze producten gewild zijn bij thuiskoks, die eens wat anders willen en juist bij de slager aankloppen vanwege advies over de bereiding. Zoals je een hamlapje op een bepaalde manier moet bereiden, geldt dat ook voor onze ONZE BEDRIJFSNAAM IS NIET TOEVALLIG RIVAL FOODS. WIJ WILLEN RIVALISEREN MET EEN DIERLIJK PRODUCT. DIT KUNNEN WIJ NU BIEDEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4