Slagersvak Nr4-2021 Online

s l a g e r s v a k n r 4 2 0 2 1 25 Inmiddels ziet de wereld er, gelukkig, weer anders uit. Lekker uit eten, met groepen bij elkaar, het mag weer, thuiswerken is niet meer vanzelfsprekend en dat zie je ook terug in de winkels. Ondertussen worden boodschappen duurder, zo zie je in alle media. Die verhoging van prijzen is niet uit luxe maar uit noodzaak. Energie, verpakking, vlees, de inkoopprijzen schieten soms met tientallen procenten omhoog. Dat moet je dan ook doorrekenen in de verkoopprijzen, ook in de slagerij, al vinden ondernemers dat wel spannend. Want prijs heeft natuurlijk invloed op de marktpositie van de slagerij. Directeur Koninklijke Nederlandse Slagers MARIAN LEMSOM IS DIRECTEUR VAN DE KONINKLIJKE NEDERLANDSE SLAGERS (KNS). IN ELKE UITGAVE LAAT ZIJ HAAR LICHT SCHIJNEN OVER DE SLAGERSBRANCHE. TIJDENS DE CORONA-PIEK WAS ‘KOOP LOKAAL’ BIJNA DE NIEUWE STANDAARD. ER WAS TIJD, AANDACHT VOOR LEKKER EN GEZOND ETEN EN HET KLEINSCHALIG BOODSCHAPPEN DOEN BIJ MKB’ERS VOELDE PRETTIG EN VEILIG AAN. HORECA WAS DICHT EN THUIS UIT ETEN WERD EEN HYPE, OF EIGENLIJK EEN MUST. IN BIJNA ALLE SLAGERIJEN GING HET IN DE WINKEL HEEL GOED. CATERING EN BARBECUE LAGEN HELEMAAL STIL, MAAR ZO WAS ER FOCUS OP DE WINKEL, WANT HIER LAG OOK DE KANS OM HET VERDIENMODEL VAN HET BEDRIJF IN BALANS TE HOUDEN. Marian Lemsom “HET IS GEEN OPTIE OM STRUCTURELE PRIJSVERHOGINGEN NIET DOOR TE VOEREN IN DE VERKOOPPRIJZEN. ONDERNEMERS MOETEN TENSLOTTE OOK UIT HUN RESULTAAT KUNNEN INVESTEREN IN HET BEDRIJF OM ZO TOEKOMSTBESTENDIG TE BLIJVEN” WAARDE TOEKENNEN Een bedienend concept heeft een ander prijsniveau dan een zelfbedieningsconcept, ambacht een andere waarde dan industrie. Met een specialistisch assortiment is het compenseren van een prijsverhoging met een andere productgroep geen optie. Het is echter ook geen optie om de structurele prijsverhogingen niet door te voeren in de verkoopprijzen. Ondernemers moeten tenslotte ook uit hun resultaat kunnen investeren in het bedrijf, om zo toekomstbestendig te blijven. En met berichten dat ondernemers uit het kleinbedrijf minder dan het minimum verdienen, is die ruimte voor investeren ver te zoeken. ‘Koop Lokaal’ is daarom nog steeds de boodschap. Het is zo jammer als de winkelstraten veranderen doordat mkb-bedrijven moeten verdwijnen. Dat je dan denkt: Had ik maar vaker lokaal gekocht. Maar als hadden komt, is hebben te laat. ALS HADDEN KOMT, IS HEBBEN TE LAAT C o l u m n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4