Slagersvak Nr4-2021 Online

s l a g e r s v a k n r 4 2 0 2 1 37 Dat Van der Pijl uiteindelijk in de slagersbranche zou belanden, is niet geheel verrassend. Zo had zijn opa een slachterij en runde zijn vader een vleesgroot- handel. “Ik heb ook diverse bijbaantjes gehad in het bedrijf van mijn vader. Na mijn studie Economie ben ik samen met mijn broer in dienst gegaan bij mijn vader, maar mijn broer ging al snel iets anders doen en ik merkte vanuit de dagelijkse praktijk dat het runnen van een fysieke groothandel best lastig was, omdat slagers zeker in die tijd nog erg conservatief waren. We hadden een aanbod van de mooiste vleesproducten van over de hele wereld, maar slagers vonden het al snel te duur of eng. Geneuzel over vijf of tien cent meer motiveerde mij niet om de zaak over te nemen”, legt Van der Pijl uit. “Zodoende ben ik met een toenmalige studiegenoot een online slagerij begonnen: Beef&Steak. We werden op het begin voor gek verklaard, want die markt bestond toen nog niet. Het begon net een beetje met het boeken van online reizen. Wij voorspelden al dat food snel zou volgen. Daarom hebben we een website opgezet en zijn we gaan zorgen dat we online gevonden zouden worden. We zijn pakketje voor pakketje begonnen. Maar wel direct met een landelijk bereik. Het is gelukkig een succesformule gebleken.” ONLINE VIJVER IS GROTER GEWORDEN Slagerijen plusten enorm na de lockdown van 2020. Dat gold niet alleen voor fysieke winkels, maar zeker ook voor webshops. “Bij de eerste lockdown vorig jaar schoten webshops als paddenstoelen uit de grond, waarna er zelfs enige tijd sprake was van een wildgroei aan online slagers. Veel bedrijven liepen al snel tegen de uitdaging aan om alles goed thuisbezorgd te krijgen. Wij hadden de hele logistiek natuurlijk al jaren op orde, dus wij konden onze productie gemakkelijk verhogen”, zegt Van der Pijl. “Wij hebben het eerste Covid-jaar een groei van 50 procent doorgemaakt, want de consument die het voorheen nog niet aandurfde om vlees online te kopen, deed dat nu wel omdat ze thuis kwamen te zitten. De vijver is groter geworden. Veel slagers hebben wel een webshop voor hun eigen klanten, maar online slagers met een landelijke dekking zie je niet veel. De handling, de verpakkingen en de logistiek vergen iets heel anders van je als ondernemer dan wanneer je een fysieke winkel hebt en een online bestelling gewoon bij de toonbank afge- haald kan worden.” Beef&Steak is door de jaren heen flink gegroeid. De slagerij kent inmiddels acht fulltime medewerkers en nog eens vijf parttimers. Daarnaast beschikt Van der Pijl over een flexibele schil van mensen die ieder hun eigen exper- tise hebben. “Dan moet je denken aan marketingactiviteiten, social media, maar bijvoorbeeld ook de productie en logistiek. Die hebben we uitbesteed, terwijl we vroeger alles nog zelf sneden en verpakten. De ruimte werd echter te klein, waardoor we op zoek moesten naar een goed alternatief. Dat is niet van gisteren op vandaag gebeurd natuurlijk. We zijn een bedrijf dat zich con- tinu wil verbeteren. Dat betekent dus veel testen en dingen proberen. Koelen en vriezen, welke verpakkingen et cetera. Dat zijn zaken waar we vanaf dag één mee bezig zijn geweest. De logistieke sector heeft gelukkig ook niet stilgestaan, waardoor er nu oplossingen voorradig zijn om altijd binnen vijf uur onze producten bij een klant in Nederland én België te laten bezorgen. Wie vóór 11.00 uur besteld, heeft zijn vlees nog dezelfde avond in huis. De consument wil alles steeds sneller. Hij of zij eist gemak, dus minder vaak de deur uit. Dat was voorheen al zo voor boeken, cd’s en videogames, maar inmiddels ook voor een lekker stuk vlees.” DUURZAAM, INTERNATIONAAL ÉN LOKAAL Om de consument te blijven prikkelen, is Van der Pijl continu op zoek naar nieuwe producten. “Een koe is een koe, een varken is een varken en een kip blijft een kip. Er komen geen spiergroepen bij die je kunt verkopen, maar er blijven altijd andere manieren van uitsnijden en nieuwe toepassingen bijko- men. Neem bijvoorbeeld de Amerikaanse, Australische en Zuid-Afrikaanse markt, waar buiten koken en barbecueën al helemaal in de cultuur is inge- nesteld. Hierdoor zie je veel creativiteit uit dit soort landen komen. Of de flat iron steak. Het sukadestuk van het rund kennen we als suddervlees. Tot iemand ontdekte dat de sukade van een mooi vleesrund heel geschikt is om te grillen. Dat noemen we een flat iron steak.” Van der Pijl vervolgt: “Zelf kijk ik ook altijd welke nieuwe (lokale) vleesrassen we kunnen vinden. “DE CONSUMENT WIL ALLES STEEDS SNELLER. HIJ OF ZIJ EIST GEMAK, DUS MINDER VAAK DE DEUR UIT. DAT WAS VOORHEEN AL ZO VOOR BOEKEN, CD’S EN VIDEOGAMES, MAAR INMIDDELS OOK VOOR EEN LEKKER STUK VLEES” Lees verder op de volgende pagina >> Hoe zijn de dieren gekruist, hebben ze een eerlijke afkomst, hoe diervriende- lijk is de boer, zijn ze grasgevoerd of worden ze anders afgemest et cetera? Het heeft allemaal invloed op de smaak. Boeren die willen en durven te experi- menteren met hun veevoeder om een lekkerder stuk vlees te kunnen produce- ren, weten ons doorgaans goed te vinden. Er zijn momenteel veel initiatieven van boeren die zoeken naar manieren om hun product verder te verwaarden.” Van der Pijl geeft aan dat hij zich stoort aan uitspraken als ‘koop lokaal in plaats van online’. “Want als online ondernemer kun je ook prima lokaal ondernemen”, onderstreept hij. “Oók wij zijn gewoon een lokale slager, met een afhaallocatie in Ter Aar. Daarnaast werken we, indien mogelijk, met loka- le producten of met vlees van regionale boeren. Zo werken we bijvoorbeeld samen met Heijdra Vleesvee, dat koeien uit de meldindustrie opkoopt en deze dieren goed verzorgd waardoor na 120 dagen een prachtige vleeskoe ontstaat. Dubbeldoel runderen dus. Het is echt niet zo dat je een fysieke winkel hoeft te hebben om duurzaam te kunnen ondernemen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4