LUNOR
NEDERLAND
LUNOR BESTOND VORIG JAAR 25 JAAR, HOE ZIET DE
GESCHIEDENIS VAN HET BEDRIJF ERUIT?
“In 1991 is Lunor begonnen met het produceren van handgemaakte monturen.
Volgens oude traditie worden de brillen speciaal voor Lunor met de hand gefa-
briceerd. Door het gebruik van zorgvuldig uitgekozen grondstoffen, is een col-
lectie ontstaan, die in stijl en comfort uitgesproken en evenwichtig is. Een Lunor
wordt altijd met de hand vervaardigd, voor sommige modellen betekent dit wel
meer dan 200 arbeidsstappen. Alle modellen zijn ontworpen, gerealiseerd en
geproduceerd zonder enig compromis en altijd in Europa. Geen schroefje komt
uit het verre Oosten. Daar zijn ze ontzettend scherp op.”
Ed vult aan: “Lunor is een bedrijf dat zich niet gek laat maken. Als een product
of collectie uiteindelijk toch niet aan de kwaliteitsvoorwaarden voldoet, dan
zal deze nooit de verkoop in gaan. Zelfs niet als de vraag hoog is en men over
de gehele wereld wacht op de brillen. Als ze het niet honderd procent perfect
vinden. Dan is het gewoon over. Het is een familiebedrijf dat niet op winstbejag
uit is. Het zijn vakidioten die de kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan. Ze
willen in de basis mooie brillen maken. Ze ontwerpen liever om de drie jaar
een mooie bril, dan elk seizoen zeventien nieuwe modellen. Ze zijn ontzettend
sterk in hun uitstraling en willen dit onder geen beding aantasten. Lunor blijft
bij de kern.”
WAT HEEFT HET ONDERNEMERSCHAP JULLIE
PERSOONLIJK GEBRACHT?
“De vrijheid vind ik een groot goed”, vertel Tom. “De vrijheid in keuzes, bijvoor-
beeld in tijd, maar ook in de manier waarop je je bedrijf wilt runnen. Maar het
grappige is dat Ed en ik samen de baas zijn, maar ondertussen wel elke week
netjes een weekrapport invullen. We schrijven precies op waar we geweest zijn
en wat we gedaan hebben. Oude rot in het vak Ed Flohil – dertig jaar lang werk-
zaam geweest bij Safilo – analyseert alles voor ons. We hebben aan hem een
goede sparringpartner en hij analyseert tot op de komma ons reilen en zeilen.
Hij kan bijvoorbeeld ’s ochtends hebben uitgezocht hoe laat we het beste kun-
nen vertrekken en waarom in verband met de files. Maar hij kan ons ook zo op
onze donder geven als we te weinig klanten hebben bezocht. Ed Flohil is echt
goud waard en weet als geen ander hoe hij ons aan kan sturen, en wij vinden het
fantastisch dat hij ons soms ondersteunt en ons klankbord is.”
Ed: “Hetzelfde geldt voor Antoinette. Doordat zij de backoffice zo goed regelt,
hebben wij de vrijheid om de zelfstandige opticiens te bezoeken. Bovendien
hebben we voor deze structuur gekozen omdat we altijd bereikbaar willen zijn.
Dat kan bijvoorbeeld niet als Tom of ik in een afspraak zitten. Wij vinden echter
dat we te allen tijde service moeten kunnen verlenen. We proberen nooit nee te
verkopen op service. We gaan ver om voor de klant de juiste oplossing te vinden
als deze ons bijvoorbeeld benaderd voor een bepaald onderdeel. We bellen wel
eens tientallen klanten op waar die bril ooit verkocht is, en we gaan gewoon
op zoek naar dat onderdeel. Links om of rechtsom. Dit hoort bij de intensieve
samenwerking zoals wij die eerder benoemden.”
HOE IS DE SA
MENWER
KING TUSSEN JULLIE BEIDEN
EIGENLIJK BEVALLEN?
Tom: “Bij onze vorige werkgever hadden wij al een goede band. We kenden
elkaar al uit de optiek en we wisten wat we aan elkaar hadden. Bovendien zijn
wij echt het tegenovergestelde van elkaar. Antoinette zegt altijd dat we Ying en
Yang zijn. Wellicht dat we elkaar daarom zo goed aanvullen. Administratief ben
ik bijvoorbeeld niet sterk. Ed heeft duidelijk de leiding in de backoffice, weet
hoe groot de voorraad is en analyseert de boel naast dat hij de opticiens bezoekt.
Hij is gedetailleerd en let op elk klein detail. Ik houd mij daar een stuk minder
mee bezig, maar vind het contact met klanten, het verzorgen van de marketing,
de contacten met de leveranciers en het op pad zijn weer geweldig. En juist die
beide uitersten is fijn. Als je wilt samenwerken moet je elkaar ruimte geven. En
ik denk dat we daar aardig goed in slagen. We zitten al vijf jaar in de lift met
Lunor Nederland.”
WAT ZIJN DE TOEKOMSTPLANNEN?
“Wij zijn in januari dit jaar gestart met een nieuw merk KBL. Omdat wij het ook
belangrijk vinden om meerdere merken in ons portfolio te hebben. Uiteraard
moet dit wel een merk zijn dat past bij Lunor en zich in het hogere segment
bevinden. Wij vielen voornamelijk voor de titanium modellen uit de KBL col-
lectie, terwijl ze ook veel zonnebrillen en acetaat monturen voeren. Klassieke
vormen maar in een modern jasje, dat is wat ons aansprak. We zijn verliefd
geworden op de Pure-classis lijn en zien het als een mooie aanvulling!”
“Voor de toekomst zijn we dus altijd zoekende naar een mooi merk om naast
Lunor te voeren. Met Lunor zijn we ontzettend blij en de samenwerking met
het bedrijf is uniek. Zo zijn we de enige in Europa die de handelsnaam Lunor
voeren voor ons bedrijf. We staan bij de Kamer van Koophandel ingeschreven
als Eyefashion by Tom & Ed, maar in de praktijk voeren we Lunor Nederland.
Omdat dit duidelijkheid schept naar onze klanten. We kijken dan ook uit naar
de komende vijf jaar en willen onze koers verder uitstippelen en de relatie met
onze klanten verder uitbouwen.”
Voor aanvullende informatie: Lunor Nederland
Tel. +31 (0)85 7607010,
www.lunor.nuD
e
O
p t i c i e n
n r
2 2 0 1 7
11
ZIT IN DE LIFT