Previous Page  11 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 100 Next Page
Page Background

LUNOR

NEDERLAND

LUNOR BESTOND VORIG JAAR 25 JAAR, HOE ZIET DE

GESCHIEDENIS VAN HET BEDRIJF ERUIT?

“In 1991 is Lunor begonnen met het produceren van handgemaakte monturen.

Volgens oude traditie worden de brillen speciaal voor Lunor met de hand gefa-

briceerd. Door het gebruik van zorgvuldig uitgekozen grondstoffen, is een col-

lectie ontstaan, die in stijl en comfort uitgesproken en evenwichtig is. Een Lunor

wordt altijd met de hand vervaardigd, voor sommige modellen betekent dit wel

meer dan 200 arbeidsstappen. Alle modellen zijn ontworpen, gerealiseerd en

geproduceerd zonder enig compromis en altijd in Europa. Geen schroefje komt

uit het verre Oosten. Daar zijn ze ontzettend scherp op.”

Ed vult aan: “Lunor is een bedrijf dat zich niet gek laat maken. Als een product

of collectie uiteindelijk toch niet aan de kwaliteitsvoorwaarden voldoet, dan

zal deze nooit de verkoop in gaan. Zelfs niet als de vraag hoog is en men over

de gehele wereld wacht op de brillen. Als ze het niet honderd procent perfect

vinden. Dan is het gewoon over. Het is een familiebedrijf dat niet op winstbejag

uit is. Het zijn vakidioten die de kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan. Ze

willen in de basis mooie brillen maken. Ze ontwerpen liever om de drie jaar

een mooie bril, dan elk seizoen zeventien nieuwe modellen. Ze zijn ontzettend

sterk in hun uitstraling en willen dit onder geen beding aantasten. Lunor blijft

bij de kern.”

WAT HEEFT HET ONDERNEMERSCHAP JULLIE

PERSOONLIJK GEBRACHT?

“De vrijheid vind ik een groot goed”, vertel Tom. “De vrijheid in keuzes, bijvoor-

beeld in tijd, maar ook in de manier waarop je je bedrijf wilt runnen. Maar het

grappige is dat Ed en ik samen de baas zijn, maar ondertussen wel elke week

netjes een weekrapport invullen. We schrijven precies op waar we geweest zijn

en wat we gedaan hebben. Oude rot in het vak Ed Flohil – dertig jaar lang werk-

zaam geweest bij Safilo – analyseert alles voor ons. We hebben aan hem een

goede sparringpartner en hij analyseert tot op de komma ons reilen en zeilen.

Hij kan bijvoorbeeld ’s ochtends hebben uitgezocht hoe laat we het beste kun-

nen vertrekken en waarom in verband met de files. Maar hij kan ons ook zo op

onze donder geven als we te weinig klanten hebben bezocht. Ed Flohil is echt

goud waard en weet als geen ander hoe hij ons aan kan sturen, en wij vinden het

fantastisch dat hij ons soms ondersteunt en ons klankbord is.”

Ed: “Hetzelfde geldt voor Antoinette. Doordat zij de backoffice zo goed regelt,

hebben wij de vrijheid om de zelfstandige opticiens te bezoeken. Bovendien

hebben we voor deze structuur gekozen omdat we altijd bereikbaar willen zijn.

Dat kan bijvoorbeeld niet als Tom of ik in een afspraak zitten. Wij vinden echter

dat we te allen tijde service moeten kunnen verlenen. We proberen nooit nee te

verkopen op service. We gaan ver om voor de klant de juiste oplossing te vinden

als deze ons bijvoorbeeld benaderd voor een bepaald onderdeel. We bellen wel

eens tientallen klanten op waar die bril ooit verkocht is, en we gaan gewoon

op zoek naar dat onderdeel. Links om of rechtsom. Dit hoort bij de intensieve

samenwerking zoals wij die eerder benoemden.”

HOE IS DE SA

MENWER

KING TUSSEN JULLIE BEIDEN

EIGENLIJK BEVALLEN?

Tom: “Bij onze vorige werkgever hadden wij al een goede band. We kenden

elkaar al uit de optiek en we wisten wat we aan elkaar hadden. Bovendien zijn

wij echt het tegenovergestelde van elkaar. Antoinette zegt altijd dat we Ying en

Yang zijn. Wellicht dat we elkaar daarom zo goed aanvullen. Administratief ben

ik bijvoorbeeld niet sterk. Ed heeft duidelijk de leiding in de backoffice, weet

hoe groot de voorraad is en analyseert de boel naast dat hij de opticiens bezoekt.

Hij is gedetailleerd en let op elk klein detail. Ik houd mij daar een stuk minder

mee bezig, maar vind het contact met klanten, het verzorgen van de marketing,

de contacten met de leveranciers en het op pad zijn weer geweldig. En juist die

beide uitersten is fijn. Als je wilt samenwerken moet je elkaar ruimte geven. En

ik denk dat we daar aardig goed in slagen. We zitten al vijf jaar in de lift met

Lunor Nederland.”

WAT ZIJN DE TOEKOMSTPLANNEN?

“Wij zijn in januari dit jaar gestart met een nieuw merk KBL. Omdat wij het ook

belangrijk vinden om meerdere merken in ons portfolio te hebben. Uiteraard

moet dit wel een merk zijn dat past bij Lunor en zich in het hogere segment

bevinden. Wij vielen voornamelijk voor de titanium modellen uit de KBL col-

lectie, terwijl ze ook veel zonnebrillen en acetaat monturen voeren. Klassieke

vormen maar in een modern jasje, dat is wat ons aansprak. We zijn verliefd

geworden op de Pure-classis lijn en zien het als een mooie aanvulling!”

“Voor de toekomst zijn we dus altijd zoekende naar een mooi merk om naast

Lunor te voeren. Met Lunor zijn we ontzettend blij en de samenwerking met

het bedrijf is uniek. Zo zijn we de enige in Europa die de handelsnaam Lunor

voeren voor ons bedrijf. We staan bij de Kamer van Koophandel ingeschreven

als Eyefashion by Tom & Ed, maar in de praktijk voeren we Lunor Nederland.

Omdat dit duidelijkheid schept naar onze klanten. We kijken dan ook uit naar

de komende vijf jaar en willen onze koers verder uitstippelen en de relatie met

onze klanten verder uitbouwen.”

Voor aanvullende informatie: Lunor Nederland

Tel. +31 (0)85 7607010,

www.lunor.nu

D

e

O

p t i c i e n

n r

2 2 0 1 7

11

ZIT IN DE LIFT