Slagersvak nr 1-2022 Online

S l a g e r s V a k n r 1 2 0 2 2 40 Hans Mom is een uitgesproken ondernemer. Klassiek geschoold, met meer dan veertig jaar ervaring, maar ondanks zijn 61 jaar een moderne slager. Ontspannen ook, naar eigen zeggen vanwege het concept dat hij voert: alles ingekocht en voorverpakt. Zodoende is hij niet de hele dag achter in het atelier bezig, maar staat hij vrijwel de hele dag voor in de winkel. “Ik ben 44 jaar geleden begonnen als slager in de winkel van mijn ouders in Angeren. Toen slachtten we de dieren nog zelf en produceerden we onze eigen worsten. Daar ben ik mee gestopt toen ik 21 jaar geleden in Huissen ben begonnen. Inmiddels koop ik alles in. Ik kan zelf wel 400 rookworsten gaan maken, maar dan ben ik daar de hele dag mee kwijt. Nu koop ik ze in bij een betrouwbare en bekroonde leverancier, waardoor ik de consument de allerbeste rookworst kan aanbieden en ik zelf de tijd heb om mijn klanten persoonlijk te woord te staan en van advies te voorzien. Bovendien heb ik minder handjes nodig in de winkel, wat zeker voor een kleinere slager zoals ik financieel een boel verschil maakt”, legt Mom uit. “Ik heb gelukkig betrouwbare leveranciers voor mijn vlees, vleeswaren en maaltijden. Zo verkoop ik in mijn slagerij het rundvlees van Vit’s (Vleesvee Integratie Twente). Dat is echt geweldig qua kwaliteit. Voor mijn varkensvlees vertrouw ik op Vleeshandel Zuid-Nederland, omdat het vlees heel goed is en mijn kippenvlees (van Scheria) haal ik bij Verscentrum Ede, simpelweg omdat zij een constante kwaliteit en kunnen leveren. Onze klanten komen terug voor de kwaliteit en de eerlijke herkomst. De huidige consument wil vlees van dieren die een goed leven hebben gehad. Juist slagers hebben een aanbod dat daarop inspeelt.” BEELDVORMING Er is namelijk één ding dat Mom enorm stoort, zo benadrukt hij. “De manier waarop we in Nederland over vlees praten”, zegt Mom. Sterker nog, het is zelfs de reden om eind 2021 de redactie van vaktijdschrift SlagersVak een mail te sturen. “Als vlees negatief in de publiciteit komt om wat voor een reden dan ook, dan is er helaas geen enkele brancheorganisatie, zoals de Vereniging voor Keurslagers (VvK), KNS of andere instanties, die echt vakkundig op de televisie komt uitleggen hoe de vork in de steel zit. Iemand met passie voor het ambacht, met een gedegen achtergrond en vakkennis, die ‘HET SLAGERSAMBACHT IS PRACHTIG, MAAR IK HEB WEL VREES VOOR DE TOEKOMST VAN ONZE BRANCHE’ KEURSLAGERIJ MOM IN HET CENTRUM VAN HUISSEN OOGT OP HET EERSTE GEZICHT ZOALS DE MEESTE DORPSSLAGERS IN NEDERLAND. EEN KLASSIEKE VITRINE SCHEIDT DE WINKEL VAN HET ACHTERGELEGEN ATELIER. IN HET OOG SPRINGEN DE WERKBANK EN DE KAST VOL VLEESWAREN. ONDERSCHEIDEND IS DE INHOUD VAN DE METERSLANGE TOONBANK. NAGENOEG AL HET VLEES IS VOORVERPAKT EN GEPRIJSD. NIET PER 100 GRAM, MAAR PER VERPAKKING. “SINDS EEN JAAR OF ACHT WERK IK OP DEZE MANIER. DE TOONBANK BLIJFT MOOI SCHOON, WANT ER IS NOOIT MEER VERKLEURING VAN PRODUCTEN. EN KLANTEN WAARDEREN HET ENORM. ZE WETEN ALTIJD WAAR ZE AAN TOE ZIJN EN NIET PAS NA HET AFWEGEN VAN EEN PRODUCT”, VERTELT EIGENAAR HANS MOM. S l a g e r i j i n B e e l d : K e u r s l a g e r i j M o m Hans Mom

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4