D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
2 2 0 1 6
40
O
N D E R N E M E N
‘BLIJF
KRITISCH
NAAR JEZELF KIJKEN’
NEDERLAND TELT 30.025 SCHOONHEIDSSALONS (IN HET EERSTE
KWARTAAL VAN 2016) VOLGENS HET CENTRAAL BUREAU VOOR
DE STATISTIEK. IN DEZE SALONS WERKEN BIJNA 29.000 SCHOON-
HEIDSSPECIALISTES ALS ZZP’ER. IN DEZE ‘ONDERNEMEN’-SPECIAL
BESTEEDT DE BEAUTYSALON DAAROM AANDACHT AAN DEZE
GROTE GROEP IN DE BEAUTYBRANCHE. OF JE NU NET BEGINT MET
JE EIGEN ONDERNEMING OF AL EEN TIJDJE BEZIG BENT, IN DEZE
SPECIAL VIND JE TIPS EN TRICKS OM JE BEDRIJF OP GANG TE BREN-
GEN ÉN TE HOUDEN. MET PIERRE SPANINKS (ZZP-EXPERT) EN MARIE-
JOSÉ PUTMAN, EIGENARESSE VAN BEAUTYSALON MJ AMSTERDAM
EN BEAUTY AWARD WINNARES VAN 2015, DUIKT DE REDACTIE IN
DE WERELD VAN HET ONDERNEMERSCHAP.
“Schoonheidsspecialistes werken letterlijk op de huid van hun klanten. Het is
mensen business”, zegt Pierre. “Het eerste dat je als ondernemer moet beden-
ken als je een eigen schoonheidssalon wilt beginnen, is: ‘Hoe ziet mijn leven
eruit als ik een eigen salon heb? Hoe ruikt dat? Hoe voelt dat? Waar denk ik
dan aan?’”
ZAKELIJK ONDERNEMEN
Marie-José Putman is schoonheidsspecialiste, won in 2015 de Beauty Award,
runt haar eigen salon met dertien medewerkers, maar bovenal is ze onder-
nemer. “De zakelijke kant wordt vaak vergeten bij schoonheidssalons. Het
is natuurlijk heel goed om veel inhoudelijke trainingen te geven en volgen,
maar je moet je ook op het zakelijke gedeelte focussen”, aldus Marie-José.
Ze studeerde bedrijfseconomie en begon na een aantal jaren werken in het
zakenleven, aan een opleiding tot schoonheidsspecialiste. “Ik had niet echt
een plan voor het beginnen van een eigen onderneming. Ik ben gewoon thuis
begonnen in de berging en dat is een beetje uit de hand gelopen”, lacht ze.
Inmiddels staat haar beautysalon MJ Amsterdam als een huis en heeft ze een
pand van tweehonderd vierkante meter. “Ik stelde mezelf vragen als: ‘Wie is
mijn klant? Wat koopt ze nu? En waarom zou ze bij mij willen komen?’ Dat
hielp mij verder bij het bepalen welk merk ik wilde voeren en welke klanten
ik wilde benaderen.” De keuzes voor haar eigen onderneming maakt Marie-
José allemaal zelf. Dat is volgens haar één van de grootste voordelen van het
hebben van een eigen bedrijf, maar ook meteen een nadeel.
EIGEN BAAS
“Het hebben van een eigen zaak geeft je meer mogelijkheden; je maakt zelf
je keuzes. Als eigen baas loop je ook risico’s”, aldus Pierre. “Maar je kunt
gemakkelijk inspelen op de ontwikkelingen en op kleine schaal uitproberen.
Je hoeft geen overleg te voeren met de baas en je krijgt vaak directe feedback
van klanten. Een nadeel van een eigen zaak hebben, is dat het wel eenzaam
kan zijn. Je moet zelf keuzes maken en zelf informatie vergaren over leveran-
ciers en producten.”
MARKETINGTIPS
“Je netwerk is als schoonheidsspecialiste meestal lokaal en daar
kun je dan ook het beste op inzetten”, vertelt Elja Daae, Social
Media-strateeg. “Zorg ervoor dat je via-via reclame kunt maken.”
Ook raadt Elja schoonheidsspecialistes aan op social media actief
te zijn. “Bedenk wat jouw klanten willen: willen ze vertroeteld
worden of willen ze hun huid laten verbeteren? Vanuit die visie
kun je op Facebook content plaatsen die je klant raakt. Geef ze
bijvoorbeeld een tip over een mooi product of speel in op het
seizoen”, aldus Elja. “Ook kan het slim zijn om je klanten te laten
inchecken op Facebook. Zo zien hun vrienden ook weer waar zij
zijn geweest en kom jij in the picture.”
Marie-José Putman
Fotografie: Petronella Nitta