Previous Page  40 / 54 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 54 Next Page
Page Background

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

2 2 0 1 6

40

O

N D E R N E M E N

‘BLIJF

KRITISCH

NAAR JEZELF KIJKEN’

NEDERLAND TELT 30.025 SCHOONHEIDSSALONS (IN HET EERSTE

KWARTAAL VAN 2016) VOLGENS HET CENTRAAL BUREAU VOOR

DE STATISTIEK. IN DEZE SALONS WERKEN BIJNA 29.000 SCHOON-

HEIDSSPECIALISTES ALS ZZP’ER. IN DEZE ‘ONDERNEMEN’-SPECIAL

BESTEEDT DE BEAUTYSALON DAAROM AANDACHT AAN DEZE

GROTE GROEP IN DE BEAUTYBRANCHE. OF JE NU NET BEGINT MET

JE EIGEN ONDERNEMING OF AL EEN TIJDJE BEZIG BENT, IN DEZE

SPECIAL VIND JE TIPS EN TRICKS OM JE BEDRIJF OP GANG TE BREN-

GEN ÉN TE HOUDEN. MET PIERRE SPANINKS (ZZP-EXPERT) EN MARIE-

JOSÉ PUTMAN, EIGENARESSE VAN BEAUTYSALON MJ AMSTERDAM

EN BEAUTY AWARD WINNARES VAN 2015, DUIKT DE REDACTIE IN

DE WERELD VAN HET ONDERNEMERSCHAP.

“Schoonheidsspecialistes werken letterlijk op de huid van hun klanten. Het is

mensen business”, zegt Pierre. “Het eerste dat je als ondernemer moet beden-

ken als je een eigen schoonheidssalon wilt beginnen, is: ‘Hoe ziet mijn leven

eruit als ik een eigen salon heb? Hoe ruikt dat? Hoe voelt dat? Waar denk ik

dan aan?’”

ZAKELIJK ONDERNEMEN

Marie-José Putman is schoonheidsspecialiste, won in 2015 de Beauty Award,

runt haar eigen salon met dertien medewerkers, maar bovenal is ze onder-

nemer. “De zakelijke kant wordt vaak vergeten bij schoonheidssalons. Het

is natuurlijk heel goed om veel inhoudelijke trainingen te geven en volgen,

maar je moet je ook op het zakelijke gedeelte focussen”, aldus Marie-José.

Ze studeerde bedrijfseconomie en begon na een aantal jaren werken in het

zakenleven, aan een opleiding tot schoonheidsspecialiste. “Ik had niet echt

een plan voor het beginnen van een eigen onderneming. Ik ben gewoon thuis

begonnen in de berging en dat is een beetje uit de hand gelopen”, lacht ze.

Inmiddels staat haar beautysalon MJ Amsterdam als een huis en heeft ze een

pand van tweehonderd vierkante meter. “Ik stelde mezelf vragen als: ‘Wie is

mijn klant? Wat koopt ze nu? En waarom zou ze bij mij willen komen?’ Dat

hielp mij verder bij het bepalen welk merk ik wilde voeren en welke klanten

ik wilde benaderen.” De keuzes voor haar eigen onderneming maakt Marie-

José allemaal zelf. Dat is volgens haar één van de grootste voordelen van het

hebben van een eigen bedrijf, maar ook meteen een nadeel.

EIGEN BAAS

“Het hebben van een eigen zaak geeft je meer mogelijkheden; je maakt zelf

je keuzes. Als eigen baas loop je ook risico’s”, aldus Pierre. “Maar je kunt

gemakkelijk inspelen op de ontwikkelingen en op kleine schaal uitproberen.

Je hoeft geen overleg te voeren met de baas en je krijgt vaak directe feedback

van klanten. Een nadeel van een eigen zaak hebben, is dat het wel eenzaam

kan zijn. Je moet zelf keuzes maken en zelf informatie vergaren over leveran-

ciers en producten.”

MARKETINGTIPS

“Je netwerk is als schoonheidsspecialiste meestal lokaal en daar

kun je dan ook het beste op inzetten”, vertelt Elja Daae, Social

Media-strateeg. “Zorg ervoor dat je via-via reclame kunt maken.”

Ook raadt Elja schoonheidsspecialistes aan op social media actief

te zijn. “Bedenk wat jouw klanten willen: willen ze vertroeteld

worden of willen ze hun huid laten verbeteren? Vanuit die visie

kun je op Facebook content plaatsen die je klant raakt. Geef ze

bijvoorbeeld een tip over een mooi product of speel in op het

seizoen”, aldus Elja. “Ook kan het slim zijn om je klanten te laten

inchecken op Facebook. Zo zien hun vrienden ook weer waar zij

zijn geweest en kom jij in the picture.”

Marie-José Putman

Fotografie: Petronella Nitta