Previous Page  25 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 52 Next Page
Page Background

Big Data, mogelijk heeft u van het begrip gehoord. Er worden vandaag de dag

zoveel gegevens in computerbestanden opgeslagen dat de combinatie van al

die databronnen goud waard is. Je kan dan namelijk heel precies per mens (of

organisatie) bepalen wie hij is, waar zijn interesse naar uit gaat, hoe gezond hij

is, hoe rijk of arm, etc.

Hoe interessant het ook is, er zijn wel een aantal problemen. Ten eerste is die

hoeveelheid gegevens zo groot dat normale databasemanagementsystemen

dit niet meer kunnen verwerken. Je hebt hier extreem veel rekenkracht voor

nodig, wat daardoor qua investering eigenlijk alleen te betalen is door landen

of enorme multinationals.

Een tweede probleem is het botsen met privacywetgeving. Gegevens worden

opgeslagen met een doel. Dit lijkt in eerste instantie vaak heel legitiem voor

een organisatie, die de gegevens nodig heeft voor eigen gebruik. Echter, deze

data bestanden kunnen in veel gevallen ook gewoon ordinair verkocht worden.

Een derde probleem is natuurlijk hacken en het ongewenst of zelfs illegaal

doorspelen van gegevens. Dat kan in het klein, denk bijvoorbeeld aan het

drankgebruik van Patricia, maar ook middelgroot tot groot. Zo wist Turkije

recentelijk meer dan 1500 sites van Nederlandse bedrijven te hacken, om daar

een Turkse vlag op te laten wapperen met een quasi-intimiderend muziekje. Dit

probleem groeit enorm. Google zag in 2016 het aantal gehackte sites met 32%

stijgen en verwacht dat deze stijging doorzet. Ook losse pc’s en professionele

netwerken worden hard gepakt. Dit is ook de reden dat we op 15 maart nog

met een potloodje moesten stemmen; de dure stemcomputers blijken gewoon

niet waterdicht. Zelfs ons stemgedrag kon beïnvloed worden, doordat de site

Stemwijzer gehackt werd.

Deze trend is denk ik niet te keren, maar als we wat dichter bij huis blijven

en ons beperken tot uw eigen small data in de salon, dan geldt ook daar dat

de informatie die schuil gaat in uw computersysteem zeer waardevol is. Het is

dan ook vreemd dat we zien dat een groot deel van de gebruikers van salon-

automatisering trouw gegevens inkloppen, maar er zelden echt wat mee doen.

Op basis van het zichtbare klantgedrag in uw database kunnen we doelgericht

marketinginstrumenten inzetten. Is iemand nieuw stuur hem een welkomstbe-

richt. Is iemand jarig stuur hem een verjaardagsattentie. Vergeet iemand steeds

een afspraak te maken, vraag of die geholpen is met een servicebericht ter

herinnering. Iemand net nieuw of al jaren klant, vraag om feedback. Klant al

iets te lang niet gezien, tijd voor een winback campagne.

Naast effectieve marketing, is deze data ook zeer geschikt om de ‘verborgen’

performance van uw medewerker uit te lezen. Boekt ze door? Komen klanten

terug? Bij haar of bij een ander? Wat is de feedbackscore na een bezoek bij

deze medewerker? Dus naast harde cijfers, zijn ook de “zachte” variabelen te

herleiden.

Maak het u zelf gemakkelijk, ga niet ad hoc en houtje touwtje van alles zelf orga-

niseren. Gebruik hiervoor uw automatisering; hiervoor zijn zulke mooie oplos-

singen beschikbaar. Of zoals Pim Fortuyn het zou zeggen: “at your service”!

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar pklap-

pe@bnfgroep.nl

of te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. (0412) 629111.

Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

www.bnfgroep.nl

.

“BIG DATA OF GEWOON

SMALL BEGINNEN?”

Patrick Klappe

C

o l u m n

P

a t r i c k

K

l a p p e

AUTOMATISERINGSSPECIALIST PATRICK KLAPPE (DIRECTEUR B&F GROEP) HEEFT EEN HEEL EIGEN KIJK OP DE BEAUTYBRANCHE EN IS DAAROM

COLUMNIST VAN VAKTIJDSCHRIFT DE BEAUTYSALON. IN DEZE UITGAVE BEHANDELT PATRICK ‘BIG DATA’.

D

e

B

e a u t y s a l o n

n r

2 2 0 1 7

25