D
e
B
e a u t y s a l o n
n r
2 2 0 1 7
49
CURSUSSEN EN BEURZEN
Als eigenaresse van een eigen salon geeft Marie-José aan dat ze het volgen
van cursussen en het bezoeken van beurzen erg belangrijk vindt: “Ik volg
veel cursussen, vooral op het gebied van massages. Ook bezoek ik ieder jaar
de beurzen in Utrecht en Hardenberg. Het is erg belangrijk om up-to-date te
blijven van de nieuwste methoden en producten.”
PRODUCTEN
Marie-José werkt voornamelijk met Mineral Care en andere producten van
Mineral Skin Cosmetics. “De persoonlijke benadering van dit bedrijf spreekt
me erg aan. Bovendien bieden ze cursussen aan in mijn regio. Ik ben begon-
nen met een klein assortiment. Dat was voor mij ook een groot voordeel: je
hoeft niet gelijk honderden flesjes of een heel assortiment aan te schaffen, er
zijn ook kleine pakketten mogelijk voor startende schoonheidsspecialisten.”
Intussen gebruikt Marie-José overigens wel een groot assortiment van Mineral
Care. Ze noemt een paar van haar favoriete producten: “Xminerals heeft nu
een 24-uurscrème met een mooie dag- en nachtwerking op basis van retinol.
Zo’n alles-in-een-product doet het goed bij de consumenten: mensen willen
geen tien flesjes meer op hun nachtkastje hebben staan. Voor mensen die
toch iets aanvullends willen, is er natuurlijk altijd een bijpassend serum of
dagcrème.”
“Bij ons krijgt de klant als het ware een zesgangendiner met alles wat de huid
nodig heeft. Maar in de tijd tussen behandelingen in moet de huid wel onder-
houden worden. Daarvoor is een reinigende lotion of een dag-/nachtcrème
erg geschikt. Daarnaast heeft Xminerals nu een dagcrème met SPF 35 die het
deze zomer waarschijnlijk goed gaat doen. Maar ik geef alleen advies, ik wil
mensen niet het gevoel geven dat ik ze iets aan probeer te smeren”, besluit ze.
Zelf werkt ze met onder meer Bio active en de Spa-lijn van Mineral Care.
Verder maakt Marie-José vaak gebruik van de leuke aanbiedingen die Mineral
Skin Care haar doet, zoals een gratis product bij aankoop van een ander pro-
duct. Ook ontvangt ze testers voor haar klanten. Ten slotte biedt de salon voor
de make-up producten van Golden Rose aan.
Tijdens de cursussen van Mineral Care kwam ze bij de Beautyboerderij terecht.
Hier viel ze zo op dat haar een baan werd aangeboden. Ze ging hier twee
dagen per week werken om ook ervaringen met een grotere salon op te doen.
Marie-José merkt op dat de Beautyboerderij geen stereotype grote salon is: “De
Beautyboerderij is knus en kleinschalig, dat trok mij er ook toe aan. Bij veel grote
spa’s kan de klant alleen even proeven aan de behandeling, maar als die echt
lekker begint te worden, zit de tijd er al weer op. Daar staat wel tegenover dat er
bij grotere salons vaak extra mogelijkheden geboden kunnen worden, zoals een
lunch voor of na de behandeling. Ik zie ze dan ook niet als concurrenten. Af en
toe verwijzen we klanten naar elkaar door.”
SPECIALISATIE
Marie-José heeft naar eigen zeggen sowieso geen concurrenten. “Ik zie andere
schoonheidsspecialisten als collega’s. Iedereen heeft zijn eigen specialiteit. Zelf
valt ze op door haar persoonlijke benadering waarbij er veel tijd wordt uitgetrok-
ken voor iedere klant. “Een gezichtsbehandeling duurt bij mij minimaal twintig
minuten”, geeft ze als voorbeeld. Massages zijn de favoriete behandelingen van
Marie-José, vooral gezichts- en lichaamsmassages. “Hierbij heb je intensief con-
tact met de klant en na afloop gaat de klant weg met het gevoel dat er écht iets
gebeurd is. Ik kom zelf wel eens bij sauna’s en spa’s, maar mij valt daar vaak op
dat je tijdens de massages wel voelt dat je aangeraakt wordt, maar achteraf niet
het gevoel hebt dat je echt gemasseerd bent.”
CONTACT
Bij Mariemé staat ontspanning tijdens een massage voorop. Niet zonder gevol-
gen: “Het komt wel eens voor dat klanten bijna in slaap vallen tijdens een behan-
deling! Maar dat zie ik als een compliment”, aldus Marie-José. Met veel klanten
heeft ze trouwens ook gesprekken, die zeker niet alleen over koetjes en kalfjes
gaan. “Je leert klanten uiteindelijk echt goed kennen. Veel klanten vertellen dan
ook openhartig over hun leven en problemen. Dat smeedt een band en daardoor
heb ik een heel grote en trouwe klantenkring opgebouwd.”
Onder meer door het intensieve klantcontact, de steeds groter wordende klan-
tenkring, het flexibel willen zijn wat betreft behandelingstijden en de combinatie
van de verschillende locaties kreeg Marie-José wel een erg druk schema: “Zeker
toen ik in verwachting raakte was het niet meer mogelijk om alle werkzaamheden
te combineren. Toen heb ik Eva (Wolters-Echtermeijer, red.) aangenomen.” Ze
leerde Eva bij de Beautyboerderij kennen en de dames hebben veel gemeen. “Ze
heeft dezelfde specialisaties als ik: massages, manicures en pedicures. Bovendien
deelt ze de liefde voor het vak. Ze werkt nu al zeven jaar bij mijn salon.”
Toch blijft het erg druk bij haar salon. “Twee jaar geleden hebben we een klan-
tenstop gehad omdat we echt helemaal vol zaten. Dat heeft even voor wat rust
gezorgd, maar ook nu zitten we weer vaak volgepland.” Toch denkt Marie-José
nog niet concreet aan uitbreiden: “Wellicht dat dit ooit nog komt, maar dat zal
de tijd moeten leren. Bovendien is het lastig om personeel te vinden, omdat ik
zeer hoge eisen stel. Ze moeten echt dezelfde liefde voor het vak uitstralen als
Eva en ik.”
Meer informatie:
Mariemé, tel. 074-2668689,
www.marieme.nlPROFIEL MARIEMÉ
BESTAAT SINDS:
2003 (SINDS 2008 IN BORNE)
MEDEWERKERS:
2
SPECIALITEIT:
GEZICHTSBEHANDELINGEN,
MASSAGES, MANICURES EN PEDICURES
MERKEN:
MINERAL SKIN COSMETICS EN ROSE GOLD
Marie-José Leushuis-Bos
Sinds de aanstelling van Eva kunnen ook de populaire
duobehandelingen aangeboden worden